Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan jeg trene opp psyken min?

Gjest feigis

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om dette blir rette forumet å spørre om dette, men gir det et forsøk..

Jeg liker ikke bråk, krangel, osv.. og prøver alltid å averge det med prat.. men det har vært et par episoder, hvor tilfeldige gutter har laget bråk med meg på byen.. helt uten grunn.. de finner liksom bare på noe..

Jeg er ikke så mye på byen, kanskje 2 til 4 ganger i året.. men fakta er at halvparten av gangen så kommer jeg i trøbbel.. alltid noen som skal bort å si noe stygt, eller provosere.. jeg tar meg ikke nær av dette, og dessto værre blir det.. i fjor ble jeg slått rett ned.. resulterte i rettsak.. lang historie..

Tingen er at jeg blir så redd.. redd for at det skal bli en slåsskamp, redd for konsekvensene kanskje.. vet ikke blir bare så satt ut.. og prøver alltid å komme meg vekk.. føler meg da veldig feig, og sliter med disse tankene lenge etterpå..

Har tenkt mye på dette i det siste.. og tror kanskje det bunner mye i at i hele min barndom så bodde min mor sammen med fyr som misshandlet henne mye, hun ble stadig banket, og jeg var for liten til å gjøre noe med dette.. gjemte meg heller under senga den gangen,, kanskje jeg bare er født feig?

Kan man trene opp psyken sin til å håndtere krangel, evt fysisk konfrontasjon? isåtilfelle hvordan??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går vell fint ann å trene opp psyken. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan du klarer å komme i så mye bråk hvis du er redd og trekker deg unna, men men. Du kan jo begynne på kampsport, f.eks ta deg et kurs i krag maga eller no som blir du nok ihvertfall litt mer sikker på deg sjæl.

Lenke til kommentar

Kan man trene kampsport, med litt dårlig rygg? jeg har en liten skade i ryggen..

Føler meg stort sett bra i ryggen, men det er enkelte ting som gjør at jeg får store smerter i ryggen.

Bor i et distrikt hvor det er mye vold ute på byen, er ikke alene om å komme i bråk.. men de andre jeg kjenner håndterer dette mye bedre enn meg. De blir tøffe i kjeften tilbake, og tar gjerne i mot utfordringen om det skulle bli bråk.

Kampsport har jeg tenkt på, og kan jo kanskje prøve det.

Lenke til kommentar

vær forsiktig,heller vær feig og vik unna. hold god avstand fra dem når de kommer mot deg,hold deg vekk fra deres armvidde. ring politi så fort du får sjangsen eller få andre til å ringe for deg. om du må løpe fra dem så gjør du bare det.

slossing er farlig,treffer et slag eller spark riktig så er du død. i beste fall havner du på sykehuset som en grønnsak,eller får andre varige men. mennesker er veldig skjøre og tåler ikke mye. jeg kan mer enn nok historier om slagsmål som endte i tragedie.

en jeg kjente døde etter 1 slag mot hode ifjor. blind vold altså,som førte til at en familie mistet sin forsørger. en annen måtte ha daglig pleie og hjelp etter at han ble trampet på hode av en full mann. han ble ufør og mistet hele sin livskvalitet. en annen fikk et slag i hode av en tidligere slossglad bokser på byen, som resulterte i hjerneblødning og kort tid etter endte det med døden.

en annen ung gutt på 17år mistet sin taleevne og hukommelse etter slag i bakhode. da han var 23år ble han slått ned av noen som ville rane han. de skjønte ikke at han ikke at han hadde hukommelsesvikt. han mistet sin livskvalitet fullstendig. dette ble laget en dokumentar om som ble vist på tv2 ca.8år tilbake. de hadde brukt mange år på å lære gutten å huske sine foreldre og kunne snakke etter den første hendelsen,men etter han ble slått ned av en brutal raner så mistet de alt.

en dansk gutt ble slått mot halsen,han ble slått ut av slaget og falt mot bakken. hode hans traff i asfalten og dermed forsvant livet hans samme kvelden,som følge av skadene.

jeg blir så forbanna på folk som skal sloss. fulle folk som skal lage bråk,blind vold osv. de forstår ikke konsekvensene dette medfører. et slag kan være mer enn nok.

Lenke til kommentar

vel, jeg liker heller ikke krangel og slossing. Hver gang det skjer får jeg alltid en kald følelse av redsel gjennom kroppen min som kitler seg ned gjennom ryggraden min. Men har vært 2 episoder på fylla der noen folk begynte å yppe med meg uten grunn, ble seffølgelig litt redd og overaske i begynnelsen da men når jeg blir ivertfall hissa opp å sur forsvinner den frykten.

Lenke til kommentar

jeg også kommer fra en bygd hvor det er mye bråk, men jeg havner så og si aldri bråk.

jeg trur du kan gjøre mye for å ungå å havne i en sånn sitvasjon i det heletatt.

men når du først er der trur det har mye og si hvordan du oppfører deg, når du havner i sitvasjonen.

kan du gi et eksempel på hvordan en sånn hendelse går? fra start til slutt?

og uansett vis du ikke blir redd i en "farlig" slosskamp er du på grensa av psykopat, så vær glad du er redd.

Lenke til kommentar

Utfordringen med psyken er at det du tenker på skjer. Hvis du er ute på byen og er redd for at noen skal komme bort å yppe, er det stor fare for at det er det som skjer. Energien vi sender ut tiltrekker det den inneholder.

Jeg tilhører dem som prøver å snakke meg ut av en potensielt farlig situasjon, og hvis det ikke virker springer jeg. Ingen vits i å være en idiot hvis en ikke kan forsvare seg. Stort sett er det tilbakestående individer som ypper til bråk i fylla, så det nytter stort sett ikke å snakke seg ut av det. De liker fks. ikke genseren din, og personer som ypper til bråk over slike ting har ikke kapasitet til å takle dine "forslag til løsning".

Kampsport kan selvfølgelig hjelpe her. Jeg kjenner en som var dørvakt og god i kampsport. Alle vaktene var store grapser, mens han var normal. Store grapser er mer provoserende for fylle folk. Han visste han kunne knekke armen på hvilket som helst fyllesvin som prøvde seg, men han valgte å snakke seg ut av situasjonene (stort sett lett når du er edru og den du snakker med er fyll). Hans trygghet i å prøve den beste løsningen først (snakke fornuft) hvilte på hans backup plan (kampsport).

Så det beste du kan gjøre neste gang du skal på byen er å ikke tenke på det. Hvis det skjer så bare kom deg vekk. I tillegg er kampsport bra for både psyken og fysikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...