Gå til innhold

Skal kjøpe mitt første speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan med en gang begynne med å si at jeg har lest guiden som ligger som sticky, så jeg takker fra alle tips derfra :)

Skal altså kjøpe mitt første speilreflekskamera. Skal til Kenya i mars, der det både blir safari og slumbesøk - altså fint med et ålreit kamera. Jeg har sett litt på anbefalte kameraer på wiki siden her. Hva er det som gjør at Nikon D40 fra 2006 fremdeles ligger på toppen av anbefalinger?

Men jeg så litt på Olympus E-420 som koster 3000. Får man et litt bedre objektiv enn det som følger med for under 2000 kr? Tenkte det kan være greit med god zoom når jeg er på safari.

Så også på dette kamera til 5800,- Canon EOS 450DKIT

Hva gir best bilde, olympus kamera til 3000,- med et objektiv til 2-3000,-, eller canon kamera til 5800,- med medfølgende objektiv?

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Olympus E-420 har dessverre ikke innebygget bildestabilisering. Det er en stor fordel med bildestabilisering når man når opp i en EFL på 140-600 mm. (Det er forskjellig størrelse på sensorene på speilreflekskameraer, men EFL gir sammenlignbare fokallengder).

Kjøper du derimot E-520-kit til 3500 og en 70-300 til 3000 så er du veldig klar for safari!

Dersom du går for Nikon eller Canon, så må du ut med henholdsvis 4000 og 4700 for en stabilisert 70-300, og hos dem er EFL bare 112-480mm.

Du sparer altså minst et laken på optikken for Olympus - og det er for optikk som gir deg mer tele enn hos konkurrentene. Siden E-520 uansett er et fin-fint kamera, så hadde jeg valgt det om jeg var i dine sko.

Edit: Du må ut av bilen du skal få gode bilder med en 18-55..

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Hvis du skal få gode bilder fra safarien strekker ikke zoomen til kit-objektivene til, om du er noe mer enn 5-10m unna dyrene. Du kan jo kjøpe et kamerahus, og et superzoomobjektiv ved siden, f.eks 18-200mm. Da har du et alt-i-ett-objektiv. Så mye zoom stappa inn i et relativt lite objektiv har jo selvsagt en downside: små blenderåpninger og ikke fullt så god optisk kvalitet. Om plassen og bryet det sparer er verdt det, må du selv vurdere. Ellers kan du kjøpe kameraet med kit-objektivet, og supplere med en 55-200mm eller 70-300mm (Disse finnes til under 2.000).

Kit-objektivene er vel stort sett laget for å tilfredstille et visst minimumskrav. Du skal ikke langt opp på prisskalaen før du finner objektiver som gir bedre ytelser på de fleste punkter. De fleste anbefaler å legge pengene i optikk, heller enn kamerahus. Et godt objektiv har du lenge. Når du har lært deg det grunnleggende innen fotografering (og vel så det) med et rimelig kamera, kan du videre oppgradere kamerahuset, og fortsatt bruke de objektivene du kjøpte til å begynne med.

Men for all del, du vil få mer enn gode bilder med hvilken som helst slags kombinasjon av kamerahus og objektiv i dag. Går du fra kompaktkamera til speilrefleks, vil kvalitetsforskjellen og alle nye muligheter være overveldende, uansett kamera. Blir en annen liga. Begrensningene ligger først og fremst hos (den nybegynnende) fotografen, og ikke i utstyret. Det du må ruste deg mest med er kunnskap, og masse, masse trening.

Du vil kanskje også tenke litt på ekstrautstyr (kameraveske, minnekort, ekstra batteri etc). Hvordan skal du ta backup av filene, er jo også noe du må vurdere. Kjipt om pcen blir stjålet, og du mister alt.

Nå er jeg nybegynner selv, og har ikke mye erfaring. Dette er uansett det jeg har oppfattet som viktig når du vurderer kamera. Har ikke sagt så mye konkret, bare prøvd å sende deg på noenlunde rett spor, etter min mening. Selv har jeg D60 m/ kit-objektiv, + en telezoom. Er kjempefornøyd. Lærer nye ting hver gang jeg bruker kameraet.

Håper du ble litt klokere.

Håkon

Lenke til kommentar
Kjøper du derimot E-520-kit til 3500 og en 70-300 til 3000 så er du veldig klar for safari!

Takker for alle svar :)

Vil jeg komme til å bruke objektivet som følger med kitet, eller kan jeg like gjerne kjøpe bare kamerahuset + 70-300 objektivet?

Du trenger absolutt kit-objektivet også. Det bruker du til de tingene som er nærme og når du vil ha flotte landskaps-bilder.

Tom

Lenke til kommentar
Du trenger absolutt kit-objektivet også. Det bruker du til de tingene som er nærme og når du vil ha flotte landskaps-bilder.

Enig i denne, standard zoom bør man ha. Safari er vel kriteriet så mye tele som overhode mulig, kan vel egentlig aldri bli nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...