cruzader Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 hadde litt følesen av at jeg var med i ice road truckers de 15min det ok opp en 500meters bakke fordi vi måtte leke 10meter frem så alle rygge 5-10meter så de med sommerdekk finner riktig side av veien igjen Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mengden snø har ikke så mye å si, så lenge det er brøytet litt så går det fint å kjøre, eneste som er kjipt er å få vekk snøen fra bilen, uhh... Brøyting, ja...der er du inne på noe viktig. Nå veit jeg riktignok ikke hvordan det er over hele Østlandet, men i komunen jeg bor, så er dem faen meg sløve på brøyting. Forrige gang det var et kraftig snøfall (begynte på fredag), så brøyta dem ikke før mandag formiddag. Og denne helga, så kom all snøen fredagskvelden/natt til lørdag, men ikke noe brøyting før seint på lørdagen. Ikke rart det blir litt kaos da ...er ihvertfall én ting dem er flinkere til nordpå, og det er brøyting. Den kunnskapen er difinitivt mangelvare mange steder på østlandet. Og siden det prosentvis finnes like mange tullinger på veiene i sør, som i nord, så er det ikke rart ting stopper opp Pantera Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ikke mulig å kjøre forbi (nei, jeg har ikke SUW/4WD). Jeg skjønner ikke engang hvorfor dette i det heletatt er et tema på slikt føre. Problemet til alt for mange er det at de bestandig MÅ kjøre forbi noen når de er ute å kjører. Nå om vinteren så velger jeg heller å bli noen minutter for sen på jobb, enn å kjøre forbi når det absolutt ikke er nødvendig. Mener du, at dersom du blir liggende bak en bil, med en forsiktig fører, kanskje med dårlige dekk på bilen, skal ligge der i milevis selv om du har gode dekk, og erfaring til å holde høyere fart på en trygg og sikker måte? Det er vel ikke mindre aktuelt å kjøre forbi på vinterføre enn på sommeren, snarere heller tvert imot. Det er vel ikke du som blir forbikjørt som skal vurdere om denne forbikjøringen er nødvendig, du skal heller hjelpe til slik at det går greit for alle parter. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mengden snø har ikke så mye å si, så lenge det er brøytet litt så går det fint å kjøre, eneste som er kjipt er å få vekk snøen fra bilen, uhh... Brøyting, ja...der er du inne på noe viktig. Nå veit jeg riktignok ikke hvordan det er over hele Østlandet, men i komunen jeg bor, så er dem faen meg sløve på brøyting. Forrige gang det var et kraftig snøfall (begynte på fredag), så brøyta dem ikke før mandag formiddag. Og denne helga, så kom all snøen fredagskvelden/natt til lørdag, men ikke noe brøyting før seint på lørdagen. Ikke rart det blir litt kaos da ...er ihvertfall én ting dem er flinkere til nordpå, og det er brøyting. Den kunnskapen er difinitivt mangelvare mange steder på østlandet. Og siden det prosentvis finnes like mange tullinger på veiene i sør, som i nord, så er det ikke rart ting stopper opp Pantera Brøyting er ganske ymse nordpå også. Har da kjørt på veier i troms hvor det konstant har liggi 20 cm slafs flere dager i strekk uten at det blir gjort no med. Det jeg mener er forskjellen, er at i nord kan man forvente snø-vær hele året omtrent, samtidig som veiene er langt mindre trafikerte enn på østlandet, slik at det å komma tel en u-brøyta vei i nord ikke skal være en overraskelse samtidig som de som kjører i nord blir mer vant til å håndtere slikt føre. På østlandet hvor gjennomsnittsveien er 100 ganger mer trafikert, skal man kunne forvente veier som gjennomsnittsmannen er i stand til å håndtere. Syns også man skal se litt på bakgrunnen for hvorfor veier innimellom er dårlig brøyta. I norge har vi ca 230.000 kilometer med vei-nett. Slik gjennomsnittsmannen ønsker det, skal veiene ved snø-fall brøytes 2 ganger i timen, å man kan gå ut i fra at en brøytebil brøyter 40 km vei i timen. For at brøyte-menna skal få arbeidsdager i henhold til kjøre-og-hviletids-bestemmelsene og arbeidsmiljøloven, vil det gå 3 mann pr brøytebil. det gir oss et behov på 12.000 brøytebiler og 35.000 brøytemenn klare til å stille opp døgnet rundt hele vintern. En del veier blir stengt om vintern, men det kan kompanseres med at skolegårder, parkeringsplasser, bygater osv også må brøytes, noe som ikke er regnet inn i veinette men også trenger betydlige ressuerser. da sitter man igjen med at ca hver femtiende arbeidende nordmann er nødt til å vie livet sitt til å brøyte, å det virker ikke realistisk. Så jeg har STOR forståelse for at enkelte veinett blir prioritert, mens andre veinett blir nedprioritert når det snør som værst. så med norges store veinett og lille befolkning er ikke noe annet rimlig, enn at det blir litt kaos de dagene i året det kommer litt for mye snø der det vanligvis ikke snør. Kjøp 4-hjuls-strekker, vinterdekk, å ha med spade å kjettinger eller gripatak når dere kjører, så er dere på den sikkre siden. De fleste biler er konstruert for å kjøre på autobanen å liknende veier, mens svært få er konstruert for å takkle norske forhold. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Ikke mulig å kjøre forbi (nei, jeg har ikke SUW/4WD). Jeg skjønner ikke engang hvorfor dette i det heletatt er et tema på slikt føre. Problemet til alt for mange er det at de bestandig MÅ kjøre forbi noen når de er ute å kjører. Nå om vinteren så velger jeg heller å bli noen minutter for sen på jobb, enn å kjøre forbi når det absolutt ikke er nødvendig. Mener du, at dersom du blir liggende bak en bil, med en forsiktig fører, kanskje med dårlige dekk på bilen, skal ligge der i milevis selv om du har gode dekk, og erfaring til å holde høyere fart på en trygg og sikker måte? Det er vel ikke mindre aktuelt å kjøre forbi på vinterføre enn på sommeren, snarere heller tvert imot. Det er vel ikke du som blir forbikjørt som skal vurdere om denne forbikjøringen er nødvendig, du skal heller hjelpe til slik at det går greit for alle parter. Dette er jo alltid et sårt tema. Men altfor mange (mener jeg) har for god tro på seg selv og bilen sin. Det kan virke som enkelte tror de har like godt feste med vinterdekk på vinteren som de har med sommerdekk på sommeren. Det kommer tydelig fram på E6 her ute rundt Vestby av og til, feks nå sist fredag.. Trafikken gikk i 50-60, det var glatt, og kun høyrefila var skikkelig brøyta. Dvs det lå sikkert 10-15 cm løssnø i venstrefila. Allikevel var det enkelte som tydeligvis mente det var trygt å peise avgårde i rundt 100, i venstrefila. Jeg NEKTER å tro at de fleste av disse har fullt herredømme over bilen sin og kan stoppe på ei fornuftig strekning og for enhver påregnelig hindring, som det så fint heter. Men for all del, jeg kjører rundt med en bil som ikke akkurat er det beste på sånt føre, og jeg kjører til dels temmelig sakte når det er slik, og innser at det kan være enkelte som klarer seg bedre enn meg. Men det får da være grenser? Noen er jo åpenbart bare dumme. Og ja, jeg slipper forbi folk om dem tar meg igjen på landeveien feks, men somler selvfølgelig litt ekstra hvis det er av typen som kommer hylende, kliner seg opp i ræva mi og begynner å blinke med lysene. Det er BARE irriterende og unødvendig. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Kjøp 4-hjuls-strekker, vinterdekk, å ha med spade å kjettinger eller gripatak når dere kjører, så er dere på den sikkre siden. De fleste biler er konstruert for å kjøre på autobanen å liknende veier, mens svært få er konstruert for å takkle norske forhold. Vel, jeg klarer meg nå fint med V40 (ikke 4WD altså), halvgode vinterdekk og et sett hurtigkjettinger fra Biltema og en spade i bagasjen. Dvs..nå fant jeg jo ut at de kjettingene var for små, så jeg får skaffe nye.. Anyway, poenget.. jeg kjører etter forholdene og utstyret jeg har, og har enda ikke vært så mye som i nærheten av uhell... Kjørt meg litt fast i gårdsveien et par ganger når det har ligget 20-30 cm snø der, men det er alt fikser man jo lett med en spade og litt kjetting Endret 9. februar 2009 av jonlem Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 4-hjulstrekk å 2-hjulstrekk er to helt forskjellige værdner. men helt enig i at 2-hjulstrekk holder lenge i det daglige livet. Har bakhjulstrekk både på personbilen å lastebilen min (kjører litt ymse lastebiler), å har vel lagt på kjettinger 2 ganger på lastebilen i år (begge gangene på vogntog), å gravd løs personbilen fra en rasteplass en gang. Man må bare se ann forholdene. Har erfaring fra både jeeper å 6-hjulstrekka lastebiler, å må si at fremkomligheten er en helt annen værden når man har drift på alle hjul med tanke veier å bakker utenfor alminnlig ferdsel. Tør også påstå at gode dekk er en STOR fordel. har forska litt ettersom vi har identiske lastebiler på jobben med forskjellige dekk. Den ene kan ta løs i speil-blank oppoverbakke uten problemer (for å setta det litt på spissen), mens den andre står å spinner på flatmark bare det er litt kuldegrader. er først etter litt forskning med identiske biler med forskjellige dekk, jeg har blitt obs på dekkas betydning. problemet er ikke å kjøre langs en strak vei i 60 km/t...problemene møter man først på når man begynner å knote litt med oppoverbakker og lave hastigheter hvor det er mye snø å is. Vil påstå at konstant fart er halve hemligheten bak et godt veigrep. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Selvfølgelig er det fordeler med 4WD og gode dekk, men jeg bare fikk inntrykk av at du mente det var det eneste som dugde Er nok enig i det med konstant fart, det dummeste er jo å begynne å bremse eller gi gass om man merker det slipper litt feks. Men, så skal man jo i prinsippet også greie å stoppe hvis det blir nødvendig, er viktig å ikke glemme det også.. Endret 9. februar 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Steina Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Ikke mulig å kjøre forbi (nei, jeg har ikke SUW/4WD). Jeg skjønner ikke engang hvorfor dette i det heletatt er et tema på slikt føre. Problemet til alt for mange er det at de bestandig MÅ kjøre forbi noen når de er ute å kjører. Nå om vinteren så velger jeg heller å bli noen minutter for sen på jobb, enn å kjøre forbi når det absolutt ikke er nødvendig. Mener du, at dersom du blir liggende bak en bil, med en forsiktig fører, kanskje med dårlige dekk på bilen, skal ligge der i milevis selv om du har gode dekk, og erfaring til å holde høyere fart på en trygg og sikker måte? Det er vel ikke mindre aktuelt å kjøre forbi på vinterføre enn på sommeren, snarere heller tvert imot. Det er vel ikke du som blir forbikjørt som skal vurdere om denne forbikjøringen er nødvendig, du skal heller hjelpe til slik at det går greit for alle parter. Ja sant, der har du samme holdning som alle de andre som krasjer på vinterføre. Det er greit nok når folk kjører forbi på lange flate strekker, men det er aldri "fornuftig" å kjøre forbi i en sving på glatt føre. Veigrepet er aldri likt overalt på vinterføre, så det er umulig å forutsi hvordan veigrepet er rundt neste sving. Dessuten, "erfaring til å holde høyere fart"? Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det der er jo holdningen de aller fleste under 25år har. Ja, tilogmed jeg, før det plutselig slapp. Har foresten stygge erfaringer med idioter som tror at de har dekk som aldri slipper. En BMW som kom helt opp i bakenden på bilen min, med langlysene på mens jeg holdet på å kjøre forbi en buss i en dårlig brøytet tofeltssving. Det første han gjorde når han kom forbi meg, var å tråkke hardt på bremsen for å forårsake en nestenkollisjon, hadde ikke jeg klart å svinge meg ut i motgående felt og stoppe. (Det hadde ikke noe med ditt innlegg å gjøre, fikk bare lyst å nevne det) Endret 9. februar 2009 av Steina Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Steina.. det der er et klassisk eksempel på en som virkelig burde blitt fratatt retten til å kjøre bil.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mitt poeng er at det på sommerføre er mindre forskjell i veggrepet mellom biler med varierende dekkvalitet enn det er på vinterføre. Det er derfor naturlig at forskjellen mellom biler på hva som er forsvarlig hastighet er større om vinteren enn om sommeren, dermed min antydning om at det minst like aktuelt med forbikjøringer om vinteren. Jeg kjører mye bil, og har gjort det i mange år, på alt slags føre, og kommer ikke sjelden bak noen som mener det motsatte. Andre ganger er det noen som synes jeg kjører for sakte, og jeg hjelper selvsagt de med å komme forbi meg ved første anledning, uten tåkebaklys og andre forslag i tråden. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Forbikjøringer SKAL tas kun når det er forsvarlig. Kjørte E6en i Østfold på fredagen retning Oslo (fra grensa), da var det kun ytterste veibanen som var såpass brukt at det gikk å kjøre der. Innerste veibane kunne man også kjøre i, men det var et tykt lag snø der. Jeg kjørte bak en kolonne som kjørte i 70- 80 km/t (tregt etter forholdene, men mange er litt redde å kjøre når det snør og det er masse snø på veiene). I innerste felt suste bilene forbi i 90- 100 km/t +++, med andre ord helt uforsvarlig. Men så også resultatet av denne villmannskjøringen da en hadde "parkert" bilen sin på tvers (av kjøreretningen) oppå sikkerhetsgjerdet. Tror neppe politibetjentene som stod der var blide for å måtte stå ute i det været Jeg var smart og tok Horten- Moss, sparte oss sikkert for mange snegle køer. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) ...er ihvertfall én ting dem er flinkere til nordpå, og det er brøyting. Den kunnskapen er difinitivt mangelvare mange steder på østlandet. Nåja, jeg tror nok de kan brøyte på østlandet også. Problemet ligger vel heller i at mange kommuner har satt ut snørydding til private. De presses på pris og kan ikke yte samme tjeneste som om kommunen selv stod for ryddingen. De har heller ikke den samme beredskapen ved plutselige, store snøfall. Flere kommuner rundt Oslo har satt ut snørydding de siste årene og man merker lett at særlig småveier i boligstrøk har dårlige kjøreforhold flere dager i året enn før. Endret 11. februar 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Kjørte til jobb i dag, var sikkert bare noen millimeter fra og bumbe borti en bil forran meg i dag. skulle utpå hovedvegen og var vist ganske glatt der. klarte akuratt og stoppe. liten fart, men drit og komem borti forde. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Skummelt i forbindelse med veikryss hvor mange bremser opp og deretter gir gass for å komme seg ut i krysset. Blir blankpolert som bare det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå