Alastor Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Like morsomt hvergang dere sør i landet får litt snø. Her i trøndelag har vi det faktiskt sånn ganske ofte, dvs. vi klarer å holde oss stort sett på veiene da.. ÅÅÅ NEI! 30cm med snø, i løpet av en natt. Nå må jeg jo kjøre ekstra fort til jobben ettersom at jeg må flytte snø, før jeg får ut bilen! Som det blir sagt, kjør etter forholdene og det går dere godt... hva er det du maser om? Det kommer mer snø i osloområdet enn de fleste områdene i sør-trøndelag på en vinter, og de siste dagene har det vært idiotisk mye snø. Når gardermoen stenger, da har det snødd "littegranne". Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det morsomste med vinteren er jo å se på alle de kule snowboardfolka. Slafseføre hadde vi i fjor, dét og is, is, is. Sånn sett synes jeg det virkelig går rett vei med været. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Er ikke bare at folk må kjøre etter forholdene, folk må ha bilen skodd skikkelig også. Skrekkeksempelet var en som skulle fra Oslo til Kristiansand på disse dekka. Han syntes det var litt glatt ja, så min far ble ringt opp av den lokale bensinstasjonen og fikk satt på fire skikkelige vinterdekk. Jepp, dette var vinterdekk en gang i tiden. Er det der dekk?? Funker jo ikke på sommeren en gang Tja.. Her er mine tidligere sommerdekk. Oppdaget det ikke før det så slik ut faktisk. Endret 8. februar 2009 av Steina Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Alastor, aok. Ser du er fra den sørlige delen.. men her 3 timer nord for deg, har vi pleid å hatt ganske "gode" vintere. ahh.. is er rett og slett jævli... spesielt når slikt "slafs" fryser til is, slik at det er isete og "humpete" på fortauene. Hærlig om man tryner og faktiskt klarer å kutte seg opp.. :\ speilblank is under 1cm med nysnø er også digg.. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Håhå, fy fader da, Steina. Gratulerer med intergalaktisk dårlige bil-stell 0.o Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå er jeg møkklei vinter, snø, is og kulde. Snøkaos er det snart hver helg. Folk i Oslo lærer aldri. De kan da ikke være så vanskelig å kjøpe piggfrie vinterdekk. De som bor i Oslo har nok råd til det. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Håhå, fy fader da, Steina. Gratulerer med intergalaktisk dårlige bil-stell 0.o Det værste var at jeg syntes de satt bedre på den varme asvalten enn de nye dekkene jeg fikk byttet til. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå er jeg møkklei vinter, snø, is og kulde. Snøkaos er det snart hver helg. Folk i Oslo lærer aldri. De kan da ikke være så vanskelig å kjøpe piggfrie vinterdekk. De som bor i Oslo har nok råd til det. Ja, det var et bra resonnement, for det er jo ikke dyrt å bo i Oslo fra før av. Mye av problemet ligger nok heller i et overbelastet veinett, mange biler på liten plass og selvsagt dem som ikke tar viktige forhåndsregler. Men sånne tullinger finner man jo over hele landet, så det er nok ikke forbeholdt hovedstaden. Det værste var at jeg syntes de satt bedre på den varme asvalten enn de nye dekkene jeg fikk byttet til. Hehe, ønsketenking :b Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hæhæ, vet du.. sånne har jeg prøvd nå i kveld. Kjøpte dem (eller noe liknende) på Biltema for et par år siden, og de har ligget i bagasjerommet hele vinteren siden. MEN når jeg nå i kveld faktisk trengte dem for å komme opp til huset her, så sleit jeg som bare rakkern! Er 99% sikker på at de er for små Seff, jeg har ikke prøvd dem før, så det kan være meg det er noe galt med, men uansett hvordan jeg snudde og vendte på det så fikk jeg dem ikke til å rekke ordentlig rundt, fikk dem bare sånn halvveis på. Nå har jeg ganske store størrelser på skoene, så det kan hende de er laget for litt mindre saker Jeg kom opp til slutt allikevel da Jeg tror du skal prøve å få tak i et nummer eller to større for de skal ikke være vansklelige å ta på. Biltemamodellen er forresten bra og husk bare å kjøre noen meter og stramme de skikkelig om du skal lengere en oppkjørselen. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Håhå, fy fader da, Steina. Gratulerer med intergalaktisk dårlige bil-stell 0.o Det værste var at jeg syntes de satt bedre på den varme asvalten enn de nye dekkene jeg fikk byttet til. Nå skal vi nå ikke ta HELT av her. Må jeg minne deg på da jeg brukte bilen din for å hente pizza, og prøvde og stoppe foran avkjørsla til Hans, for så å nesten havne i hagan? :!: De dekkene var LEGENDARISK dårlige. Har du blitt stoppa i teknisk noen gang? Blir nok i såfall både første og siste gang! :!: Bongla mazdan noe mer da? Anyhow. Jeg også er like forundret hver gang det meldes om "snøkaos" sør i landet. Så mye kaos for litt snø? Fatter ikke hvordan vi overlever i trøndelag og lenger nord i landet.... Må være skikkelig mordersnø de har i oslo. Lenke til kommentar
Xboxftw Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Dere sør for lofoten mister jo 50% av befolkninga i bilulykker pga 2 cm snø, L2drive Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Nå skal vi nå ikke ta HELT av her.Må jeg minne deg på da jeg brukte bilen din for å hente pizza, og prøvde og stoppe foran avkjørsla til Hans, for så å nesten havne i hagan? :!: De dekkene var LEGENDARISK dårlige. Har du blitt stoppa i teknisk noen gang? Blir nok i såfall både første og siste gang! :!: Bongla mazdan noe mer da? D'oh, da hadde jeg jo på de GODE dekkene mine da Men bilen går da den, bortsett fra en bensinlekasje som har fått bensintanken til å halvveis smuldre opp. Jaja. Men kommer meg overalt jeg med mine helt horrible vinterdekk. Alt handler om tilpassing av farten. Edit: Beklager at jeg bruker ordet "horrible" i norsken min. Endret 8. februar 2009 av Steina Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Dere sør for lofoten mister jo 50% av befolkninga i bilulykker pga 2 cm snø, L2drive Nå synes jeg du overdriver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hos meg, litt syd for Oslo, har det kommet ca 40 cm snø siden i går formiddag. Stor stas for barna, litt pes for meg som må frese gårdsplassen flere ganger om dagen. I trafikken her går det bra, om enn litt sakte. Problemet er at det ikke er en brøytebil å se, så "snø-pølsa" mellom kjørefeltene er ca 40 cm høy. Ikke mulig å kjøre forbi (nei, jeg har ikke SUW/4WD). Det andre problemet som vises hver gang det kommer noe snø (og den ene brøytebilsjåføren vi har i Oslo og Akershus er på ferie), er de utenlandske lastebilene med slitte sommerdekk uten kjettinger. Et dusin av de gjør veien ufremkommelig, der de står på kryss og tvers og sperrer hele motorveier. Med det trafikkvolumet vi har i Oslo-området i forhold til nord for Lofoten, blir det fort køer av dette. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Like morsomt hvergang dere sør i landet får litt snø. Her i trøndelag har vi det faktiskt sånn ganske ofte, dvs. vi klarer å holde oss stort sett på veiene da.. ÅÅÅ NEI! 30cm med snø, i løpet av en natt. Nå må jeg jo kjøre ekstra fort til jobben ettersom at jeg må flytte snø, før jeg får ut bilen! Som det blir sagt, kjør etter forholdene og det går dere godt... hva er det du maser om? Det kommer mer snø i osloområdet enn de fleste områdene i sør-trøndelag på en vinter, og de siste dagene har det vært idiotisk mye snø. Når gardermoen stenger, da har det snødd "littegranne". Vel, jeg vet nå ikke om jeg kan si meg helt enig i at det kommer mer snø i osloområdet ? Har du noe slags bevis for det, noe statistikk? Skulle vært morsomt, for det strider mot alle mine oppfatninger.. Problemet i sør er vel kanskje heller at været her lider litt av det såkaldte ketchup-syndromet, "ingenting, ingenting, alt!"... See? Omtrent ikkeno snø på lange tider, og så plutselig kommer "alt" over natta. Så, brøyteberedskapen er ikke 100%, kombinert med stor tetthet av relativt dårlige sjåfører, og der har man oppskrifta på snøkaos. Selv har jeg "overvintret" i Lofoten (Leknes) en gang, og opplevde flere ganger at jeg måtte klatre ut stuevinduet for å grave fram døra mi, og kolonnekjøring på veien mellom Leknes og Gravdal, for de som er kjent der. Allikevel var det ikke fullt så mange som kjørte av veien der.. fordi, tror jeg, det er mere jevnt mye snø hele vinteren lenger nord enn her hvor det kommer et stort snøfall et par ganger i året som blir saltet vekk på en dag eller to. Når folk ikke er vant til å kjøre på snøføre, og tror de har like godt grep på snøen med vinterdekk som de har på asfalt med sommerdekk, så er det jo dømt til å gå galt.. Nå mener jeg ikke ALLE, men MANGE. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Hos meg, litt syd for Oslo, har det kommet ca 40 cm snø siden i går formiddag. Stor stas for barna, litt pes for meg som må frese gårdsplassen flere ganger om dagen. I trafikken her går det bra, om enn litt sakte. Problemet er at det ikke er en brøytebil å se, så "snø-pølsa" mellom kjørefeltene er ca 40 cm høy. Ikke mulig å kjøre forbi (nei, jeg har ikke SUW/4WD). Det andre problemet som vises hver gang det kommer noe snø (og den ene brøytebilsjåføren vi har i Oslo og Akershus er på ferie), er de utenlandske lastebilene med slitte sommerdekk uten kjettinger. Et dusin av de gjør veien ufremkommelig, der de står på kryss og tvers og sperrer hele motorveier. Med det trafikkvolumet vi har i Oslo-området i forhold til nord for Lofoten, blir det fort køer av dette. Hehe, du er en av dem ja? Det kan aldri bli brøytet fort nok? Husk at de har jo noen kilometer med vei å ta seg av da.. Neida, jeg vet, det er frustrerende. Hvor bor du, sånn ca? Vestby her, og ja, jeg vet hva du snakker om. Fylkesvei, litt avsides, den har ikke høy prioritet nei.. Men, for min del velger jeg å bare smile og være glad, jeg liker snøen og synes det er morsomt, gøy og spennende. Livet blir jo bare kjipt hvis jeg skal irritere meg over hvor lang tid det tar før de får brøyta her.. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ingenting som er artigere enn litt snø. Går faktisk fint ann å overleve vist du ikke prøver å sette fartsrekorder på det føret. Østingene kan ikke kjøre bil, punktum. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Enig der. Her har det kommet sykt mye snø det siste døgnet. Artig føre. Lenke til kommentar
iNTEGRALiS Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Rart at vi i nord aldri kommer i avisa/nyheter når det er mye snø. Har sikkert noe med at vi kjører med piggdekk om vinteren, og kjører etter forholdene. Er det glatt og j*vlig, så kjører jeg heller 10 km/t under enn 10 km/t over fartsgrensa. Endret 8. februar 2009 av Oakis Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Trekker på smilebåndet når det erklæres "SNØKAOS" på østlandet når det har kommet 2cm snø over natta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå