Nitrius Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Har så og si fulgt denne guiden: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide dog er jeg ikke helt sikker på om jeg har fult forstått alt som står der. Først og fremst lurer jeg på om det finnes en litt mindre omfattende guide til å få archlinux oppe å kjøre med KDE eller er alt nødvendig som er nevnt i denne "Beginners guide"? Det jeg var mest usikker på i denne guiden var "Configure the System" altså filene: /etc/rc.conf /etc/fstab /etc/mkinitcpio.conf /etc/modprobe.conf /etc/resolv.conf /etc/hosts /etc/hosts.deny and /etc/hosts.allow /etc/locale.gen samt installeringen og konfigureringen av X. Har fått systemet opp og kjørende, men er noen små problem jeg opplever til tider. F.eks om jeg trykker ctrl+alt+backspace så blir jeg sendt tilbake til "selve" arch, og jeg da vil tilbake til KDE skrivebordet, skriver jeg "startx" men da blir bare skjermen svart og jeg må bruke restart knappen på selve kabinettet. Så først og fremst, er det mulig å få arch opp med KDE uten å måtte gå igjennom alt det som står i denne beginners guide? Hvis så, noen som har lyst til å lage en "røff" mini guide til hvordan dette foregår? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Bruker du KDM? Og det heter beginners guide for en grunn vet du? Hvis du er helt ny til Arch er det anbefalt at du går igjennom guiden, men hvis det er noen deler du ikke skjønner skal vi nok hjelpe deg Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Er ikke en erfaren linux bruker akkurat, men er ikke helt borte heller. Bruker ikke KDM nei, om jeg forstår deg riktig. Jeg logger inn via "selve" arch og skriver "startx" for å starte KDE. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Nitrius: Når du kjører startx blir konfigurasjonen lest fra ~/.xinitrc og den må følgelig være korrekt satt opp. Tipper det er det som er problemet i dette tilfelle. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Og hva anbefales å gjøre da? Bytte til å bruke KDM? Hvis så, hvordan gjøres dette? Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Du legger til KDM ved å skive KDM inn i daemons arrayet i rc.conf Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) DM bør legges inn i inittab, og ikke i daemons. Så bevarer du vettuge runlevels. Nitrus: det anbefales å lese dokumentasjonen ALT står godt forklart i wikien. xinit/startx: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginn...trc_.28again.29 kdm eller andre DMs: http://wiki.archlinux.org/index.php/Adding...boot_on_startup Endret 7. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Smif Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Anbefaler deg å se på wikien til arch, den er meget god: wiki.archlinux.org f.eks. Xorg KDM KDE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå