Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Signert 1-års kontrakt med huseier

Ethernet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg nå slik at mora til kjæresten min leier en leilighet, eller første etasje av et hus.

Men nå har det seg slik at hun har oppdaget at på kontrakten hun skrev så hadde hun sagt seg enig til å bo der i 1 år, noe han ikke hadde opplyst henne om og hun hadde ikke sett det når hun undertegnet.

Og nå er det mye misnøye med huseieren, huset er kaldt og strømregningene er skyhøye. Internettet klarer han ikke få styr på og det er et voldsomt kabelsurr, og jeg får ikke lov av han å røre noe som helst av det.

Mange forskjellige grunner egentlig, og nå ønsker hun ikke lenger å bo der (har vel gått en 2-3 måneder siden hun flyttet inn).

I tillegg har han også skrevet ned feil datoer på kjøpskontrakten. Spørsmålet mitt er;

Har han lov til å "binde" ho for ett år? Og det når det er feil datoer notert også?

Han hadde blitt veldig vrang når hun konfronterte ham med alt det hun var misfornøyd med og ikke lenger ville bo der, og han påstår at hun må betale leie for et år.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det står i kontrakten er hun vel blitt opplyst om det?

Feil dato på kjøpskontrakt? Kjøp=Leie? Akkurat hva er feilen?

Om hun skal flytte før avtale perioden er over, må hun betale til utleier finner en ny. Utleieren har en tapsbegrensningsplikt. Det vil si at han skal bidra til å gjøre tap minst mulig. Dersom du flytter ut før leietiden er ute plikter utleieren å bruke sine muligheter til å leie ut husrommet på ny snarest mulig, slik at leieboeren ikke trenger betale leie lengre enn nødvendig. Hvis han får leid den ut på nytt skal du ikke betale leie etter at det er kommet inn ny leieboer. Du bør også selv være aktiv for bidra til at leiligheten blir leid ut dersom det er mulig.

Kilde: Leieboerforeningen

Lenke til kommentar

Usikker på dette, men jeg trodde man ikke kunne signere for mer enn tre år av gangen? Men, er det feil i kontrakten er den ugyldig og han kan se langt etter husleie. En leiektaker kan faktisk unnlate å betale leie i seks måneder før huseier kan gjøre noe særlig. Det opplevde nemlig vi i ene leiligheten vi leier ut.

Lenke til kommentar
Og nå er det mye misnøye med huseieren, huset er kaldt og strømregningene er skyhøye. Internettet klarer han ikke få styr på og det er et voldsomt kabelsurr, og jeg får ikke lov av han å røre noe som helst av det.

Hva står det i kontrakten om strøm/internett/oppvarming?

Styrer dere ikke varmen selv?

Egen strømmåler?

Hvis huseier ikke holder avtalen må dere klage og hvis det ikke bedrer seg tror jeg dere kan holde tilbake leie eventuelt betale til en nøytral mellommann, eventuelt en bank.

Går det veldig lang tid og ingenting skjer så si opp kontrakten og flytt, mener dere da kan hevde det er gjensidig kontraktbrudd men da må det være alvorlige brudd. Hvis han styrer varmen og dere fryser hele tiden er det alvorlig.

Lenke til kommentar
Har seg nå slik at mora til kjæresten min leier en leilighet, eller første etasje av et hus.

Men nå har det seg slik at hun har oppdaget at på kontrakten hun skrev så hadde hun sagt seg enig til å bo der i 1 år, noe han ikke hadde opplyst henne om og hun hadde ikke sett det når hun undertegnet.

Hun burde ha lest dette før hun undertegnet. Dersom det står i klartekst i leieavtalen, har hun fått opplysningen skriftlig i forbindelse med undertegnelsen, selv om utleier ikke sa dette.

Har han lov til å "binde" ho for ett år?

Godt spørsmål. Adgangen til inngå tidsbegrensede leieavtaler er omtalt som eget punkt i husleieloven. Oppfylles det som står her? Bor utleier selv i samme hus, eller skal han selv bo i leiligheten når året er gått?

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Har hun flaks, kan hun benytte seg av siste ledd her, og da har hun tre måneders oppsigelsesfrist dersom det ikke er avtalt noen annen oppsigelsefrist i husleieavtalen.

(Jeg er ikke jurist, men leieboer.)

Lenke til kommentar
Har hun flaks, kan hun benytte seg av siste ledd her, og da har hun tre måneders oppsigelsesfrist dersom det ikke er avtalt noen annen oppsigelsefrist i husleieavtalen.

(Jeg er ikke jurist, men leieboer.)

Tror desverre ikke det nei fordi den loven er for at leier skal sikre at dem kan bo der i MINST 3 år altså en minimumstid og ikke en maksimumstid.

Slik tolker ihvertfall jeg det med bakgrunn av at ettårskontrakter er lovlige.

Lenke til kommentar

Takker for engasjement her! :) flott!

Ja, hun har jo skrevet for ett år. Men huseieren bor ikke i samme hus. De har første etasje og kjelleren, mens annenetasje leies til noen studentjenter.

Siden han ikke bor i samme hus, kan dette da være nok til brudd? og da gå over til tidsubestemt?

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar
Siden han ikke bor i samme hus, kan dette da være nok til brudd? og da gå over til tidsubestemt?

Så vidt jeg forstår, ja, helt klart, dersom han ikke har oppgitt at han skal flytte inn der selv eller rive huset eller andre særskilte forhold når avtalen løper ut. Hvis ingen av disse er tilfelle, måtte leietiden vært mist tre år for at ed tidsbestemt avtale skulle være gyldig.

Men: Dermed har hun tre måneders oppsigelsestid, om man sier opp i februar, disponerer man leiligheten og må betale leie i mars, april og mai. Og da har problemet med kulde og dyr fyring kanskje løst seg av seg selv, og man kan spørre seg om det er verdt bryderiet å stå på sin rett...

Lenke til kommentar

Takker for innspill Svinks.

De er ikke interessert i å bo der heller, så tror nok det blir at de flytter i så fall.

Ok, sett situasjonen:

Han har skrevet kontrakt for ett år. Men i kontrakten står det ingenting om at han skal flytte inn, rive huset whatsoever når tiden løper ut. Kan hun da stå på sitt? Om han skulle nevne det, men har ingenting skriftlig, gjelder dette da?

bør jo ha noe å gå etter og noen håndfaste argumenter her

Edit:

Det står ingenting om at han skal flytte inn eller lignende. Er det da kontraktbrudd og kan gå over til tidsubestemt

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar
Han har skrevet kontrakt for ett år. Men i kontrakten står det ingenting om at han skal flytte inn, rive huset whatsoever når tiden løper ut. Kan hun da stå på sitt? Om han skulle nevne det, men har ingenting skriftlig, gjelder dette da?

Nei hvis du leser hele sitatet fra husleieloven som noen har vært snille å legge inn for noen poster siden, så ser du at dette er forhold som må opplyses om på forhånd, skriftlig.

bør jo ha noe å gå etter og noen håndfaste argumenter her

Det står ingenting om at han skal flytte inn eller lignende. Er det da kontraktbrudd og kan gå over til tidsubestemt

Det er inngått avtale om noe man ikke har anledning til å avtale. Konsekvensen er at leieforholdet går over til å være en tidsubestemt kontrakt med 3 måneders oppsigelse.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Takk for hjelp her folkens!

Han vil bli konfrontert med dette i nærmeste fremtid :)

Jeg vil ikke anbefale å "konfrontere" noen med noe som helst. Skriv en oppsigelse, der det henvises til lovtekst og at leieavtalen pga forholdene er å anse som en tidsubestemt avtale med 3 måneders oppsigelse. Saklig og greit.

Husk at oppsigelse gjelder fra begynnelsen av førstkommende hele måned, så hvis hun sier opp nå, så må hun betale leie til og med mai.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...