Fiple Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hei Jeg har en kollega som er ivrig jeger og han vil utvide jaktsesongen med fotografi av fremtidig bytte. Jeg har anbefalt han å montere kameraet på en børsestokk og lage en avtrekker med fjernkontrollen. Men så spør han om kamera råd. Hva er mest egnet på fugl som gås opp av hund, holdet blir ca 15-30 meter. Han har en EOS 350 men vi tror at han må forbedre kontinuerlig autofokus kraftig og et egnet objektiv må til. Selv har jeg bare erfaring med a700 som har lynrask senterfokus men jeg er usikker på de øvrige fokussensorene og hvor godt a700 vil være for oppgaven. Hovedinntrykket fra diverse nettsteder er at D700 er kongen med D300 like bak, og hva med D90? Canon har jeg null erfaring med. Canon på topp Dsmk3 er for dyrt. Inntrykk fra nettet er at Pentax og Oly er mindre egnet? Forslag til kamera/objektiv som egner seg mottas takk. Mvh fiple Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Dette er jo et interessant spørsmål som jeg gjerne skulle visst svaret på selv. Har sett en del autofokustester, men de gjøres gjerne med statiske motiver. Det svenske bladet FOTO har for eksempel slike tester, og Canon har stort sett gjort det bra. D300 gjorde det dårligere enn D200 hvis jeg ikke husker feil. Sony har vel gjort det omtrent middels, igjen ut fra det jeg husker. Olympus har få fokuspunkter, i hvertfall på de rimeligere modellene, og det kan være en ulempe ved følgefokus. E-3 og E-30 er bedre. Har sett en del fugleentusisaster, og 300 F2.8 ser ut til å være det alle ønsker seg, gjerne kombinert med en teleconverter ved behov. Når det gjelder kameraer så dominerer Canon og Nikon bant fuglefotografer også. En modell som er gunstig i øyeblikket er Canon 40D, ellers er det vel D3 og 1D MK III som er best hvis pris ikke spiller noen rolle. Andre bra alternativ er 50D og D300, og D90 er muligens også et bra alteraniv, men har ikke sett noen kommentarer om det ennå. Det finnes også forum for fuglekikkere, og der er det en del foto-diskusjoner. De burde jo være kvalifisert for å si noe fornuftig. Har ikke noen linker, men det finnes både norske og engelske (og sikkert mye annet) som du kan finne med litt søking. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er dritvanskelig med fugler som plutselig spretter opp foran en. Har prøvd selv etter rype, etter flere turer i høst fikk jeg bare fanget en eneste rype på brikka som noenlunde er i fokus. Stort sett rakk jeg ikke reagere en gang før rypa var ute av syne. Mine erfaringer kan man si er at man som utgangspunkt stiller kameraets fokus på den avstanden man tror fuglen kommer opp, så fokusen har et OK utgangspunkt. Om den må "lete" mister du fulgen. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Så vidt jeg vet så har 350D både følgefokus og seriebilder,så det er vel bare å skyte ivei,det.Det det blir et spørsmål om er jo optikk,og her er det jo nok og velge i. Dere får teste,lykke til! På foto.no ligger det mye fugle/dyrebilder,dere kan jo sjekke ut hva de folkene bruker. Endret 7. februar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Fluktbilde ala dette er lett å ta værre er det med bilder fra siden av fuglen dette er på ca 20 meters avstand og tatt med 17-85 mm Canon is usm -Canon 40D Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hva med å bytte ut børsa med et kamera permanent? Så slipper noen uskyldige fugler å bøte med livet? Jeg vil anta at D300 vil ihvertfall være bedre enn D90 pga fokuspunktene, dog D90 fokuserer rimelig raskt. Mente jeg leste en test på dette vedrørende hvilke kamera som fokuserte kjappest her på Akam for en stund tilbake. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Selg børsa og kjøp en brukt Canon 1D MkII med noe optikk av typen 70-200/2.8L, 300/4L IS, 300/2.8L eller 400/5.6L. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Det finnes ting i handelen som tilsvarer den børsestokk ideen. Husker ikke hva de heter, men går du på DPReview.com og søker, så finner du en som bruker det. TheHotell mener jeg å huske at han kaller seg. Han pleier å være en hjelpsom sjel, som sikkert kan peke jaktkameraten din i riktig retning. Forøvrig tror jeg at autofokus på 350D er i tregeste laget, til å kunne fange ei rype som stikker. Ikke at det problemet er umulig å komme rundt, jeg bare nevner det. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ang rype som stikker jeg tokk et bilde av en og flere ryper som stakk/flukt med et Nikon colpix for ca 3 år siden 4 av dem så bra ut i henhold til skarphet. men dette skyltes vel flaks det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå