Gå til innhold

Tips og help (HDR-FOTO)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker min egen metode basert på en tonemapping tutorial som jeg fant på nettet, men ikke finner. Det mørkeste bilde får en layermask ( multiply ), det lyseste får i tuten en ( inverted + multiply ), men det dropper jeg, lyseste hos meg får bare en justering av opacity for å ikke dekke over de to underliggende lagene som er det mørke og normale.

Rekkefølge:

1.Lyst - opacity

2.Mørkest - layermask

3.Normalt

Innstillinger og sånn vaierer litt fra bilde til bilde, men mitt hdr skjelettet er bygd opp slikt.

Lenke til kommentar

Les bruksanvisningen til kameraet ditt. Les om AEB / AB = Auto Exposure Bracketing / Auto Bracketing.

Evt. gjør det manuelt.

Ikke ha hvitbalensen på auto. Bruk ett av de valgene eller custom.

Bruk samme ISO på alle bildene, slå av auto.

Bestem deg for hvilken blender/dybdeskarphet du ønsker. Prøv f/5.6 eller f/8

Nå kan du stille inn lukkertiden. Jeg bruker å ta bilder hvert hele trinn.

D.v.s. hvis normal eksponering med f/8 er 1/125 s. Da tar jeg bilder ved lukkertider på f.eks. 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 og 1/1000.

Lenke til kommentar
lukkertiden. Jeg bruker å ta bilder hvert hele trinn.

D.v.s. hvis normal eksponering med f/8 er 1/125 s. Da tar jeg bilder ved lukkertider på f.eks. 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 og 1/1000.

Kan jeg stille inn slik at kamera tar flere lukkertider automatis etter hverandre, eller må jeg stille disse inn selv mellom hvert bilde?

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en del HDR-bilder nå, men det eneste jeg ikke får til er Auto Bracketing. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, altså. Så det er litt tungvint å stille inn på eksponeringen manuelt mellom hvert bilde, men det funker jo likevel.

Nå ser jeg mest fram til våren, for det er ikke så stas å ta naturbilder i HDR når alt bare er hvitt og grått. Trenger litt kontraster og farger om det skal bli fint, synes jeg. Men om noen har fine HDR-bilder av snø og vinter, ville jeg gjerne sett dem =)

Lenke til kommentar
Jeg har tatt en del HDR-bilder nå, men det eneste jeg ikke får til er Auto Bracketing. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, altså. Så det er litt tungvint å stille inn på eksponeringen manuelt mellom hvert bilde, men det funker jo likevel.

Nå ser jeg mest fram til våren, for det er ikke så stas å ta naturbilder i HDR når alt bare er hvitt og grått. Trenger litt kontraster og farger om det skal bli fint, synes jeg. Men om noen har fine HDR-bilder av snø og vinter, ville jeg gjerne sett dem =)

Siste posten min i BK er HDR... Det er forøvrig de 3 siste postene og. Det er vinter bilder :)

Endret av fredderen
Lenke til kommentar

kjør blenderprioritet istedenfor manuell, og bruk EV-kompensasjon på de forskjellige eksponeringene, og skru av autofokus etter at du har funnet fokus før du tar første eksponering. Og dette trengs kanskje ikke å si, men jeg sier det uansett : bruk stativ :)

Endret av dga01
Lenke til kommentar
Synd å si det, men ingen her inne kan det.

Hvordan vet du egentlig det?!?!

Det betyr vel vel at Han ikke kan det..

Jeg har sett utrolig mange flotte HDR bilder her inne, men det kan jo være at Han kan det ennå bedre?

Det er noen få gode HDR bilder i BK.

De fleste er overdrevet og/eller har halo'er.

Tar man bilder mens det er mørkt eller i et mørkt rom, da vil man få støy i de mørke partiene av bildet. Programmet vil "gjette" seg til hva som er i de mørke partiene og prøver å få frem noe detaljer og da blir det støy. Photomatix har støy reduksjon, men hjelper ikke så mye.

Gjør så lite som mulig i Photomatix, eneste man bruker programmet til er å "smelte" sammen bildene/eksponeringene og bruke Tone Mappingen litt. D.v.s. å justere slik at man ikke får halo'er, at det ser mest mulig normalt, justere kanskje litt på micro contrast.

Hvitbalanse, kontrast, skarphet osv. gjør man i LR2, ACR e.l. slik man gjør med de vanlige bildene man tar i RAW etc.

Jeg KAN bruke Auto Bracketing på mitt kamera og jeg kan ta bilder med forskjellige eksponering verdier siden jeg vet hva 1 EV trinn er. Så jeg kan sikkert få til HDR bilder med alt av dSLR som finnes, alle dSLR er like.

Eneste problemet er å orske å drasse med seg stativet på en lys og fin dag. :ermm:

Lenke til kommentar

jeg har hatt mest hell med photomatix kontra photoshop cs3, men trur det sier mer om meg enn om programmene, da mine tonemappingskills er mildt sagt ræva. Jeg vil uansett påstå at det er lettere å få til et ok resultat med photomatix om man er nybegynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...