Leopoldi Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg har hatt et registrert .com domene siden 1999, og nå i år 2009 kommer et større norsk firma (børs registrert) og mener dette domenet tilhører dem, da ordlyden i domenet er en del av firma navnet deres i dag. Ok. forsår jo deres interesse for domenet, men var i kontakt med dette firmaet rett etter registreringen og spurte om dette domenet var noe som var i konflikt med deres interesser og om de i så fall ville overta rettighetene, noe de da mente var uinteresannt p.g.a. at de hadde fusjonert inn i en større "gruppe", og benyttet seg av denne gruppens domene som nett portal. Men de var jo allikevel høflige nok til å tilbøy seg å overta domenet til kostpris hvis jeg abselutt ville kvitte meg med domenet uansett. Et tilbud som jeg avslo dengang, da jeg hadde egne planer for bruk av domenet. Men har aldrig fått realisert mine planer så domenet har blitt stående "parkert". Men nå i 2009, over 9 år senere, da dette firmaet holder på å vokse seg ut av Norge, ser de plutselig behovet for å ha dette .com domenet, og tar kontakt med meg via konsernets egen advokat. Er blitt tilbudt 15000,- for tort og svie, alternativt at de kjører saken videre til ICANN, hvis jeg ikke svarer (godtar budet) innen en gitt frist. De har samtidig forklart meg grundig, nermest truet meg med at det kan koste meg dyrt å avslå tilbudet deres. Da de mener dette domenet er i konflikt og kan skade deres opparbeidede firma varemerke. Er klar over at NORID har en klagefrist på .no domener på 3 år og at Kina .cn har 2 år, Men er det noen som har peiling på om det eksisterer en tilsvarende klagefrist på .com domener? Eller alternativt, hvet om et advokatkontor i norge som har kompetanse til å hjelpe i en sak som dette ? Har i utgangspunktet ikke planer om å selge domenet, men hadde allikevel vært morsomt å fått synspunkter på fra andre om hva et .com domene kan ha av verdi. Håper noen kommer med innspill og fakta. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Siden du ikke taper noe (du bruker ikke domenet) vil jeg anbefale deg å ta imot tilbudet. Eller 15000,- + domenets kostnader disse 10 årene (avhengig av registrar). Dette er fortsatt småpenger for dem, men en grei deal for deg. Enda bedre om du ennå har korrespondansen fra 10 år tilbake, da blir de sikkert medgjørlige til å finne en løsning alle blir fornøyde med. Hadde du hatt saklig innhold på domenet ville jeg hatt en annen oppfatning, men når du ikke har rørt domenet på 10 år ser det ikke ut som du har annen intensjon enn å presse dem. Sant eller ikke, men sånn ser det ut. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Og grunnen til at jeg ikke svarer på spm om klagefrist er at det, etter min mening, ikke så relevant. Du kjøpte domenet redelig for 10 år siden, men siden du aldri har brukt det virker det ikke like redelig lenger Hvorfor være vanskelig? Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg må si meg enig med Tyldum. Dette er et domene du ikke har brukt på 9 år. Hvorfor være bitter og inneslutta? Du får 15k raske penger. Det er god pris spør du meg. Hadde du brukt adressen mye til noe aktivt så ville jeg heller bedt om mye mer/nekta å selge. For meg virker det som om du prøver å være det jeg kaller "typisk amerikansk". Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) har ikke du brukt det på 9år så taper du så det synger siden de ikke er så veldig stor fan av folk som kjøper for så selge overpriset den dagen verdien kommer, noe som med mindre du kan dokumentere at det har vært brukt vil bli sett på som avslår du 15000kroners bud på forhånd. har selv mistet .com jeg brukte i et år da icann mente nyetablert firma med det navnet hadde større rett på det. dine valg er vell egentlig 15000kr eller miste det og få 0kr. Endret 9. februar 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå