Leopoldi Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg har hatt et registrert .com domene siden 1999, og nå i år 2009 kommer et større norsk firma (børs registrert) og mener dette domenet tilhører dem, da ordlyden i domenet er en del av firma navnet deres i dag. Ok. forsår jo deres interesse for domenet, men var i kontakt med dette firmaet rett etter registreringen og spurte om dette domenet var noe som var i konflikt med deres interesser og om de i så fall ville overta rettighetene, noe de da mente var uinteresannt p.g.a. at de hadde fusjonert inn i en større "gruppe", og benyttet seg av denne gruppens domene som nett portal. Men de var jo allikevel høflige nok til å tilbøy seg å overta domenet til kostpris hvis jeg abselutt ville kvitte meg med domenet uansett. Et tilbud som jeg avslo dengang, da jeg hadde egne planer for bruk av domenet. Men har aldrig fått realisert mine planer så domenet har blitt stående "parkert". Men nå i 2009, over 9 år senere, da dette firmaet holder på å vokse seg ut av Norge, ser de plutselig behovet for å ha dette .com domenet, og tar kontakt med meg via konsernets egen advokat. Er blitt tilbudt 15000,- for tort og svie, alternativt at de kjører saken videre til ICANN, hvis jeg ikke svarer (godtar budet) innen en gitt frist. De har samtidig forklart meg grundig, nermest truet meg med at det kan koste meg dyrt å avslå tilbudet deres. Da de mener dette domenet er i konflikt og kan skade deres opparbeidede firma varemerke. Er klar over at NORID har en klagefrist på .no domener på 3 år og at Kina .cn har 2 år, Men er det noen som har peiling på om det eksisterer en tilsvarende klagefrist på .com domener? Eller alternativt, hvet om et advokatkontor i norge som har kompetanse til å hjelpe i en sak som dette ? Har i utgangspunktet ikke planer om å selge domenet, men hadde allikevel vært morsomt å fått synspunkter på fra andre om hva et .com domene kan ha av verdi. Håper noen kommer med innspill og fakta. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 hmm Det var en fyr som lagde et domene som het noe som www.microsoftsupport.com eller noe i den duren. MS ville ikke ha den falske siden oppe så folk trudde det var MS så de stappa ræva full av penger på fyren og ga han en jobb i MS. Er det som du nevner kunne MS ha saksøkt han. Hvordan hadde domenehai oppstått om det ikke var lov? Ville tru man kan kjøpe alt i verden som er ledig. du har til og med tatt kontakt med dem for å spørre om det var greit>< Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 MS ville ikke ha den falske siden oppe så folk trudde det var MS så de stappa ræva full av penger på fyren og ga han en jobb i MS. Det høres jo nesten realistisk ut. Hvor mye har domenet kostet deg? Jeg hadde uten tvil sagt ja til 15000 kroner for et parkert domene som ikke er i bruk. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Professor dr. juris Jon Bing burde ha ha god peiling på dette.. 6. november 2006 ble Jon Bing innvalgt som medlem i ICANNs råd for globale toppnivå-domener (GNSO Council). Snakk med han først, så kan du helt sikkert presse prisen du får mye høyere enn skarve 15000... Litt info om han: http://www.jus.uio.no/iri/om_iri/folk/ansatte/bing.html Evt ta kontakt med Advokatkontoret Bing & Co http://bingco.no/ Endret 8. februar 2009 av tintin77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå