Ericsmo Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hei jeg kjøpte olympus e420 for noen uker siden, SE kit. Det fulgte med et 17.5-45mm objektiv. Jeg er helt ny på område men når jeg setter den på 45mm som er maks, og tar bilde av et fjes så blir det vidvinkel, de snakket noe om i butikken at det tilsvarte 90mm eller blabla.. Altså, alt jeg vil ha er et objektiv som tar helt normale bilder, hvis jeg tar bilde av et fjes så vil jeg ikke at ørene skal bli mindre en de er i virkeligheten. Hva slags objektiv skal jeg ha? eventuelt kan noen forklare meg hva som skjer? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Trodde 14-42 var kitobjektiv på denne. Men uansett 45mm burde være en ypperlig lengde til portrettfotografering. (og det "tilsvarer" 90mm på analogt speilrefleks.) Nå vet jeg ikke hva slags erfaring du har med fotografering generelt og speilrefleks spesielt, men en fotobok kan kanskje være å anbefale. F.eks. "Boken om Digital fotografering" av Scott Kelby, der finnes et bind 1 og bind 2, som ofte selges som en komplett pakke. I tillegg finner du en del guider ol. her på forumet om du leter litt. Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 ZD 17,5-45 har været solgt som kitobjektiv på nogle markeder, primært til E-500. Brændvidde-mæssigt vil det svare til et 35-90mm objektiv på et filmkamera, hvilket også dækker det "normal-objektiv", der fulgte med de fleste film-spejlreflekskameraer (50mm). Den "lange" ende (45mm) er moderat tele, din korte er meget moderat vidvinkel. Hvilken afstand fotograferer du det ansigt på ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er mulig at trådstarter har kjøpt kit-et i utlandet; da jeg kjøpte min i Enland, så var det 17,5-45mm som følgte med. Er det kjøpt i Norge, så ville jeg tippe at det var på Elkjøp eller Lefdal... De fleste synes at portrettene blir bedre ved at ører og nese er mindre enn i virkeligheten. Noe du får på 45mm, som er lett tele. Det er 17,5mm som er lett vidvinkel. Det trådstarter bør prøve på er å velge en brennvidde på 21-25 og se om det blir slik h*n ønsker. Tom Lenke til kommentar
Ericsmo Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Vel jeg lurer egentlig på hva jeg må ha objektivet på for å få rette proposisjoner på et ansikt 25 mm? jeg hører bare folk si at 50mm er liksom "det rette" mens mitt objektiv bare går til 45. Hvis jeg vil ta et bilde av et fjes, og få bilde som sett gjennom mine øyne, hva slags objektiv trenger jeg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Pga. av Olympus har en crop faktor på to i forhold til fullformat*, så må du dele på to og 50mm / 2 = 25mm. Men mange som mener 50mm er det rette som portrett objektiv, har crop-kameraer som Canon og Nikon. De har en crop-faktor på 1.5-1.6 som gir 75-80mm på fullformat. Det tilsvarer ca 40 på objektivet ditt. Du får en kompis til å stille opp som modell, så tar du bilder på forskjellige brennvidder og se hvor du ender opp for å få det slik du vil. Tom Lenke til kommentar
Ericsmo Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Pga. av Olympus har en crop faktor på to i forhold til fullformat*, så må du dele på to og 50mm / 2 = 25mm. Men mange som mener 50mm er det rette som portrett objektiv, har crop-kameraer som Canon og Nikon. De har en crop-faktor på 1.5-1.6 som gir 75-80mm på fullformat. Det tilsvarer ca 40 på objektivet ditt. Du får en kompis til å stille opp som modell, så tar du bilder på forskjellige brennvidder og se hvor du ender opp for å få det slik du vil. Tom ok, tusen takk det gjorde meg mye klokere Lenke til kommentar
nilsjnesse Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Mer presist, sett objektivet på 22,5 mm for "normalt" perspektiv. Fordi: Endret 9. februar 2009 av nilsjnesse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå