Bearar Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hei Jeg formaterte en kamerat sin PC ved hjelp av en XP-cd. Etter selve formateringen var ferdig, restarter pcen. Problemet er da at den fryser totalt på første skjermbilde. Går ikke an å trykke på noen av tastene som er listet opp (F8, Delete ...) Legger ved et bilde av skjermbildet som vi får opp. Pcen fungerte helt ok før formatering, og maskinvare er ikke blitt rørt. Hvis noen av dere har noe klokt å si, spy det ut! Alle svar er veldig, veldig godt mottatt. Takk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er helt utelukket at det er noen sammenheng mellom din "formatering" (det heter egentlig installering) og en slik feil. Prøv først å koble fra alle IDE kabler (disker og CD-ROM) og se om det gjør noen forskjell. Prøv så en reset av CMOS minnet. Prosedyren finner du i manualen for HK, det er en jumper som skal flyttes. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Helt sikker? For dette har aldri skjedd tidligere, kun nå etter jeg formaterte disken. Det heter da formatering å slette alt innhold, gjør det ikke? Jeg har ikke rukket å installere XP enda. Skal prøve dette med IDE-kabler. Resette CMOS minnet har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre, manualen har jeg dessverre ikke. Tusen takk for svar, hårek! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 ...Det heter da formatering å slette alt innhold, gjør det ikke? Jeg har ikke rukket å installere XP enda. Joda, formatering er riktig nok. Men det er så mange som bruker begrepet om hele prosessen. Formatering gjør man normalt som et steg i prosessen når man (re)installerer, men du har da valgt å gjøre det som et separat steg? Bildet ditt viser at det har låst seg i BIOS. Dette kan ikke ha noe å gjøre med hva som er eller ikke er på disken. Det minner mer om en hardware feil, som ikke har noen sammenheng med hva man gjør når feilen skjer. Her finner du bilder som viser "Clear CMOS" jumper: http://images.google.com/images?hl=en&...sa=N&tab=wi Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg har kun rukket å slette partisjonen, også lage ny og velge å installere windows på denne partisjonen. Da sa den disken måtte formateres, så det gjorde jeg, med NTFS-filsystemet. Etterpå restarta den og ville ikke fortsette installasjonen. Syns fortsatt det er rart at det skulle skje noe feil med maskinvaren akkurat nå. Så om jeg finner den jumperen, er det bare å ta den ut og inn igjen? Eller ta ut og boote, så slå av og ta inn igjen? Takker igjen for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Du skal slå av strømmen helt. Trekk ut kontakten. Så flytter du jumper til den andre posisjonen og lar den stå litt. Flytt jumper tilbake og start opp. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Tusen takk for all hjelp, hårek, men vi fant problemet på en litt enklere måte. Byttet først USB-port til tastaturet. Da fungerte tastaturet en stund før vi måtte bytte til tastatur med PS-utgang midt i installasjonen. Vi fikk det til iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå