Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Meg, en stalker?

Gjest Guest_Bob_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Bob_*

Hadde holdt på med en jente i noen uker.. vi hang sammen nesten hver dag, sov hos hverandre flere ganger og hadde det egentlig kjempefint.

Så får hun en email fra sin ekskjæreste (som er utvekslingsstudent på andre siden av kloden), og får dårlig samvittighet fordi han tydeligvis liker henne ennå. Greit nok, vårt forhold blir degradert til "venner" selv om jeg fremdeles liker henne godt (og ikke legger spesielt mye energi i å skjule det).

Så, omtrent en uke senere, sier hun over sms at vi ikke burde omgås lengre, fordi hun synes det føles dumt når jeg fremdeles liker henne. Hun mener det er dårlig gjort av meg å vise at jeg liker henne når jeg vet at hun tenker på eksen. Jeg sier at hvis det er det hun vil, så er det ok. Kvelden samme dag, i 23-tiden, går jeg innom henne på vei hjem for å si hei og hente noen ting som jeg hadde liggende der. Døren er låst og ingen svarer, så jeg kaster en snøball på vinduet hennes for å se om hun er der.

Her kommer da kjernen i problemet.. hun blir sinna og sier jeg er gal som kommer så sent og banker på vinduet uten å ha sagt ifra eller noenting. Dagen etter forteller hun at jeg har gjort henne paranoid og at hun er redd for at jeg skal dukke opp over alt.

Jeg vet ikke hva jeg skal si.. jeg har beklaget og sagt det var dumt av meg. Det var kanskje ikke mitt smarteste øyeblikk, forstår jo at det kan være skremmende å få snøballer på vinduet sent på kvelden.. Men hvis det liksom står en du kjenner på utsiden, så tenker jeg at det blir mer "Åh, det er bare deg"-type opplevelse.

Har jeg virkelig gjort jenta paranoid? Jeg er litt sånn at jeg ikke får sove godt hvis noen er sinna på meg eller jeg har uoppklarte misforståelser med noen. Jeg har såklart forklart at jeg ikke tenkte godt nok over hvordan det kunne oppleves, og at jeg ikke mente å skremme eller såre henne.

Som tilleggsopplysninger kan jeg nevne at vi begge er i begynnelsen av 20-åra, hun er ny i byen og kommer fra en litt vanskelig bakgrunn, og at jeg ikke har noen misdannelser eller fremtoning som skulle tilsi at jeg ser spesielt skummel ut selv på en mørk januarkveld.

Hadde vært interessant å høre noen synspunkter. Jeg er åpen for at jeg rett og slett er sinnsyk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde holdt på med en jente i noen uker.. vi hang sammen nesten hver dag, sov hos hverandre flere ganger og hadde det egentlig kjempefint.

Så får hun en email fra sin ekskjæreste (som er utvekslingsstudent på andre siden av kloden), og får dårlig samvittighet fordi han tydeligvis liker henne ennå. Greit nok, vårt forhold blir degradert til "venner" selv om jeg fremdeles liker henne godt (og ikke legger spesielt mye energi i å skjule det).

Så, omtrent en uke senere, sier hun over sms at vi ikke burde omgås lengre, fordi hun synes det føles dumt når jeg fremdeles liker henne. Hun mener det er dårlig gjort av meg å vise at jeg liker henne når jeg vet at hun tenker på eksen. Jeg sier at hvis det er det hun vil, så er det ok. Kvelden samme dag, i 23-tiden, går jeg innom henne på vei hjem for å si hei og hente noen ting som jeg hadde liggende der. Døren er låst og ingen svarer, så jeg kaster en snøball på vinduet hennes for å se om hun er der.

Her kommer da kjernen i problemet.. hun blir sinna og sier jeg er gal som kommer så sent og banker på vinduet uten å ha sagt ifra eller noenting. Dagen etter forteller hun at jeg har gjort henne paranoid og at hun er redd for at jeg skal dukke opp over alt.

Jeg vet ikke hva jeg skal si.. jeg har beklaget og sagt det var dumt av meg. Det var kanskje ikke mitt smarteste øyeblikk, forstår jo at det kan være skremmende å få snøballer på vinduet sent på kvelden.. Men hvis det liksom står en du kjenner på utsiden, så tenker jeg at det blir mer "Åh, det er bare deg"-type opplevelse.

Har jeg virkelig gjort jenta paranoid? Jeg er litt sånn at jeg ikke får sove godt hvis noen er sinna på meg eller jeg har uoppklarte misforståelser med noen. Jeg har såklart forklart at jeg ikke tenkte godt nok over hvordan det kunne oppleves, og at jeg ikke mente å skremme eller såre henne.

Som tilleggsopplysninger kan jeg nevne at vi begge er i begynnelsen av 20-åra, hun er ny i byen og kommer fra en litt vanskelig bakgrunn, og at jeg ikke har noen misdannelser eller fremtoning som skulle tilsi at jeg ser spesielt skummel ut selv på en mørk januarkveld.

Hadde vært interessant å høre noen synspunkter. Jeg er åpen for at jeg rett og slett er sinnsyk.

Altså, med mindre du er Jack The Ripper, så har ikke du gjort noe ille. :)

Om hun blir skremt for at du hev en snøball en mørk kveld, så greit nok - du unnskylder deg.

Så og si alle jenter jeg skjenner ville tatt det som et vennlig hei... :p

Men om det virkelig er så en big deal som det høres ut som... vel, da er ikke hun noe å samle på.

Hadde aldri klart å leve med en jente som hadde blitt sint og redd visst jeg hadde stått inni et skap, hoppet fram i julenissedrakt på julaften og skreket "GOD JUL!" også hadde hun vært sur på meg i flere dager etterpå...

Beklager dårlig formulering. Jeg skal legge meg snart. :D

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

ÉN hendelse indikerer knapt stalker-tendenser. Begynner du å "tilfeldigvis" dukke opp over alt, melder deg inn i ting bare fordi hun er medlem osv. begynner man derimot å nærme seg faresonen. Kan det være tidligere hendelser som gjør henne ekstra vár for slike ting? Eventuelt en måte å få trøst og medlidenhet på? (far fetched, men det finnes slike tilfeller også).

I likhet med deg ville jeg også tenkt "åh, er det deg?" og eventuelt blitt forbanna på deg om det var for sent på kvelden. Nothing more, nothing less. Har uansett forståelse for at du synes det er en kjip situasjon, ettersom du tross alt liker jenta. :(

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Bob_*

Bruktbilen, joda, forstår det. Men alle de tinga vi har gjort sammen, og så plutselig har jeg varig skremt vettet av henne pga denne ene lille tingen.. det henger ikke sammen synes jeg. Senest i dag betrodde hun meg et større pengebeløp for at jeg skulle hjelpe henne med noen regninger.. det er akkurat som om hun sier "du er ikke til å stole på" mest for å såre meg når hun føler for det. Tror jeg skal følge rådet om ignorering ja, men har altså ikke kommet helt dit ennå.

epifant og FredrikH, takk for svar! Tittelen på tråden er kanskje litt missvisende. Jeg har hverken behov eller trang til å stalke noen, og for å være ærlig er jeg ganske sikker på at jeg stort sett er en fornuftig person. Problemet er som dere sier at det er kjipt at hun tror det (eller later som hun tror det), siden jeg tross alt synes hun er ganske ålreit. Hadde det bare vært at hun ble litt sinna fordi det var sent på kvelden og et ganske dårlig tidspunkt å komme for å hente ting, så skulle jeg ikke sagt noe. Men om jeg faktisk har greid å gjøre henne paranoid og redd, da er jo det litt dumt. Det er mulig hun har opplevd ting tidligere som gjør henne skeptisk.. hun har sagt at jeg ikke kjenner henne eller vet hvem hun er. Ikke lett å si.

brutal_mann, som nevnt så er det faktisk et menneske jeg kunne ønsket å involvere meg med.. selv om dette unektelig har lagt en liten demper på hele opplegget. Men takk for at du tenker på mitt ve og vel.

Blåbær og Mirann dere har kanskje rett. Men hun er altså ny her, har det litt vanskelig og lengter veldig hjem, så ettersom jeg faktisk bryr meg om henne er det vanskelig å bare si hadet - selv om hun tydeligvis (tidvis) ønsker meg dit peppern gror.

Ja-ja. Takk for svar alle sammen. Hjelper å bare skrive litt av og til.

Lenke til kommentar
brutal_mann, som nevnt så er det faktisk et menneske jeg kunne ønsket å involvere meg med.. selv om dette unektelig har lagt en liten demper på hele opplegget. Men takk for at du tenker på mitt ve og vel.

Fikk med meg det. Men du driter deg ut, for hun er så ustabil at hun kommer til å knekke deg på veien. Ikke brått og brutalt, men over tid. Til slutt vil du springe rundt og lyde hennes minste lille vink, mens alt du hadde av venner og sosialt liv er borte vekk. Du bør for din egen del ikke ønske å ha noe mer med henne å gjøre, noen som helst gang. det finnes et lass med betydelig mer stabile damer en dette tilfellet her. Finn A_man_apart sin tråd, les, og lær.

Lenke til kommentar

Hennes reaksjoner er irasjonelle, de er nok enten produkt av at hun har en litt vanskelig fortid og dermed reagerer litt uvanlig på visse ting. Eller at hun bare manipulerer deg.

I begge tilfeller er ignorans den beste løsningen for deg. Hvis du satser på at hun bare er litt rar og vil gå videre med henne bør du nok trå varsomt og ikke minst prøve å tolke henne så du for en ide om hvordan du kan gå frem. Du kan i dette tilfellet fort få en vennerolle som blir vanskelig å snu til noe annet.

Du bør konsidurere om dit forhold til henne skal bli noe mer avslapet en det du tidligere har tenkt ivertfall for en tid. Jeg tror ikke det er noen vits i å presse seg på ivertfall.

Lenke til kommentar

Eh, jeg vet ikke hvordan jeg hadde formulert meg der og da men jeg hadde svart noe som innholdt følgende punkter:

- Sorry for at jeg kom litt seint, tenkte ikke over det

- Om du har paranoia på grunn av noe sånt må du slutte å røyke så jævlig mye hasj eller bare leve med det

- Jeg hadde grunn god nok til å komme innom uanmeldt

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Bob_*

Blåbær.. det høres kanskje rart ut, men ja. Hun har hele tiden sagt (etter at hun fikk mail fra eksen) at jeg ikke skal spandere noe eller gjøre ting for å prøve meg på henne. Det er meg som vil at hun skal "bruke" meg. Det spiller ingen rolle om dette ikke fører noe sted, det kjennes bare bra å gjøre ting for å glede henne. Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today, love like there is no tomorrow and dance like no one is watching.

brutal_mann, det var ingen ironi i mitt takk for dine tanker om mitt ve og vel. Utifra det jeg har skrevet her, så kan jeg godt forstå at du oppfatter henne som "saiko". Jeg gjør derimot ikke det, uansett om jeg ble overrasket og skremt av reaksjonen hennes og det at hun fikk dårlig samvittighet ovenfor eksen.

-LE-, takk for gode råd. Skal skrive litt om hva som har skjedd de siste dagene under.

stakan, mang en fin reise har gått over humpete veier og endt med kræsj i fjellvegger. Takk for omtanken!

Gamlemor, se under.. vi hadde en liten samtale hvor jeg i hvertfall delvis presenterte dine argumenter (så meg nødt til å omformulere pkt 2 aldri så lite). Takk for svar!

Etter et par dager med det som føles som skikkelig barnslig furte-taktikk og ignorering, svarte jeg omsider i msn vinduet hennes i går. Vi snakket litt, og hun kom frem til at hun antakelig overreagerte fordi det minnet henne om en tidligere kjæreste som var litt på kanten. Hun ville også gjerne at vi skulle omgås igjen, så.....

... fullstendig i tråd med alle deres råd :whistle: , gikk vi derfor på kino en tur sammen i dag. Jeg er fremdeles betatt av henne, sprø eller ikke sprø, men vi storkoste oss gjennom filmen som venner og ikke noe mer. Dog, jeg skal faktisk innrømme at stakan og brutal_manns ord blafret forbi i lyseblå quote-rammer en gang eller to.

Uansett er jeg i hvertfall ikke bekymret for at hun sitter hjemme og er redd eller paranoid lengre. Kall meg tøffel eller idiot, men uansett om dette er en vei som ender rett i fjellveggen eller ei, så betyr det faktisk endel for meg.

Takk for alle svar! Diskusjon.no-terapi er undervurdert :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...