Ringstadjr Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Problemet mitt var at jeg ikke fikk starta windows etter å ha gjort noen innstillinger på antivirus-programmet mitt. Jeg har ikke cd-rom og prøvde derfor forskjellige versjoner av windows og linux for å boote maskinen via usb. Linux DSL(damn small linux) ble løsningen. Alt jeg trenger å gjøre er å plugge i usb-pennen så booter den. Nå er problemet at jeg aldri har verken sett eller brukt noen form for linux før. Jeg lurer derfor på: - Hvordan får jeg tak i filene som ligger på harddisken min?(har sett på file-manageren Emelfm, men skjønner lite) Det eneste jeg egentlig er interessert i er private bilder, så kan jeg formatere hele maskinen(Og forhåpentligvis få installert en eller annen form for operativsystem etter hvert). Endret 7. februar 2009 av Ringstadjr Lenke til kommentar
Smif Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Tittelen din er ikke spesielt god! Les dette før du poster! Det du skal gjøre er å montere partisjonen din i en eller annen katalog i DSL. Først må du finne hvor partisjonen befinner seg: fdisk -l Den lister opp alle disker og partisjoner. Finn den aktuelle, sikkert noe lignende /dev/sdaX Så monterer du den i en katalog på DSL partisjonen: mount /dev/sdaX /media/win_disk Bytt selvsagt ut med dine stier for partisjonen du fant over og hvor den skal monteres. Husk at denne katalogen må finnes (f.eks. "mkdir /media/win_disk") Alle disse kommandoene må kjøres som root! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Puppy Linux er i samme gate som DSL, men er litt mer moderne og brukervennlig. Automonterer disker og gjør ting sånn sett litte lettere for deg. Dersom du ikke ønsker å lære deg noe Linux så ville jeg kanskje vurdert å prøve den i stedet? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Slax kan jo også testes, med vet ikke hvordan den er som restore distro i forhold til DSL og Puppy. Den skal vist ha en del nyttige programmer for sånt, men har aldri testa den til det bruket. Lenke til kommentar
Ringstadjr Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Har gjort som det ble sagt og kjørt "fdisk -l" fra root shell. Men det eneste han finner er usb-pennen, tror jeg i alle fall. Device - /dev/sda1 Boot - * Start - 1 End - 32 Blocks - 253920+ Id - b Sustem - Win95 FAT32 Pennen min er en gammel usb-penn med 256MB minne. Dette er det eneste som listes opp etter å ha kjørt "fdisk -l". Prøvde likevel å kjøre kommandoene: "mount /dev/sdaX /media/win_disk". Etter å ha laget en mappe for kalt "media/win_disk" Får følgende feilmelding:"mount: relocation error: mount: undefined sumbol: blkid_known_fstype Kan noen fortelle meg hva dette betyr? Burde jeg heller gå for puppylinux. Har ikke CD-rom og har foreløpig bare funnet guider for å installere puppylinux fra CD. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Hvor ny er pc'en? DSL bruker nemlig en sykt gammel kjerne, som kan gjøre at den ikke har drivere til harddisk kontrolleren og at du dermed ikke vil få kontakt med diskene. Uansett, slik legger du inn Puppy på en USB pinne. Krever dog at du booter opp systemet (enten fra en CD, eller for eksempel i Virtualbox). http://www.pendrivelinux.com/puppy-linux-on-usb/ Endret 7. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Ringstadjr Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Problemet løste seg. Jeg fikk tak i en pc med cd-brenner. Da valgte jeg å installere puppy-linux. Det viste seg å være mye mer brukervennlig for ikke-innvidde i linux. Anbefaler puppy for de som har samme problem. Nå gjenstår det bare å få tak i filer jeg vil ta vare på, formatere harddisken og så finne en måte å innstallere windows på nytt. Vil uansett takke for alle tips. Takk! Lenke til kommentar
Smif Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Problemet løste seg. Jeg fikk tak i en pc med cd-brenner. Da valgte jeg å installere puppy-linux. Det viste seg å være mye mer brukervennlig for ikke-innvidde i linux. Anbefaler puppy for de som har samme problem. Nå gjenstår det bare å få tak i filer jeg vil ta vare på, formatere harddisken og så finne en måte å innstallere windows på nytt. Vil uansett takke for alle tips. Takk! Bra det løste seg Hva med å prøve Ubuntu også? I tillegg til windows med dualboot? http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696/5 Bare et forslag Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Puppy er liten, søt og likbar. Digger spesielt at man kan innstalere det på hva som helst av medier og fortsatt fungere som et "fullt OS". Ulempen er at det er lite programvare pakket til den, og communitiet er ganske lite igrunnen. Så det er ikke så veldig egnet dersom man ønsker noe særlig mer enn det som følger med som standard. Og standardprogrammene er ganske triste igrunnen synes jeg, men det er jo en smakssak. PS: ved å bruke Virtualbox så trenger man ikke brenne ut en CD eller starte opp OS'et på en egen maskin hvis man skal lage USB disk av Puppy. Endret 7. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå