Gå til innhold

Ekstern harddisk i gulvet.

Anbefalte innlegg

Hei!

Min kjære eksterne harddisk gikk i gulvet her for en liten stund siden - full av bilder fra seks år tilbake, rett etter jeg hadde formatert dataen de opprinnelig lå på, og før jeg rakk å kopiere de over igjen.

Når jeg plugger den i, høres det ut som den har hengt seg opp, og en datakyndig kompis sier at det antakeligvis er leserarmen.

Han sier også at den er vanskelig å reparere, da det fort kan komme et bittelite støvkorn når man prøver å fikse, og det ødelegger mye.

Så spørsmålet er; er dette mulig å få fikset? Om så ikke fikset den eksterne, men få hentet ut det som er på den?

If so; hvor kan jeg gjøre dette, og hvor mye vil dette koste?

Håper noen av dere der ute kan svare meg på dette, for det her er meget trist for en kvinnesjel :cry: Backup'en skulle visst hatt en backup...

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som et tips til fremtiden er det lurt å ha backup på f.eks. DVD plater i en cd-mappe i tillegg til ekstern harddisk, da den kan dø i tidsrommet mellom orginalene forsvinner og du får kopiert inn backupen igjen. Dette er ikke vits i å gjøre med alle ting, siden det vil bli veldig mange plater, men gjør det med de tingene du absolutt ikke vil miste. Det kan også være en idè å oppbevare en slik cd-mappe hos familie eller venner i tilfelle det skulle brenne el. i huset der orginalene og backupen befinner seg, så slipper du å miste disse viktige tingene i tillegg.

Får håpe du får ordnet det hos Ibas, du vil sansynligvis få tilbake det aller meste hvis ikke alt.

Lenke til kommentar

Har du et eksemplar på følgende er du rimelig sikret:

Personlig data

Ekstern enhet

minnepenn (du får 8, 16, 32 gb)

DVD-er (Du kan halvere antallet plater med duallayer om du er villig å betale 70per stk)

online backup (www.mamut.com er en slik side)

----

For å få ut dataene må du ty til IBAS eller lignende.

6 dager analyse

6 dager rekonstruksjon

Analyse: 1290,- ekskl. mva

Regn da med å være uten harddisken i minst 2 uker.

Lenke til kommentar
Er disken fysisk skadet ved at lesehodene har tatt borti plata under fart, så kan selv ikke ibas redde de dataene.

De kan ikke redde dataene der lesehodene har vært borti plata nei, men de kan redde det av data som ikke har blitt berørt. Det var derfor jeg sa at de sansynligvis kunne redde mye, hvis ikke alt. Hvis enheten var skrudd av når den gikk i gulvet er det minimal sjangse for at lesehodene har ødelagt platene.

Lenke til kommentar

Den var koblet til laptopen min og sklei ned, datt ut av kontakten og traff gulvet. Ergo var den ikke tilkoblet, men vet ikke om den rakk å skru seg av så fort?

Takk for svar alle sammen. Håper inderlig jeg i allefall får reddet ut bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...