Gå til innhold

Pilot, hvilken utdanning?

Aksjeleif

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er ganske bestemt på at jeg vil bli pilot. Jeg tror jeg søker idrettsfag, hvor man får generell studiekompetanse etter 3 år og så vil jeg få påbygging til spesiell studiekompetanse i 4 år. Hva skal jeg gjøre der etter? Er det noen som kan forklare det? Luftfarsskole? Hvor? Pilot via militæret? Kreves det meget bra karakterer for dette, eller er det synet, helse osv som gjelder i hovedsak? Jeg tar i mot all hjelp og flere spørsmål vil bli stilt etter hvert.

Har hørt at man blir knytta 10 år til forsvaret hvis jeg går der. Dette har ikke noe å si så lenge jeg får fly! :) Drømmen er Norwegian eller SAS da.

Takk

Endret av Technology
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, skal sjekke litt der, men er det noen som kan fortelle meg kjapt om det er idrettsfag+ påbygging som er det smarteste for meg å gå? Eller kan man f.eks gå rett i en slags flygerutdanning? Jeg vet realfag er det aller smarteste, men idrett er noe jeg uansett skal gå hvis det ikke er bedre alternativ bortsett fra almenn som sagt.

Lenke til kommentar

Det smarteste er realfagene du må ha for å feks komme inn på universitetet i tromsø´s luftfartsfag:

http://www2.uit.no/www/studiesokere/studie...amp;p_d_v=92505

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. I tillegg har departementet i Rundskriv F-13-08 fastsatt følgende spesielle opptakskrav: Matematikk R1 eller S1+S2 og Fysikk 1 (2MX/2MY/3MZ og 2FY)

Eller så kan du gjøre som du vil om du tar idrett og plusser på realfagene senere eller tar allmenn. Tar du allmenn tar det så klart færre år. Ellers så fins det videregående skoler som har flyfag, da 3 år + 1 år påbygg også men det er mer å bli flymekaniker.

Lenke til kommentar
Det smarteste er realfagene du må ha for å feks komme inn på universitetet i tromsø´s luftfartsfag:

http://www2.uit.no/www/studiesokere/studie...amp;p_d_v=92505

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. I tillegg har departementet i Rundskriv F-13-08 fastsatt følgende spesielle opptakskrav: Matematikk R1 eller S1+S2 og Fysikk 1 (2MX/2MY/3MZ og 2FY)

Eller så kan du gjøre som du vil om du tar idrett og plusser på realfagene senere eller tar allmenn. Tar du allmenn tar det så klart færre år. Ellers så fins det videregående skoler som har flyfag, da 3 år + 1 år påbygg også men det er mer å bli flymekaniker.

¨

Ok, takk :) Men jeg har problemer med å forstå "(2MX/2MY/3MZ og 2FY)" :p Er det sånn spesialiserende greier eller er det det normale man får? Og hva med karakterer? På ungdomskolen gjelder det kun å komme seg inn på VGS, mens det er på vgs det gjelder for en evnt flyutdanning?

Lenke til kommentar

Vel det heter Matematikk R1 eller S1+S2 og Fysikk 1 NÅ på videregående så det disse du må forstå disse andre 2MX/2MY/3MZ og 2FY het fagene før så ikke bry deg om disse... Ja karakterene teller nok veldig om du skal inn til flyverutdanningen i universitetet i Tromsø. Vet ikke hva sittet er men jeg vil anta at den må være i hverfall rundt karakteren 5 i snitt så får du også realfagspoeng som plusser litt ekstra på snittet.

Du for sjekke ut denne tråden om andre som tenker på det samme som deg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990170

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

kan anbefale og prøve og komme inn på utdanningen i forsvaret.

Krever ikke generell studiekompetanse og man får lønn under utdanning samt sikra jobb i mange år med jævela mye i lønn!

Hvis ikke det går har du tromsø, hvis ikke det går kan du ta utdanningen privat. koster da ca 500.000 kr

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...