gu Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Da har jeg ryddet plass for en HTPC i stua, og ville gjerne ha noen råd. Jeg har bygget noen PC-er opp gjennom årene, men har liten erfaring når det gjelder media-/HTPC-funksjonalitet. Jeg har lest en del om dette de siste ukene og prøvd å sette meg inn i det grunnleggende, men trenger fortsatt noen råd og tips. Håper noen av dere kan hjelpe meg med det. Dessuten har jeg en uvane med å ende opp med det dyreste og beste når jeg er ute for å handle dingser. Jo mer jeg setter meg inn i hva som finnes av fristende greier, jo mer legger jeg budsjettet på strekk. Jeg håper derfor det finnes noen edruelige hoder her som kan hjelpe meg å trekke i bremsen og si - trenger du egentlig det der? Bruksområde Skal jeg være ærlig, kommer den til å bli brukt 95 % til å spille musikk - mp3, flac og en og annen cd. Jeg ser ikke mye film, men når jeg først gjør det, setter jeg pris på bra bilde. Men jeg er langt fra noen fanatiker. Jeg håper dessuten det er mulig å koble den til tv-kabelen (mer om dette nedenfor). Det hadde selvfølgelig vært fint om den også kan brukes til litt spilling, men det er ikke noe jeg vil prioritere. OS blir Vista eller XP. Jeg regner med å bruke JR Media Center som front-end, men sjekker for tiden også ut Mediaportal. Jeg har satt opp en liste over komponenter som jeg vurderer, og håper dere har noen innspill her: Kabinett Jeg ser at mange velger Antec Fusion Remote, og jeg synes dette ser bra ut. Men det vil bare ha noen millimeter klaring på hver side i stereobenken min. Jeg har lest at kabinettet har utlufting på sidene. Vil dette bli et problem? Jeg lurer også på hvordan man styrer informasjonen i displayet. Er det sånn at displayet bare funker sammen med bestemte mediespillere som WMP eller lignende? PSU Jeg ser at Corsair VX 450W har fått gode anmeldelser. Er det noen som har erfaring med denne? Vil den evt passe i Antec-kabinettet ovenfor? Jeg tar gjerne imot forslag til alternativer. I så fall kan jeg nevne at jeg ikke plages så mye av litt viftestøy. Hovedkort Her står valget foreløpig mellom et GeForce 9400-kort (med Intel-CPU) eller et kort basert på AMD 780G/790GX (med AMD-CPU). AMD-løsningen ser ut til å bli litt billigere, men de testene jeg har lest tyder på at GeForce-chipsettet er litt hvassere for mitt bruksområde og dessuten litt mindre strømkrevende. Hvis jeg skal satse på GeForce 9400, er Gigabyte GA-E7AUM-DS2H kortet som peker seg ut. Jeg vil veldig gjerne ha innspill her. CPU Her er jeg ganske blank, først og fremst fordi jeg er usikker på hvor mye guffe som kreves for mitt bruksområde. Jeg har så vidt siktet meg inn mot Intel Core 2 Duo E7400 eller AMD Athlon 64 X2 4850E, avhengig av hva slags hovedkort jeg ender opp med, men aner egentlig ikke om dette er passende for min bruk. Jeg trenger råd her. Minne Jeg tenkte å gå for DDR2 800 MHz. Er det noe som helst poeng å ha noe raskere? Blueray/DVD LG GGC-H20L. Noen som har erfaringer/alternativer her? Lydkort Jeg kjører lyden gjennom en gammeldags stereoforsterker og er derfor ute etter analog to-kanallyd. Jeg har ingen anelse om hvordan kvaliteten blir dersom man henter lyden rett ut fra hovedkortet på et typisk HTPC-kort (f eks Gigabyte-kortet jeg nevnte ovenfor). Jeg er opptatt av god lyd, og legger gjerne noen kroner i å få det. Finnes det kort som leverer god analog lyd rett fra hovedkortet? Hvis ikke, hvilket lydkort burde jeg satse på? Jeg har kikket litt på disse to: - M-Audio Audiophile 2496 - Onkyo WAVIO SE-90PCI Begge kortene begynner å bli ganske gamle, men har fått gode anmeldelser - særlig Onkyo-kortet. Er det noen som har noen tips her. TV-kort Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette, men blir helt svimmel. TV har jeg aldri hatt greie på. Jeg har for tiden analog kabel-tv fra Get. Så vidt jeg har forstått, er det nærmest umulig å kjøre digitalsignaler fra Get gjennom en PC (litt av et salgsargument for Get i så fall). Kan noen bekrefte dette? I så fall lurer jeg på: Hvis jeg skaffer meg en digitaldekoder fra Get, er vel signalene som kommer ut av boksen analoge? Da burde det vel være mulig å kjøre dem gjennom PC-en med et analogt TV-kort. Det burde vel også være mulig å styre kanalvalget på dekoderen ved hjelp av en IR-transmitter og noen fancy script i f eks Girder? Det er mulig jeg er fullstendig på bærtur her. Er det noen som hjelpe meg å finne veien i denne jungelen? Dette er jaggu ikke lett. Alle innspill og råd mottas med stor takk! Endret 6. februar 2009 av gu Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Helt enig med deg, dette er ikke enkelt. Jeg har heller egentlig ikke greie på nyere maskiner med pci express, og ditt og datt. min forrige pc er 8 år gammel. ( Shuttle ) Jeg sto mellom valgets kval da jeg kjøpte min. Det ble en pc kasse som er litt større enn en shuttle pc, hvis det sier deg noe.. Min maskin holder nå 35 grader, og støyen fra maskinen er på linje med en nyere bærbar pc. Jeg har da uten noe problem, underklokket maskinen. Bios støtter det å lage forskjellige profiler ihht til hva du skal bruke maskinen til. Så jeg har laget meg 2. En som heter video. Da underklokkes alt, og maskinen blir svært stillegående og kald. Den klarer uansett å spille av bluray filmer uten problem. Så har jeg en hvor det kreves mattematikk og 3D. Dvs for spilling. Her er min handlevogn iallefall: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=91265 ( PS: glem den silenX pc kasse vifta.. den var kjempedårlig og støya ) bluray spilleren er upåklagelig. kassa er stilig, og vifta som følger med er ikke hørbar. Da må du legge øret til. hovedkortet har 3 utganger for video: VGA DVI og HDMI. Det er innebygd grafikkort. her er review av hovedkortet: http://www.silentpcreview.com/article807-page1.html Nå fikk du ikke svar på alle spørsmålene dine, men min maskin står i stua, og det er såvidt du hører den. Påkostet lydkort var viktig for meg også btw. Endret 7. februar 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
gu Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Takk for svar. Kabinettet ditt blir nok litt for fargerikt i stereobenken min. Hovedkortet er blant dem jeg vurderer, men jeg er fortsatt i tvil når gjelder AMD vs Intel. Hvordan har du forresten gjort det med lyden? Var du fornøyd med lyden på hovedkortet eller har du kjøpt et eget lydkort? Jeg håper noen andre også har et råd eller to å komme med, selv om jeg ikke forventer at noen svarer på alt det jeg lurer på her. Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Takk for svar. Kabinettet ditt blir nok litt for fargerikt i stereobenken min. Hovedkortet er blant dem jeg vurderer, men jeg er fortsatt i tvil når gjelder AMD vs Intel. Hvordan har du forresten gjort det med lyden? Var du fornøyd med lyden på hovedkortet eller har du kjøpt et eget lydkort? Jeg håper noen andre også har et råd eller to å komme med, selv om jeg ikke forventer at noen svarer på alt det jeg lurer på her. Det integrerte lydkortet er vel noe av det beste på markedet som er innebygd i et hovedkort, fra Gigabyte. Det heter Realtek. Men det klarer nok ikke å hamle opp med eksterne, påkostede lydkort. Uansett, skal du ha en maskin som er svært stillegående, så hadde jeg gått for et slikt hovedkort som jeg har. Slik jeg har satt det opp, kan du fint underklokke processor og RAM i bios. Allikevel kan du kjøre HD film / bluray, og gjøre det meste, bortsett fra å spille 3d spill da.. Da hakker det, og du må kjøre på default instillinger i bios isåfall. Hovedkortet er laget med tanke på å stå i et HTPC kabinett. Endret 12. februar 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå