Wixicy Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hallo! Fant nylig en IBM maskin med innebygget skjerm som jeg bestemte jeg for å ha Linux kjørende på og bruke den som ruter. Har noe erfaring med Ubuntu Linux fra før, og trenger litt hjelp med å få dette opp og kjørende. Maskinen har et minne på 256MB, sammen med en prosessor på 2.5ghz. Hvilken distribusjon mener dere ville ha gjort seg best her? Tenkte kanskje Xubuntu ville ha gjort seg godt ut, med tanke på at jeg har lyst til å bruke skjermen til å overvåke diverse ting. Er også usikker på hva som kan brukes av program. Takk! Edit: Ble referert til IPCop, noen som har erfaringer med det? Endret 6. februar 2009 av Wixicy Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Er ikke ClarkConnect designet for dette? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) What about a smooth wall? Klikk Edit: Da støtter du en liten norsk krabat også http://www.smoothwall.org/polarbear/ Endret 7. februar 2009 av Smif Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Kan anbefale Smoothwall. Greit å innstallere, og har et fint web-interface for instillinger og statusinformasjon. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 For meg er det avgjørende at routeren kjører en GNU/Linux distribusjon, alle andre løsninger tror jeg er midlertidige. Dette ekskluderer alle som er nevnt i tråden med unntak av IPCop, som virker som en meget god løsning. Personlig sverger jeg til OpenWrt for tiden, men du har hardware i massevis for å kjøre en tyngre distro, og da ville jeg gått for IPCop. Tid investert der vil neppe være bortkastet. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Monowall eller Pfsense, ikke linuxbasert, men FreeBSD, Pfsense er litt mer brukervennlig og har noen fler funksjoner (den er bygget på Monowall), men krever litt mer ressurser enn Monowall - alikevel krever vel de fleste Linux fw'er mer. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) FreeNAS kan også anbefales. "Wednesday, 29 November 2006 FreeNAS is a free NAS (Network-Attached Storage) server, supporting: CIFS (samba), FTP, NFS, AFP, RSYNC, iSCSI protocols, S.M.A.R.T., local user authentication, Software RAID (0,1,5) with a Full WEB configuration interface. FreeNAS takes less than 32MB once installed on Compact Flash, hard drive or USB key. The minimal FreeBSD distribution, Web interface, PHP scripts and documentation are based on M0n0wall." Edit: Kanskje ikke helt det du var på utkikk etter, når jeg tenker meg om... Endret 7. februar 2009 av insolvent Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Når er vel FreeNAS nettop en NAS distro, og ikke en ruter. Endret 7. februar 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Smif Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) For meg er det avgjørende at routeren kjører en GNU/Linux distribusjon, alle andre løsninger tror jeg er midlertidige. Dette ekskluderer alle som er nevnt i tråden med unntak av IPCop, som virker som en meget god løsning. Personlig sverger jeg til OpenWrt for tiden, men du har hardware i massevis for å kjøre en tyngre distro, og da ville jeg gått for IPCop. Tid investert der vil neppe være bortkastet. Stemmer ikke helt: ClarkConnect, IPCop og m0n0wall er alle basert/"sprunget ut av" smoothwall. Smoothwall var en av de første software-baserte løsningene og er basert på Red Hat Linux. Det er altså en GNU/Linux distro som for tida kjører Linux 2.6.16. Skjønner heller ikke hvorfor du mener f.eks. en BSD løsning er "midlertidig"(?) (f.eks. pfSense er freeBSD) Jeg vil fortsatt anbefale deg SmootWall Endret 7. februar 2009 av Smif Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Stemmer ikke helt:ClarkConnect, IPCop og m0n0wall er alle basert/"sprunget ut av" smoothwall. Smoothwall var en av de første software-baserte løsningene og er basert på Red Hat Linux. Det er altså en GNU/Linux distro som for tida kjører Linux 2.6.16. Skjønner heller ikke hvorfor du mener f.eks. en BSD løsning er "midlertidig"(?) (f.eks. pfSense er freeBSD) Jeg vil fortsatt anbefale deg SmootWall m0n0wall er basert på FreeBSD. pfSense er en fork av m0n0wall. Skjønner heller ikke hvorfor en *BSD-løsning ikke kan være en fullgod løsning. BSD med pf har et vell av muligheter. Endret 7. februar 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Stemmer ikke helt:ClarkConnect, IPCop og m0n0wall er alle basert/"sprunget ut av" smoothwall. Smoothwall var en av de første software-baserte løsningene og er basert på Red Hat Linux. Det er altså en GNU/Linux distro som for tida kjører Linux 2.6.16. Les deg opp på utviklingsmodellen til de forskjellige, så kan vi diskutere hva vi skal mene med GNU/Linux distribusjon. Mange forsøker å profittere på GNU/Linux i disse dager, det er ofte vanskelig å skille hummer og kanari.Skjønner heller ikke hvorfor du mener f.eks. en BSD løsning er "midlertidig"(?) (f.eks. pfSense er freeBSD)I en ideell verden har jeg ingen motforestillinger mot BSD. Dessverre er ikke verden ideell, og jeg deler Linus' syn på at BSD stimulerer til forking mens GPL stimulerer til merging.Jeg vil fortsatt anbefale deg SmootWall Vel, den ble forket omtrent når GPL forsvant fra navnet. En liten titt på wikipedia siden er også trist lesing. Forventer ikke mer av MS, men smoothwall-folkene bør vite bedre enn å legge inn reklame på wikipedia. Endret 7. februar 2009 av Del Lenke til kommentar
Smif Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hehe, dette kommer bare til å skli over i en lisens/strategi debatt. Poenget mitt er at smoothwall er et godt alternativ for nybegynnere/middels erfarne brukere som skal ha brannmur/router funksjonalitet med et godt gui og nok av funksjoner. Min erfaring sier da at få slår smoothwall. Regner med det blir lite aktuelt å kjøre en "vanlig" GNU/Linux distro og bygge seg opp derifra. PS: Jeg er helt enig med deg, Linus og RMS i GPL debatten! Men har ikke all verden å si for normale brukere. Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hehe, dette kommer bare til å skli over i en lisens/strategi debatt.med Stallman på vei lot jeg meg rive med Poenget mitt er at smoothwall er et godt alternativ for nybegynnere/middels erfarne brukere som skal ha brannmur/router funksjonalitet med et godt gui og nok av funksjoner. Min erfaring sier da at få slår smoothwall. Regner med det blir lite aktuelt å kjøre en "vanlig" GNU/Linux distro og bygge seg opp derifra.Det er et godt poeng, man får mye gratis med en tilpasset distribusjon. Når det gjelder IPCop og OpenWrt er mitt inntrykk at de er fullt på høyde med alternativer, og da synes jeg utviklingsmodellen kan bli et avgjørende punkt. Her er noen skjermskudd fra web-interfacene:http://www.ipcop.org/index.php?module=pnWi...PCopScreenshots http://wiki.x-wrt.org/index.php/White_Russian_Presentation Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hallo! Fant nylig en IBM maskin med innebygget skjerm som jeg bestemte jeg for å ha Linux kjørende på og bruke den som ruter. Har noe erfaring med Ubuntu Linux fra før, og trenger litt hjelp med å få dette opp og kjørende. Maskinen har et minne på 256MB, sammen med en prosessor på 2.5ghz. Hvilken distribusjon mener dere ville ha gjort seg best her? Tenkte kanskje Xubuntu ville ha gjort seg godt ut, med tanke på at jeg har lyst til å bruke skjermen til å overvåke diverse ting. Er også usikker på hva som kan brukes av program. Takk! Edit: Ble referert til IPCop, noen som har erfaringer med det? Sinnsykt ubalansert ram/CPU - en ganske kraftig CPU, og bare 256 MB med RAM? Menmen, den burde uansett ikke ha noe problem å bite fra seg mtp. ruting - så lenge du greier å montere to nettverkskort... For meg er det avgjørende at routeren kjører en GNU/Linux distribusjon, alle andre løsninger tror jeg er midlertidige. Dette ekskluderer alle som er nevnt i tråden med unntak av IPCop, som virker som en meget god løsning. Personlig sverger jeg til OpenWrt for tiden, men du har hardware i massevis for å kjøre en tyngre distro, og da ville jeg gått for IPCop. Tid investert der vil neppe være bortkastet. Stemmer ikke helt: ClarkConnect, IPCop og m0n0wall er alle basert/"sprunget ut av" smoothwall. Smoothwall var en av de første software-baserte løsningene og er basert på Red Hat Linux. Det er altså en GNU/Linux distro som for tida kjører Linux 2.6.16. Skjønner heller ikke hvorfor du mener f.eks. en BSD løsning er "midlertidig"(?) (f.eks. pfSense er freeBSD) Jeg vil fortsatt anbefale deg SmootWall Morsomt, husker når Smoothwall kjørte 2.2-kernel, og nektet å støtte SCSII (da måtte man kjøpe "enterprise"-utgaven, eller mekke selv...) - selvsagt hadde den maskinen jeg tenkte å kjøre som ruter SCSII-disker (og ekstra (tom) CPU-socket - pentium 1 90 mhz) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Sinnsykt ubalansert ram/CPU - en ganske kraftig CPU, og bare 256 MB med RAM? Menmen, den burde uansett ikke ha noe problem å bite fra seg mtp. ruting - så lenge du greier å montere to nettverkskort... Burde absolutt ikke være noe problem nei. Jeg har kjørt router + flere andre tjenester på langt dårligere hardware enn dette. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har kjørt smoothwall siden 2003 med et lite opphold grunnet testing av zywall fra zyxel, jeg likte smoothwall godt og har ikke testet annet enn m0nowall en liten stund, jeg vet ikke hva som er best dette må du bare teste ut selv og finne den som passer deg best. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Sinnsykt ubalansert ram/CPU - en ganske kraftig CPU, og bare 256 MB med RAM? Menmen, den burde uansett ikke ha noe problem å bite fra seg mtp. ruting - så lenge du greier å montere to nettverkskort... Burde absolutt ikke være noe problem nei. Jeg har kjørt router + flere andre tjenester på langt dårligere hardware enn dette. Min router/gateway er en i486 50Mhz med 12MB RAM, fungerer enda Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Sinnsykt ubalansert ram/CPU - en ganske kraftig CPU, og bare 256 MB med RAM? Menmen, den burde uansett ikke ha noe problem å bite fra seg mtp. ruting - så lenge du greier å montere to nettverkskort... Burde absolutt ikke være noe problem nei. Jeg har kjørt router + flere andre tjenester på langt dårligere hardware enn dette. Min router/gateway er en i486 50Mhz med 12MB RAM, fungerer enda Ikke dårlig. Nå angrer jeg litt på at jeg ga bort 386'en min i et uheldig øyeblikk Men hva kjører du av OS/distro på den routern? Jeg har nemlig en gammel PC stående (orginal Pentium) som kjører Debian stable, og den bruker drøyt 10MB RAM etter boot. Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Slackware 10.2 med en nedstrippet kernel og mye swap Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 På svak hardware vil jeg anbefale OpenWrt istedet for å mekke slack. Godt mulig noen har x86 desktop image liggende, ellers finnes instruksjoner for å lage det her: http://wiki.openwrt.org/Generic_x86-HowTo Min wrt54gl har følgende specs: 200MHz Mips CPU fra Broadcom, 4MB lagring, 16MB Ram Den kjører ssh-server, dhcp, dns-server (dnsmasq), web-server, telnet Den fungerer som router, trådløst aksesspunkt og gateway, og kostet under NOK500. OpenWrt har pakkesystem, og en gjennomført web-interface med X-Wrt. Alltid like hyggelig å se velkomstskjermen når jeg logger inn: [email protected]'s password: BusyBox v1.00 (2007.01.30-11:42+0000) Built-in shell (ash) Enter 'help' for a list of built-in commands. _______ ________ __ | |.-----.-----.-----.| | | |.----.| |_ | - || _ | -__| || | | || _|| _| |_______|| __|_____|__|__||________||__| |____| |__| W I R E L E S S F R E E D O M WHITE RUSSIAN (0.9) ------------------------------- * 2 oz Vodka Mix the Vodka and Kahlua together * 1 oz Kahlua over ice, then float the cream or * 1/2oz cream milk on the top. --------------------------------------------------- root@OpenWrt:~# ps -e PID Uid VmSize Stat Command 1 root 356 S init 2 root SW [keventd] 3 root SWN [ksoftirqd_CPU0] 4 root SW [kswapd] 5 root SW [bdflush] 6 root SW [kupdated] 8 root SW [mtdblockd] 70 root SWN [jffs2_gcd_mtd4] 94 root 344 S logger -s -p 6 -t 96 root 356 S init 134 root 348 S /sbin/syslogd -C16 -m 0 137 root 304 S /sbin/klogd 552 root 320 S wifi up 618 root 472 S /usr/sbin/nas -P /var/run/nas.lan.pid -l br0 -H 34954 643 root 392 S /usr/sbin/dropbear 657 root 368 S httpd -p 80 -h /www -r OpenWrt 673 root 264 S telnetd -l /bin/login 723 root 380 S udhcpc -i vlan1 -r 10.0.0.2 -b -p /var/run/vlan1.pid 769 nobody 428 S dnsmasq -l /tmp/dhcp.leases -K -F lan,192.168.1.100,1 1804 root 596 R /usr/sbin/dropbear 1805 root 440 S -ash 1808 root 344 R ps -e root@OpenWrt:~# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå