Nobu Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Jeg holder på å bestemme meg for hva slags RAM jeg skal ha nå. Noen som vil anbefale meg noe? Er GeIL noe å satse på? Leser egentlig kun bare om TwinMOS og Corsair her! Skal handle hovedkort og CPU samtidig: Abit NF7-S v2.0 + AMD Barton XP2500+. Tenker alt kjøpes fra Komplett.no. Blir like billig/dyrt å betale porto hvis jeg bestille fra ulike steder. Valget står mellom: (fra billigst pr 256 mb til dyrest, og kanskje garantert best..?) - TwinMOS 3200 med Winbond. 2 x 256 MB - TwinMOS 3700 (!!). 2 x 256 MB (for å komme over 200 MHz med aggressive instillinger, uten å betale 1500-1600 for det. Men er det mulig?) Her er det jo ikke Winbond chips heller.. Even more *shrug* De er billige though 500-600 kr. - Corsair TWINX512-3200LL (2 identiske CMX256A-3200LL plukket ut til et par) - Corsair XMS3500. 2 x 256 MB. Her vil det jo være mulig å komme opp til 217 garantert, iflg produsent, men har leste hardware.no-testen, http://www.hardware.no/tester/ram/corsair_xms3500/, og da er det ikke lenger like fristende. Maks en modul ved 217 MHz, og krever fantastisk mye spenning osv osv. Så... Wise words, anyone? (P.S.: Aggressive innstillinger = CAS2 @ 200 MHz i det minste..) Lenke til kommentar
saphiens Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 TwinMOS 3200 m/winbond er et veldig bra valg tror jeg, har selv bestillt disse! fra www.ocshoot.no/twinmos3200.htmHøyeste stabile frekvens vi oppnådde var 458mhz ddr, på de mest aggressive innstillingene (cas2 2-2-5, og dette må sies å være svært imponerende! Kjører du disse i dual med sync-fsb på over 200 så har du et skikkelig rått system! Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 19. april 2003 Forfatter Del Skrevet 19. april 2003 TwinMOS 3200 m/winbond er et veldig bra valg tror jeg, har selv bestillt disse! fra www.ocshoot.no/twinmos3200.htmHøyeste stabile frekvens vi oppnådde var 458mhz ddr, på de mest aggressive innstillingene (cas2 2-2-5, og dette må sies å være svært imponerende! Kjører du disse i dual med sync-fsb på over 200 så har du et skikkelig rått system! Men dette var en modul, ikke sant..? Tror det blir en annen sak med dual DDR.., men det vet jeg ikke sikkert. Har egentlig ikke SÅ mye peil.. :-? Lenke til kommentar
saphiens Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Det var en stk ram ja! Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Tror det lønner seg kraftig å satse på bare èn minnebrikke ved heftig overklokking av nforce2 chipset. Sier seg nesten selv at forsinkelsen mellom de to minnebrikkene og de ekstra mm med printbaner de ekstremt overklokkede signalene må passere kan være årsak til ustabilitet... Og dessuten så er jo forskjellen i ytelse så liten mellom dual og singel ddr, at du lett får bedre ytelse med 5-6mhz høyere fsb på en singel brikke. just my two femkroner Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 Hm. Teit å få høre dette nå, selv om jeg ikke helt vet om jeg bare skal kjøpe kun en brikke av den grunn.. :/ Det blir jo skrevet en del om overklokking i dual DDR, men det skrives liksom aldri at det er minimalt å hente på det. Ble egentlig enda mer usikker her nå, 512-brikker er jo ikke så gode klokkere som 256, hvertfall ikke TwinMOS, så da får jeg enda et dilemma når det gjelder valg av kun en brikke - høyere FSB og mindre RAM. Det er jo ikke fett. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 I denne testen av ABIT NF7-S Rev. 2.0, klarer 2x256mb Twinmos DDR400 m/Winbond fsb på max 233MHz i Cas2 (1.91v VDD), i samme testen klarer ikke Twinmos DDR466 så mye mer som kan forsvare prisforskjellen. Gå for Twinmos m/Wb. Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 I denne testen av ABIT NF7-S Rev. 2.0, klarer 2x256mb Twinmos DDR400 m/Winbond fsb på max 233MHz i Cas2 (1.91v VDD), i samme testen klarer ikke Twinmos DDR466 så mye mer som kan forsvare prisforskjellen. Gå for Twinmos m/Wb. Phew. Endelig litt beroligende nytt, samt. at jeg slipper å ut med enda mer enn forventet. Går jo tross alt over tusenlappen til Microplex til kjøling og diverse. Takker for link og råd Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Høres bra ut! Jeg er på søken etter nytt MoBo selv også, så nå har plutselig abit kommet på lista! (vel, har jo hatt BE6, BE6-2, BH6 og BP6 (dual) så jeg har jo ikke noe i mot abit) DrErling Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 Høres bra ut! Jeg er på søken etter nytt MoBo selv også, så nå har plutselig abit kommet på lista! (vel, har jo hatt BE6, BE6-2, BH6 og BP6 (dual) så jeg har jo ikke noe i mot abit) DrErling Jeg kjøper det kortet nå fordi Komplett selger det til 995.- mot vanligvis et par hundre kroner dyrere. Ukens tilbud. Varer vel to timer til (klokken er 22 idet jeg skriver dette). Uansett, virker som om det som er viktig for å få et bra resulat med brikkene er å tilføre nok strøm. Satser på det.. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Uansett, virker som om det som er viktig for å få et bra resulat med brikkene er å tilføre nok strøm. Satser på det.. Jepp, ikke bare til cpu og ram, men også til southbridge (det er den som stopper fsbklokking oftest på nforce hk) modding er også kult, så hvis det ikker er nok spenning å hente... så modder vi! DrErling Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 Uansett, virker som om det som er viktig for å få et bra resulat med brikkene er å tilføre nok strøm. Satser på det.. Jepp, ikke bare til cpu og ram, men også til southbridge (det er den som stopper fsbklokking oftest på nforce hk) modding er også kult, så hvis det ikker er nok spenning å hente... så modder vi! DrErling Hehe.. Jeg er ikke helt inne der. Har aldri moddet hardware, tør ikke det Vel, jo, tegna over de fire L1-bruene på Duronen min, men det begrenser seg til det. Det skal vel litt mer til enn bare det for å fikse volten på et HK..? Eller? Jeg har bestilt en saftig enermax vifte (120mm) som skal stå over området ved southbridgen/MCP-T'en, sånn at det i det minste blir litt sirkulasjon av lufta over der. Det var jxxxxg synd at ikke Microplex hadde sånne små kjøleribber inne nå, for da kunne jeg bare ha limt på en sånn en og der nede. De koster 20 kr stk liksom. Skal jeg betale 150 kr i porto og ekspedisjon for å få en sånn når de har dem igjen da? Jaja. Skal ikke såå høyt i FSB, så.. vi får jo se. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Jeg er ikke helt inne der. Har aldri moddet hardware, tør ikke det Vel, jo, tegna over de fire L1-bruene på Duronen min, men det begrenser seg til det. Vel... da har du moddet, og da er veien kort til å kjøpe en loddebolt med tynn spiss, en loddetinnsuger og loddetinn m/flux. Clas Ohlson. Hvordan det skal gjøres er det ikke vits å tenke på før du evt tar sjansen. Det finnes guider i søkk og kav. Det var jxxxxg synd at ikke Microplex hadde sånne små kjøleribber inne nå, for da kunne jeg bare ha limt på en sånn en og der nede. Hvor bor du? Det finnes lokale butikker som fører kjøleribber i den størrelsen ganske mange plasser. Evt kan du ta turen til en miljøstasjon og spør pent om du kan rote litt i pc-dungen. Hvis du ikke får lov, så bare hopper du over gjerdet når de har gått hjem for dagen :wink: Jaja. Skal ikke såå høyt i FSB, så.. vi får jo se. Sier de alle... DrE Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 Jeg er ikke helt inne der. Har aldri moddet hardware, tør ikke det Vel, jo, tegna over de fire L1-bruene på Duronen min, men det begrenser seg til det. Vel... da har du moddet, og da er veien kort til å kjøpe en loddebolt med tynn spiss, en loddetinnsuger og loddetinn m/flux. Clas Ohlson. Hvordan det skal gjøres er det ikke vits å tenke på før du evt tar sjansen. Det finnes guider i søkk og kav. Det var jxxxxg synd at ikke Microplex hadde sånne små kjøleribber inne nå, for da kunne jeg bare ha limt på en sånn en og der nede. Hvor bor du? Det finnes lokale butikker som fører kjøleribber i den størrelsen ganske mange plasser. Evt kan du ta turen til en miljøstasjon og spør pent om du kan rote litt i pc-dungen. Hvis du ikke får lov, så bare hopper du over gjerdet når de har gått hjem for dagen :wink: Jaja. Skal ikke såå høyt i FSB, så.. vi får jo se. Sier de alle... DrE Hm, du sier noe ang. gamle PCer og slikt. Det burde jo være et sted i nærheten jeg kan løpe til og rive en liten heatsink av et eller annet. Angående høy FSB, vi får jo se hvor høyt jeg kan komme med TwinMOSen. Jeg har en 300W PSU også, så jeg tror kanskje det kan bli i minste laget. Barton 2500+, GF3 Ti500, et par-tre disker (ene 7200RPM 120GB'en er midlertidig og skal over i damas etterhvert, når jeg får de nye delene), lydkort, og overklokking et stykke oppover.. For ikke å nevne vifter og greier. (URL til side om PSU: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet300.htm) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå