blehnda Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 som Emne spør! hva er forskjellen. har google'a litt, muligens for lite, men har ikke fått med meg forskjellen ennå. Noen her som har svaret? Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Så vidt jeg vet er det ingenting som heter gruppe A lengere. Mener det er den gamle fortegnelsen for energimontører, dvs det som heter gruppe H i dag. Gruppe L (lavspent) har lov til å jobbe med spenninger opp til 1000V AC. En "vanlig" elektriker hører til under her. Gruppe H (høyspent) driver med forsyningsnett, kraftlinjer etc. Dette er da energimontører sitt felt. Men det er mulig jeg tuller med hva gruppe A er. Endret 6. februar 2009 av monsenroger Lenke til kommentar
kurt09030 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Gruppe A er vel Automatikar? http://no.wikipedia.org/wiki/Elektriker Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Står vel ingenting om at automatikere heter gruppe A? Gruppe A var, som nevnt lengere oppe, det gamle navnet på energimontører før den nye reformen i 1994. Se forøvrig mer om det her; http://www.datele.no/HTML/MEK.%202/Elektro...-%20FAGBREV.htm Endret 7. februar 2009 av monsenroger Lenke til kommentar
kurt09030 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Da har eg no aldri påstått heller La berre ut linken sidan da står litt om dei forskjellige breva ein kan ta. Og gruppe A kunne jo stemma med Automatikar, Er vel fagbrev innan L(Lavspent), H(Høgspent), S(svakstraum), M(Maritim) osv. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Er vel fagbrev innan L(Lavspent), H(Høgspent), S(svakstraum), M(Maritim) osv. Man har lavspenning og høyspenning. Lavspenning er under 1000V og dette har en elektriker og automatiker lov til å jobbe med. Høyspenning må man ha eget sertifikat for å drive med og dette gjelder 1000V++ Automatikere har ikke noe gruppe, det heter kun fagbrev innen automasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå