hean Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Tror jeg sitter med ett gullkjede her, det ble kjøpt i ett kjøpesenter på Filipinene i en gullsmed med vakter rundt så jeg er ganske sikker på at det er gull. Spørsmålet er om noen vet hva gullprisen er og hvordan jeg da beregner verdi på smykket ut fra hvilken karat det er. Lurer også på hvor lang tid en gullsmed må ha for å avgjøre hva som er ekte gull og ikke og hvordan det gjøres? Noen som vet? Endret 6. februar 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
picpac Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Gullpris Skal du selge gull i Norge, kan du kontakte: K. A. Rasmussen Lenke til kommentar
tha_man Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Vi har også disse som tar i mot gull Norsk edel metall. Går ikke lange tia å se om det er ekte gull. Hadde selv gjort det på 1-2-3. Du kan teste det hjemme lett ved å ta en magnet og sveipe over hvis det er veldig magnetisk så er det iallefall ikke gull. Er det bittelitt eller ikke magnetisk i det hele tatt er du på god vei til at det er gull. Har salpetersyre hjemme så sjekker det lett slik. Lenke til kommentar
picpac Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Det er jo nesten ingen metaller som er magnetiske da, nesten bare jern og hvis du dreier rustfritt og syrefast blir sponet fra dette magnetisk enkelte ganger. Du kan måle kjedet med en spektograf. Endret 7. februar 2009 av picpac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå