Medisinmannen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hei! Står på kanten til å kjøpe meg et anlegg til bilen, en 99' Vectra B. Siden jeg er ungdom, har jeg ikke mulighet til å kjøpe fuldt anlegg til bilen. Må derfor kjøpe en og en ting. Hva bør jeg kjøpe først? Fronthøytalere og en forsterker? Også "spe" på med cdspiller og bakhøytalere? For å så kjøpe sub? Hva er lurest å kjøpe først og sist? Takker for hjelp! Endret 6. februar 2009 av Medisinmannen Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 1. Spiller 2. Fronthøyttalere 3. Forsterker til front 4. sub og forsterker Når det gjelder valg av spiller, så gå for en spiller med minst 2 linjeutganger, pioneer og alpine er "trygge" merker Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hva er lurest å kjøpe først og sist? Nå er lenge siden jeg hadde dette som interesse men vil gi deg følgende anbefalinger. Først bestemmer du deg for hva du vil anlegget skal bestå av, vil du ha kun fronter + bass, fronter og bakhøyttalere + bass eller kun bakhøyttalere, etc? Hvordan vil du ha forsterkerne, en 4 kanals som driver front å bak, front + sub (brokoblet) eller en 5/6 som driver 4 høyttalere + sub eller vil du dele det opp i dedikerte forsterkere, etc? Deretter setter du opp en budsjett for hva du vil betale for anlegget til sammen. Har du en eller annen CD-spiller fra før av med linjeutgang(er) ville jeg begynt med høyttalere og brukt den innebygde forsterkeren i spilleren til du får råd til forsterker + eventuelt bass. Har du ikke dette så må selvsagt begynne med spiller. Hvis du har begrenset med midler, også i fremtiden ville jeg hatt ett totaloppsett med en god 2 kanals forsterker + gode 3-veis bakhøyttalere (6x9). Da vil du komme godt ut med noen få tusenlapper, sats heller på kvalitet foran kvantitet. Endret 6. februar 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Takker for svar! Cdspilleren som står i nå er original og har ikke noen linje ut ... Men jeg kan vel fortsatt ha den stående i? Kjøpe nye front høytalere og brukt forsterker ? Noen anbefalinger? Mer eller mindre anlegget jeg ser for meg nå: Bassforsterker - dynaBel BF4501 2800kr (1700kr brukt) RMS* 4 ohm utgangseffekt 450W 2 ohm utgangseffekt 800W 1 ohm utgangseffekt 1200W Sikringsstørrelse 3x30A Dim. (BxHxD mm) 258x50x354 http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1829 2.798,00kr Basselement - Hertz ES 300 D 1.200kr - RMS power: 350 watt - Frequency Resp: 25Hz – 250Hz - Sensitivety: 93dB Anbefalt lukket kasse: 20 til 30 liter Anbefalt portet kasse: 25 liter med 80x230mm port (38Hz) Anbefalt portet kasse: 38 liter med 80x230mm port (32Hz) http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=2627 1.195,00kr Headunit - Pioneer DEH-P4100SD 2.000kr http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...p;stortbilde=ok 1.990kr 4 kanalsforsterker - dynaBel BF0804 1.500kr (1200kr brukt) 4 ohm utgangseffekt 4x80W 2 ohm utgangseffekt 4x130W 4 ohm brokoblet 2x260W Sikringsstørrelse 2x30A http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1834 1.498,00kr Front - Hertz ESK 165 L 1.500kr - RMS power: 100 watt - Frequency Resp: 50Hz – 23kHz - Sensitivety: 92dB - Impedance: 4 ohm http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=2618 1.495,00kr Bak - Hertz ESK 130 1.300kr. - RMS power: 75 watt - Frequency Resp: 65Hz – 23kHz - Sensitivety: 91dB - Impedance: 4 ohm http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=2621 1.295,00kr Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ser helt greit ut det der... personlig så hadde jeg droppet de høyttalerene bak, og kjøpt noe bedre foran Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Okey. Anbefaling til frontset da? Så de stakkars passajerene skal ikke få noe bra lyd de? Er vel kansje en idè å kjøpe 2 kanalsforsterker isteden for 4 da? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hehe, hvis du kjøper deg et skikkelig frontsett, og monterer det "riktig" så vil alle i bilen få lyd i massevis. Hvis du liker ren, pen og detaljrik lyd, så er morel, focal og seas noe du bør se på, bla. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Infinity syns jeg også lager fin lyd, noe mykere diskant enn focal. Personlig så kan man også kjøpe cd spiller først, og så sub og forsterker til sub, _hvis_ du har høyttalere i bilen som lager fin lyd med kun cd spilleren. Jeg gjorde det slik hos en kompis, og lyden ble ganske bra, men så hadde han bra original høyttalere. Jeg selv tok og kjøpte cd spiller og frontsett først, så sub og forsterker til sub og så forsterker til høyttalere. Men dette kan du vurdere selv, har du kun råd til cd spiller i førsten, så kan du jo se om du er tilfreds med lyden fra original høyttalerne og hva du vil kjøpe først siden, sub eller frontsett. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg vil sett ann litt, i bilen min var spilleren allerede byttet ut når jeg fikk den og høytalerne veit jeg ikke helt, men det var ihvertfall brukbart. Ikke noe high end, men det spiller relativt bra, så jeg gikk for basser først. Men hadde jeg hatt elendige høytalere i bilen fra før hadde jeg gått for spiller+frontsett først. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hvor mye penger har du? Stikk innom bilstereoforumet.no, og se hva folk selger brukt der.. Jeg fikk meg en fin genesis forsterker for 1400 spenn, og en bf4501 monoblokk til like mye. Penger spart, penger tjent. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Har laget en lignende topic på bilstereoforumet ja. http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5849 Blir handlet endel brukt. Er nesten sikker på å kjøpe BF0804, men om jeg skal kjøpe høytalere framme og bake eller bare framme er jeg usikker på. Blir enten Hertz MLK framme eller Hertz ESK i hele bilen ... Sliter også med å finne en head unit som er nogenlunde stilrent og har 2-3 linjeutganger! Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Pioneer sine er ganske stilrene da. Men jeg kjører Alpine 9887R for min del. Sats på MLK og lev lykkelig! Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg personlig hadde kjøpt høyttalere/subwoofere nye. Kanskje det er litt overtro fra min side, men jeg ville alltid vært redd for at de har fått litt for mye kraft noen gang slik at enten magnetspolene er brent, eller at diskanten er sprengt, osv. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg føler det samme som deg.. har litt blandede erfaringer med brukte komp.sett iallefall da. Spørs hvem som har eid dem, og hvordan de har vært brukt. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Mille, som jeg tenker på, ligger ute for 3k og er ubrukt ... Men begynner å lure på å bruke mer penger på demping også heller esk ... :/ Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hmm.. Vectra er jo en ganske støyete bil.. Men jeg tenker at jeg ville sett hva resultatet ble først, for så å kanskje dempe litt senere? Jeg har ikke hørt forskjellen på de to, så jeg kan egentlig ikke uttale meg :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå