Gå til innhold

Lov å bruke i mobil i kø?

Anbefalte innlegg

Hvis man sitter i bilkø som knapt beveger seg, eller kø som står bom stille, er det da lov å ta fram mobilen?

Hvis køen beveger seg 3 meter fram, må man da bryte samtalen før man kan kjøre fram, eller er det nok å si "vent litt" og legge telefonen på passasjersetet, og gjenoppta samtalen når man har stoppet?

Har forståelse for at man ikke kan ha telefonen i hånden idet man kjører 3 meter fram.

Må man slå av motoren for å kunne ringe? Eller holder det at den er i nøytral og brekket er på? Holder det at man ikke bruker brekket, men bruker bremsepedalen?

Og til slutt. Har en person med promille lov til å starte en bilmotor? Kan han sette den i gir sålenge han ikke slipper clutchen?

Hvor går grensa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til dette med telefon, er det forbudt å bruke en telefon håndholdt så lenge bilen er i bevegelse. Ingen nekter deg å sette bilen på siden av veien, og snakke med motoren i gang...

En person med promille får ikke lov til å føre en bil. Hvordan man definerer dette er jeg ikke helt sikker på, men man har hatt situasjoner der hvor en beruset bilfører har fått straff for å flytte en bil 1-2 meter...

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om å flytte bilen, men å starte motoren for å varme seg (egen bil, ikke stjålet), evt. høre på radioen eller teste noe. Ikke flytte den en millimeter. Lav promille, kun 2 øl, slik at man kan redegjøre for seg og er til å stole på.

Ingen nekter deg å sette bilen på siden av veien, og snakke med motoren i gang...

Hva om du IKKE sitter i veikanten, men midt i veien, der køen ikke beveger seg, eller beveger seg av og til?

Altså, du sitter midt på motorveien, men ingen rører seg en millimeter.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
I forhold til dette med telefon, er det forbudt å bruke en telefon håndholdt så lenge bilen er i bevegelse. Ingen nekter deg å sette bilen på siden av veien, og snakke med motoren i gang...

En person med promille får ikke lov til å føre en bil. Hvordan man definerer dette er jeg ikke helt sikker på, men man har hatt situasjoner der hvor en beruset bilfører har fått straff for å flytte en bil 1-2 meter...

var en her i bergen som fikk over 30.000 i bøter for å flytte bilen sin 20 cm...

Lenke til kommentar
Jeg snakker ikke om å flytte bilen, men å starte motoren for å varme seg (egen bil, ikke stjålet), evt. høre på radioen eller teste noe. Ikke flytte den en millimeter. Lav promille, kun 2 øl, slik at man kan redegjøre for seg og er til å stole på.

Spiller ingen rolle. 2 øl så har du fremdeles promille, spiller ingen rolle om du starter bilen eller ikke. Politiet stoler ikke på deg fordi om du mener at du selv er til å stole på - det kan du bare glemme. Det er ikke slik at politiet tror mer på angel-faces enn andre.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
spiller ingen rolle om du starter bilen eller ikke.

HÆ? Vet ikke om du ordla deg litt feil her, eller om det er jeg som misforstår.

Men det må da spille en veldig stor rolle om man startet den eller ikke?

Har ikke en beruset person lov til å nærme seg sin egen bil, f.ek. for å hente noe i bagasjerommet?

Hva om han åpner en kupedør? Hva om han setter seg?

Er det verre om han setter seg i førersetet enn om han setter seg i baksetet for å røyke uten å få snøstormen i ansiktet?

Går grensa ved å starte motoren?

Eller går grensa ved å vri om nøkkelen kun ett klikk, slik at CD-spilleren starter?

Hva om han betjener dette fra passasjersetet?

Kanskje grensa går ved å føre nøkkelen inn i tenningslåsen, selv om han ikke vrir rundt?

Lenke til kommentar

Nei, det er som jeg sier. Det spiller ingen rolle om du så ligger i baksetet og sover. Det spiller ingen rolle om bilen ikke står og går, det spiller ingen rolle om du har nøkkelen i lomma.

Du får nemlig beskjed om å bevise at:

1) Du har ikke kjørt

2) Du hadde ikke til intensjon å begynne å kjøre

Og jeg er sikker på at du ser problematikken i å bevise de 2 påstandene der - uten at du har vitner. Største problemet er å bevise nr. 2.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Uskyldig til det motsatte er bevist, er det noe som heter.

Hvis en politimann ønsker å ta deg, får han vente til bilen er i bevegelse før han stopper deg.

Han kan stoppe deg før, hvis han mener han avverger en ulykke, men spolerer samtidig sjangsen for å bevise at du ville kjøre.

PS. Bilen min har et bagasjerom med egen nøkkel. Det skyldes at bagasjelokklåsen måtte skiftes for mange år siden.

Hvis jeg har promille og blir "tatt" med kun bagasjeromsnøkkelen i lomma, da er vel det bevis nok for at jeg ikke kan kjøre. bagasjeromsnøkkelen er kun til bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Nei, det er som jeg sier. Det spiller ingen rolle om du så ligger i baksetet og sover. Det spiller ingen rolle om bilen ikke står og går, det spiller ingen rolle om du har nøkkelen i lomma.

Du får nemlig beskjed om å bevise at:

1) Du har ikke kjørt

2) Du hadde ikke til intensjon å begynne å kjøre

Og jeg er sikker på at du ser problematikken i å bevise de 2 påstandene der - uten at du har vitner. Største problemet er å bevise nr. 2.

Kilde?

Lenke til kommentar

Jeg finner det vanskelig å tro at en full person ikke har lov å nærme seg en bil, fordi han politimannen som ligger og lusker kan tro at han fulle mannen hadde tenkt å kjøre den.

Ja, for alle som sitter i en bil og hører på Språkteigen er jo kriminelle!

Det er min personlige mening, at om politimannen ønsker å huke deg for fyllekjøring, får han vente til du har starta motoren og satt den i gir, samt sluppet clutchen.

Hvis man absolutt skal varme seg i en bil når man har promille ville jeg anbefalt å sette seg i passasjersetet, lar du motoren gå mens du ikke sitter i sjåførsetet kan jeg ikke se at noen med ett visst folkevett ville gi deg bot.

Varmeapparatet i min bil (1996 modell Peugeot 406) har ikke ventiler for kupèvarme i baksetet. hvis du bare startet motoren for å varme deg, setter du deg selvsagt på førerplassen, eller i hvert fall i forsetet.

Min påstand er at du har ikke brutt noen lov før hjulene roterer.

Lenke til kommentar
Jeg finner det vanskelig å tro at en full person ikke har lov å nærme seg en bil, fordi han politimannen som ligger og lusker kan tro at han fulle mannen hadde tenkt å kjøre den.

Jeg er enig, men har ikke noe å vise til. Derfor lurer jeg på hvilke kilder som er brukt her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...