Gå til innhold

HTC med 1 GHz-mobiler

Anbefalte innlegg

Hadde ikke transistorreknikken blitt videreutviklet hadde vi hatt blybatterier i laptoper..

Reknikk? Uansett, blybatterier kan levere mindre energi per gram (og også per cm3) enn moderne batterier, så denne påstanden faller på sin egen urimelighet. Utviklingen innenfor batteriteknologi har bidratt til lengre batterilevetid, det har også utviklingen innenfor strømforbruk i laptoper og telefoner.

Verden går fremover, og vi vil nok aldri mer se blybatterier i laptoper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klokkefrekvensen er 1 GHz, men hvor rask er prosessoren? På hvilken måte måler dere ytelsen?

Jeg er redd vi får se den samme markedsføringsgimmiken man har sett før. Håper også på relle ytelsestester.

EDIT: (til andre)

Forøvrig synes jeg det er blodteit å kommentere opplagte skrivefeil når man forstår at riktig bokstav stod ved siden av tasten som ble truffet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hadde ikke transistorreknikken blitt videreutviklet hadde vi hatt blybatterier i laptoper..

Reknikk? Uansett, blybatterier kan levere mindre energi per gram (og også per cm3) enn moderne batterier, så denne påstanden faller på sin egen urimelighet. Utviklingen innenfor batteriteknologi har bidratt til lengre batterilevetid, det har også utviklingen innenfor strømforbruk i laptoper og telefoner.

Verden går fremover, og vi vil nok aldri mer se blybatterier i laptoper.

1: Barnslig.

2: Ja, batteriteknikken går fremover, men sammenlignet med alt annet er den meget sakte. Brenselbatterier og batterier som skal vare 1 uke og annet dill er jo bare på papiret ennå. Det jeg ser mer og mer er at noen produsenter pakker ekstrem ytelse med et dårlig batteri. Da tenker jeg spesielt på gaminglaptoper som er desktop-erstattere. Her er et godt eksempel på maskiner som godt kunne trengt bedre batteripakker.

Jeg ser samtidig at disse maskinene faktisk ikke er ment for å spille i f.eks 3 timer, men mer som fastmonterte i en dokking og litt på farten, men de markedsføres som bærbare. De er derimot slepbare.

Smart strømstyring derimot mener jeg kan forbedres en del med sensorer som merker om vi har hender i nærheten av maskinen. Det kan sikkert også være noe å la webkameraet skru på skjermen på en maskin i strømsparingsmodus når bevegelse detekteres.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Oi. Jeg visste faktisk ikke om at ytelsen per Mhz kunne variere :innocent: Dette er med andre ord sammenlignbart med megapixelreset, bortsett fra at prosessorer med høy ytelse som en slags hovedregel jobber raskere enn de med lavere (correct me if I'm wrong).

Takk til alle som nevnte det :)

Jobber noen prosessorer mer jevnt og stabilt enn andre?

Jeg tror heldigvis ikke at firmaer som Toshiba og HTC er dumme nok til å markedsføre gimmicker. Det er tross alt smarttelefoner de selger. Smarte telefeoner til (som oftest) smarte brukere :)

Lenke til kommentar

Ulike prosessorer på f.eks 1 GHz har veldig forskjellig ytelse alt etter hvordan de er designet. GHz er det samme som turtall på en motor. Jo mer du trykker inn pedalen jo kraftigere yter motoren. Men det sier jo ingenting om det er en modellflymotor med 1 kW eller en båtmotor med 100000 kW. Sammenligner man bare turtall (20000 rpm vs 500 rpm) så kan man bli veldig lurt om man tror det er et mål på ytelsen.

Sånn er det med prosessorer også. F.eks har en Core 2 Duo 1 GHz ULV 4-5 ganger så høy ytelse som en Pentium 4 mobile på 1 GHz. Da er det snakk om ytelsemålinger som tar utgangspunkt i hvor raskt en del vanlige oppgaver utføres.

Jeg antar det kan være minst like store forskjeller i ytelse per GHz på mobiltelefoner. Alt etter hvordan prosessoren er bygget og hvilke tester man kjører på den.

Lenke til kommentar
Hmm.. Er dette noe å vente på? Per dags dato venter jeg på Nokia N97, men dette vil kanskje være verdt å vente på?

Kan ikke helt svare for deg, men jeg kommer til og legge ut min Xperia X1 til salgs snart, og kjøper en ny mobil med windows når windows mobile 7 er ute, i det minste 6.5.. Jeg ville valgt N97.. Men nå har jeg hatt windows mobile 2-3 måneder, og gått litt lei av det..

Lenke til kommentar

Det skjer mye spennende for tiden og det blir nok avdekket en del godbiter i Barcelona de nærmeste to ukene.

Selv er jeg egentlig mest spent på om det omsider lanseres telefoner med Nvidias Tegra chipper. Riktignok ikke 1 GHz, men burde sparke bra fra seg uansett. Støtte for HDMI 1.3, 1080p ut, inntil 12 megapiklers kamera etc. Alt på en liten chip som knapt bruker strøm.

http://www.nvidia.com/object/product_tegra_600_us.html

Går forsåvidt rykter om at Nvidia jobber med å gjøre Tegra tilgjengelig for andre plattformer enn Microsofts også, ser det spekuleres i om at den kommer på plass i neste versjon av Iphone.

Lenke til kommentar
syntes jeg leste her på amobil om toshiba(eller Samsung?) gjorde det slik at den brukte hele CPUen når den krevdes, f.eks starte ett program eller operere i ett program så brukte den 1ghz, men når den ikke trengte så mye CPU kraft la den seg på 600 mmhz eller noe slikt..

Får jo håpe at HTC velger noe av samme løsningen!

PS3 har vell 2,8GHZ eller 3GHZ CPU, så går ut i fra at PS3 yter MYE mer en den CPU er i nærheten av og klare!

Ps3 har jo 3,2 Ghz ganger 8, den har 8 prossesorer på 3,2 Ghz!

Lenke til kommentar

For prosessorer som brukes i samme segment, så betyr klokkefrekvensen mye. En dobling av klokkefrekvensen betyr en tilnærmet dobling av ytelse, fordi prosessoren gjør dobbelt så mye på samme tid. Hvis en telefon i utgangspunktet er treg, og man må vente på at menysystemes skal bestemme seg, kan en dobling av klokkefrekvensen bety at all venting forsvinner totalt, heller enn at ventetiden blir halvparten, fordi prosesoren nå hele tiden har mer å gå på.

Men det som skjer (ivertfall for WM og HTC) er jo at de bare lager mer fancy grensesnitt, som prosessoren marginalt klarer å prosessere, og at det hele bare blir like tregt igjen.

Lenke til kommentar
Ps3 har jo 3,2 Ghz ganger 8, den har 8 prossesorer på 3,2 Ghz!

Du kan ikke gange sammen tallene sånn uten videre. Står det 8 biler på en parkeringsplass og ruser motorene til 3200 rpm hver så vil ikke tilskuerne høre motorer på 25600 rpm. Sånn er det med prosessorer også. Frekvensen er den samme uansett hvor mange prosessorer som jobber parallelt.

Ytelsen derimot, kan få et oppsving på grunn av flere prosessorer, under en del forutsetninger. Er ikke forutsetningene til stede kan faktisk flere prosessorer gi null ekstra ytelse eller kanskje lavere ytelse.

For prosessorer som brukes i samme segment, så betyr klokkefrekvensen mye.

Pentium 4 og Core 2 Duo er i samme segment. Men samme klokkefrekvens resulterer i vidt forskjellig ytelse.

Siden jeg ikke kjenner til den nevnte Qualcomm-prosessoren så spør jeg hvilken ytelse den har og hvordan denne ytelsen måles. (Jeg antar det er en bedre målemetode enn å bla i menyene og synse subjektivt om hvor tregt/raskt det går)

Lenke til kommentar

Lite vits i å gjenta hverandre hele veien vel. Vi har skjønt (mange visste det) at 1 GHz strengt tatt ikke sier mye om ytelsen. Men noe sier det jo. Qualcomm ville ikke utviklet en prosessor med dobbelt så høy klokkefrekvens uten å øke ytelsen betraktelig. Det er vel rimelig å anta at de ikke har senket ytelse/MHz nevneverdig - heller økt den.

Hvis vi krysser fingrene og håper at chipset og minne holder følge, så er jo dette en fantastisk "nyhet". Ytelsen blir vel en god del bedre enn toppmodellen (?) på 528 MHz som sitter i mange mobiler nå.

Lenke til kommentar

Så og si alle applikasjonsprosessorer til mobiltelefoner er en eller annen ARM (Typisk ARM9 for enkle modeller eller ARM11/A8 for tyngre typer)

Uten å ha lest databladet til snapdragon er jeg temmelig sikker på at det dreier seg om en A8. Instrusjonssettmessig bruker denne ARMv7 som kan gi en del effektivitetsgevinst over ARMv6 særlig p.g.a. større kodetetthet.

Den endelige ytelsen vil imidlertid i stor grad være knyttet opp mot minnesystem. Hvis CPU bruker mye tid på å laste opp cachene/cachetrashing så blir ytelsen dårlig, men så lenge den kan eksevere fra cache burde den bli minst proporsjonalt raskere pr. MHz sammenlignet med en ARM11.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...