Gå til innhold

[Løst]Ny kontor PC (Acer Veriton M661 eller DIY?)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er ny her så ikke slakt meg om jeg gjør noe feil i første post her. :p

Min far trenger en ny PC til kontorbruk og har spurt meg om råd. Jeg har tidligere brukt å bygge maskinene våres selv, så jeg er fullt istand til å sette i sammen maskinen.

Saken er slik at jeg for tiden bor 30 mil unna min far og har dermed ikke samme mulighet til å hjelpe han med dataproblemer som jeg hadde før. Derfor kunne det vært en fordel for han om han kjøpte maskinen hos en lokal forhandler og dermed kunne kreve support når han trenger det.

Jeg har i vertfall satt opp et forslag hvor jeg tilbyr meg å sette sammen maskinen for han. Jeg har tenkt på følgende oppsett:

Komponent\ Navn\ Ca pris

Skjermkort: MSI GeForce 9500 GT 512 MB, \ 640,-

Hovedkort: Asus P5Q SE/R, P45, Socket-775, DDR2, \ 1000,-

Minne: Kingston HyperX DDR2-800 4 GB (2x2048) \ 420-500,-

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 (3000mHz) \ 1600-1700,-

Harddisk: Samsung Spinpoint F1 750 GB \ 700,-

DVD-brenner: Nec AD-7203S \ 200-300,-

Nå er det ganske lenge siden jeg sist satte opp en PC og jeg er temmelig utdatert når det gjelder dagens brikkesett og CPU'er, men kom til at dette måtte være et rimelig greit oppsett.

Min far fikk tilbud på en Acer Veriton M661 som vil koste omtrent det samme som den maskinen jeg har satt opp. En ting med disse ferdigmaskinene er at specs'a er dårlig spesifisert. Hastighet på minnebrikker, produsent osv er ikke spesifisert og trolig bare noe billig rask. Eller tar jeg feil? Her er i hvertfall specs'a for Acer:

CPU: Core 2 Duo Quad Q6600

Minne: 2048 MB - DDR2 (2x1024MB)

Harddisk: 320 GB SATA (7200 RPM)

Chip-set: Intel® Q35 Express Chipset

Grafikk kort: ATI HD24000Pro, DVI utgang

Lydkort: 7.1-channel High Definition audio

Kortplasser: 1 PCI Express x16 Grafikk , 1 PCI Express x1 og 2 stk. v2.3 (5 V)

Eksterne porter: 1 utvidet parallell port (ECP/EPP) og 1 utvidet seriell port (16C550)USB 2.0, 1 parallell port og 1 seriell port

USB 2.0 - 4 x USB porter i front panel og 6 USB bak, 2 x PS/2

Optisk enhet: DVD-Dual Brenner

Diskettstasjon: 3.5" - 1.44 MB Diskettstasjon

Harddisk kontroller: 6x SATA

Nettverkskort: Embedded 10/100/1000 base TX Ethernet controller

Strømforsyning: 300W

Tastatur: USB Veriton tastatur

Mus: Optisk USB Veriton mus med egen "scroll" knapp

Sikkerhet: Låsbart chassis og innbruddsalarm ved klient overvåkning

Maskinen skal i hovedsak brukes til enkle applikasjoner som regneark, tekstredigering og surfing, men han ønsker også mulighet til å tegne litt i 3D. Maskinen bør ha litt å gå på siden han sjelden skifter maskin og han ønsker også at den er dugende til litt allround bruk.

Dette er de viktigste kriteriene:

• Stabilitet!
  • Lavt støynivå.
  • Ikke for mye strømforbruk.
  • Ok pris. (ca 6000,- uten skjerm, mus og tastatur)

Jeg ønsker tilbakemelding fra forumbrukere på følgende:

• Vil komponentene mine passe i sammen?
  • Hvilken maskin bør jeg gå for?
  • Er det noen av dere som har erfaringer å dele på noen av komponentene(stabilitet, støy, ytelse, osv)?
  • Burde jeg heller valgt noen andre komponenter til dette formålet?
  • Har du forslag til en god strømforsyning og eventuelt hvor stor den bør være?

Setter pris på tilbakemeldinger og erfaringer.

-Stein-Ove

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kommentarer: Minne brukt i ferdige maskiner er normalt standardminne, og ikke billig rask. Realiteten er vel heller at vi "selvbyggere" har en tendens til å velge minne som koster 30 - 100 % mer enn egentlig nødvendig i en slik sammenheng.

Til din fars bruk er ferdigmaskina helt kurant etter mitt syn.

Skal du bygge for han må jo hensikten være å få noe bra til meget fordelaktiv pris. Jeg vil tro at man klarer å få til et oppsett av kvalitet og helt OK ytelse for ca 5 000 kr. Et utgangspunkt kan være, Agentspoon sin kontorist, med en Intel Core 2 Duo E7400. Her snakker vi om meget bra kvalitet på kabinett og PSU, samt gode nok komponeneter ellers i bøttevis.

E7400 er en helt grei CPU til en kontorPC. Skjermkort kan eventuelt byttes i ditt forslag.

Om jeg skulle valgt dyre CPU ville jeg nok heller valgt Q8300, som prismessig er omtrent som E8400. Men jeg mener klart at en Quad er bedre for kontorbruk kombinert med noe 3D enn E8400.

Lenke til kommentar

Hvor avhengig er faren din av maskinen? Hvis han er så avhengig at han ikke kan klare seg uten maskinen i mange dagene så bør du se på mulighetene for å kjøpe på en ekstra serviceavtale og garantiutvidelse.

Selv om han kjøper den i en butikk og går inn der og "krever" support, så betyr ikke det at de kaster seg over hans maskin med en gang. Normal verkstedtid hos de fleste PC-verksteder er mellom 5-10 virkedager, og spørmålet er om faren din klarer seg så lenge uten kontormaskinen sin. Veriton serien til Acer er rettet mot bedrifter og skal derfor være særdeles gjennomtestet for å sørge optimal stabilitet. Minnebrikkene er som regel håndplukket for å sikre 100% kompabilitet mot resten av systemet.

Lenke til kommentar

Mitt råd : Kjøp heller en billigere og mindre pc slik som f.eks

http://www.elprice.no/data/stasjonaer-pc/a...yhet-92gql9zn7p

Har selv en slik og den er liten,bruker lite strøm,støyer relativt lite og kjører alt

en trenger til vanlig kontorbruk, har innebygd støtte for trådløs nettverk..

Det overinvesteres gjerne i ytelse som de fleste ikke har bruk for..om enn da ikke skal

spille..da blir det selvfølgelig en helt annen sak. Selv min andre PC, en Asus EEE 1000H

fungerer helt ypperlig til enkel kontorbruk og surfing..Nei spar pengene,plassen,arbeidet samt miljøet

og kjøp f.eks en L5100...........

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar.

Grunnen til at jeg er litt skeptisk til ferdig-maskiner er at de som regel er stappfull med unødvendig programvare som bare sinker maskinen. I tillegg er det noe med "billig" maskiner som gjør at de virker treige i forhold til specsa. Jeg ordnet en bærbar fra Acer til foreldra mine en gang, og jeg syns den er betydelig treigere enn min Fujitsu Siemens med omtrent samme specs.

Jeg skjønner ikke hvorfor, men har bare antatt at det er kvaliteten på komponentene som gjør det.

Når det gjelder Quad vs Duo så er det ikke slik at det er svært få programmer som utnytter fire kjerner, eller vil jeg uansett dra nytte når det gjelder multitasking?

Når det gjelder overinvestering, er tanken at han skal ha maskinen i flere år fremover. Er det fortsatt overkill?

Lenke til kommentar

@DireStraits.

Det er nok ikke nødvendigvis forskjell i ytelse på f.eks. et rimelig hovedkort og et dyrere et, eller minnebrikker med samme spesifikasjonen selv om det er forskjell i pris. Teste viser vel at et P45 hovedkort til 1 000 kr og et til 1 800 kr yter svært likt. Forskjellen ligger helst på andre områder.

Men for en billig kontor-PC er også AMD noe som kan vurderes. De nye X3 CPU-ene er svært prisgunstige og paret med nVidia GeForce 8300 hovedkort (f.eks Asus M3N78 PRO) har man en løsning med en akseptabel integert GPU. Kortet skal støtte AM3 CPU-er, har hybrid SLI, slik at man putte i et ekstra skjermkort og få SLI mellom det integrerte og f.eks 9500 GT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...