Gå til innhold

Hvorfor føde barn inn i fattigdom?

Anbefalte innlegg

Jeg satt å tenkte på alle de sultne barna i Afrika og hvor ille de må ha det. De er syke, sultne og fattige, og slik vil de mest sannsylig være til de dør i en ung alder. Men jeg lurer på hvorfor de voksne fortsetter å lage barn, når de vet at barnet er dømt til et liv i sult og fattigdom. Om jeg visste at barnet mitt kom til å lide, ville jeg aldri ha fått et barn, selvom jeg kanskje da avsluttet min slekt.

Hva er grunnen til at de fortsetter å få barn der nede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er grunnen til at de fortsetter å få barn der nede?

Svært mange. Mange vet rett og slett ikke hvordan de beskytter seg. Mange har ikke tilgang på prevensjon. Mange har ikke noen reelt valg når det kommer til seksuell aktivitet, da kvinner ofte blir tvunget. Mange blir også regelrett voldtatt og får barn som en konsekvens av dette. Forferdelig trist.

Nettopp. Og det er også grunnen til at de får så mange barn.

Dette er nok en svært liten andel. Hvem kan jobbe uten mat?

Lenke til kommentar
kan det ha med å gjøre at da virker det som om vi vil utrydde folk i afrika?

Hvem vil utrydde folk i Afrika?

Ikke glem at dett er en meget kompleks problemstilling og dermed vanskelig og finne en løsning på. Det er forøving svært mange hjelpeorganisasjoner tilstede i Afrika for å "hjelpe", både humanitært og politisk.

Lenke til kommentar

Barn = pensjon i mange land som har dårlig utbygd velferdsstat. Jeg bor selv i et fattig land, og her er familien det viktigste man har, man kan ikke regne med staten sånn som i Norge. Og man har vet om prevensjon her, og det finnes gratis P-sprøyter, men mange barn får man uansett. Voksne barn sender det de tjener hjem til familien eller hjelper til på jordlappen eller fiskebåten.

Lenke til kommentar
Det lønner seg i lengden, og det er bra nok.

På hvilken måte "lønner" det seg å se sine egne barn sulte til døde? Anbefaler deg å tenke over hva du faktisk skriver.

Barn = pensjon i mange land som har dårlig utbygd velferdsstat.

Gode pensjonsordninger til de fattige i Afrika?

Lenke til kommentar
På hvilken måte "lønner" det seg å se sine egne barn sulte til døde? Anbefaler deg å tenke over hva du faktisk skriver.

Slutt å lek smart og les før du skriver. Pek ut hvor jeg sier at de føder barn for å se dem sulte, ikke for arbeidskraft. Overså du helt det ordet? Jeg sier det lønner seg i lengden fordi de får barna til å gjøre hardt arbeid for dem, spesielt når de blir eldre og ikke kan gjøre noe selv. Det er grunnen til at en del får mange barn. Ikke de fleste.

Lenke til kommentar

Frekk? Moderator? Selv er jeg da ingen av delene.

Om jeg har missforstått eller uttalt meg klønete, hadde det vært fint om du hadde forklart på en annen måte :)

@Kalahari

Slutt å lek smart og les før du skriver. Pek ut hvor jeg sier at de føder barn for å se dem sulte, ikke for arbeidskraft.

Du skrev ikke dette i klartekst, men dette blir en indirekte konsekvens.

Lenke til kommentar

Ingen fare.

Så du mener ikke pensjon i form av midler? Var sikker på at du hentydet til økonomiske midler. Da dette er mangelvare i store deler av Afrika skjønte jeg dermed ikke argumentasjonen din. Nå skjønner jeg hva du mener. Barn som en investering? Vi uttalte oss da begge litt klønete i vår argumentasjon. Undertegnede er langtifra noen "wise guy" :) Men er denne investeringen en god investering om man ikke har muligheten til å ta vare på barnet?

Lenke til kommentar

for jeg synes den meste av politikken dreier seg om å lage skoler og infrastruktur i de fattige landene, og fadderordninger osv. Alt dette er jo selvfølgelig bra. Men fokuset på prevensjon og det å hindre formering ser ikke ut til å være like stort, man hører hvertfall ikke så mye om det, og da lurte jeg på om grunnen til det var at da kan det virke som om vi bare vil at disse menneskene skal forsvinne, istedet for å hjelpe de....

for det sier seg jo selv at desto mindre barn født inn i fattigdom, jo mindre fattigdom blir det.

Endret av Floregnag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...