TEE Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Du har ikke lov til å kjøpe, men du har lov til å prøve Tull. Har man love til å "prøve" å drepe folk liksom? Er noe forbudt så er det forbudt, man kan ikke unnskylde seg med "lov å prøve". Drapsforsøk er forbudt ved lov. Forsøk på kjøp av alkohol er ikke forbudt. Det er en vesentlig forskjell som du kanskje burde lære deg før du kommer med så alt for mye tullpreik. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Du har ikke lov til å kjøpe, men du har lov til å prøve Tull. Har man love til å "prøve" å drepe folk liksom? Er noe forbudt så er det forbudt, man kan ikke unnskylde seg med "lov å prøve". det er lov å kjøpe alkohol selv om du er for ung. Det er salg som er ulovlig. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ikle deg ballene du fikk med under fødsel og stikke ned på butikken og krev tilbake kortet ditt. Begynner hun å kuke seg så snakk med sjefen. Er ikke alltid kassafolk har peilig (har sittet i kassen selv), men sjefen vet nok hva som er rett. Du får deg sikkert en liten overhaling, men det skal du bare ta rennefart og drite i, kortet skal du ha tilbake uansett. Eller noe som kan gjøres: Si at du vil anmelde vedkommende for forsøk på å stjele ID, nekter vedkommende ringer du politiet(der og da) og starter anmeldelsen og spør vedkommende om navn og lignende så du får fylt inn den der og da. En good trussel er en som fullføres. Lenke til kommentar
fredd5050 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Ikle deg ballene du fikk med under fødsel og stikke ned på butikken og krev tilbake kortet ditt. Begynner hun å kuke seg så snakk med sjefen. Er ikke alltid kassafolk har peilig (har sittet i kassen selv), men sjefen vet nok hva som er rett. Du får deg sikkert en liten overhaling, men det skal du bare ta rennefart og drite i, kortet skal du ha tilbake uansett. Hvis du har førerkort som er identisk med et bilførerkort, gjør som jeg gjorde når jeg var under 18, ha det godt synlig i lommeboken og fikle litt med lommeboken før det er din tur i kassen. Jeg har gjort det. Kassabetjeningen kikket på lommeboken min, så førerkortet, og gadd ikke spørre en gang. Det er akkurat det jeg har gjort i flere måenter-... kjøpt drikke selv i over ett halvt år på den måten.. men dama i kassen tok lommeboka å såg .. drog ut førerkortet.. blabla Lenke til kommentar
MadnL Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå er jeg vel på jordet, men er det ikke forbudt å oppfordre folk til å bryte loven? Det er jo i tilfelle det han gjør når han prøver å be damen om å selge han alkohol. Men for all del, jeg er ingen jusekspert Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå er jeg vel på jordet, men er det ikke forbudt å oppfordre folk til å bryte loven?Som sagt tidligere i tråden: Det er ikke personen under atten som bryter loven ved å kjøpe øl, men den/de som selger det til h*n.Det er forbudt å selge alkohol til personer under 18. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Du har ikke lov til å kjøpe, men du har lov til å prøve Tull. Har man love til å "prøve" å drepe folk liksom? Er noe forbudt så er det forbudt, man kan ikke unnskylde seg med "lov å prøve". Haha. Årets samenligning. Virkelig Som poengtert er det langt ifra det samme. Kjøp av alkohol er lovlig. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Du har ikke lov til å kjøpe, men du har lov til å prøve Tull. Har man love til å "prøve" å drepe folk liksom? Er noe forbudt så er det forbudt, man kan ikke unnskylde seg med "lov å prøve". Haha. Årets samenligning. Virkelig Som poengtert er det langt ifra det samme. Kjøp av alkohol er lovlig. Det rimer ikke.. Lov å kjøpe men ikke lov å selge. Det er som å kjøpe billett til en konsert men det er IKKE lov å se på eller høre på de som opptrer. Hvorfor ikke bare ha en lov hvor det IKKE er lov å drikke/kjøpe/selge alkohol under 18? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Du har ikke lov til å kjøpe, men du har lov til å prøve Tull. Har man love til å "prøve" å drepe folk liksom? Er noe forbudt så er det forbudt, man kan ikke unnskylde seg med "lov å prøve". Haha. Årets samenligning. Virkelig Som poengtert er det langt ifra det samme. Kjøp av alkohol er lovlig. Det rimer ikke.. Lov å kjøpe men ikke lov å selge. Det er som å kjøpe billett til en konsert men det er IKKE lov å se på eller høre på de som opptrer. Hvorfor ikke bare ha en lov hvor det IKKE er lov å drikke/kjøpe/selge alkohol under 18? Så klart rimer det ikke, men det er nå en gang slik. Dette har vært oppe til diskusjon, og våre kjære politikere vil ikke at det skal bli ulovlig. Det var vel blant annet spørsmål om hvordan dette skulle håndheves. Men jeg er helt klart enig i at det er direkte tåpelig, og det er virkelig synd at puber og lignende som lever mer eller mindre av å servere alkohol, mister bevilgningen fordi en 16-åring lurer til seg en øl. Ofte er det foreldrene som lager oppstyr og da blir det rett og slett for dumt. Straff dem som straffes bør. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det rimer ikke.. Lov å kjøpe men ikke lov å selge. Det er som å kjøpe billett til en konsert men det er IKKE lov å se på eller høre på de som opptrer. Hvorfor ikke bare ha en lov hvor det IKKE er lov å drikke/kjøpe/selge alkohol under 18? Det er ikke alltid lovene er de mest logiske sånn sett En litt greiere sammenligning enn drapsforsøk vil vel bli den nye sexkjøpsloven. Det er ikke forbudt for en prostituert i Norge å tilby deg sex mot betaling, men det forbudt for deg å svare ja på tilbudet. På samme måte er det ikke forbudt for en 16-åring å tilby penger til en butikk i bytte for alkohol, men det er forbudt for butikken å akseptere en slik handel. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Skulle til å dra den sammenligningen selv, TEE Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ikke jeg, men jeg skriver her for å få postcount, akkurat som deg. Lenke til kommentar
Ansiktets fjes Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Men vist du ikke vet at det er alkohol du prøver å kjøpe da? - Vist en 10-åring skulle kjøpe brus og ser en øl-boks som står i kjøleskapet til brus og tenker: "Den nye brusen, den må prøves!" Også går han til kassen og prøver å kjøpe den, men blir stoppet og anmeldt... Det er nokk en grunn til at det er låv å prøve å kjøpe alkohol når du er under 18. Det er jo ikke alle som vet hva alt er... .Salbu! Lenke til kommentar
MadnL Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå er jeg vel på jordet, men er det ikke forbudt å oppfordre folk til å bryte loven?Som sagt tidligere i tråden: Det er ikke personen under atten som bryter loven ved å kjøpe øl, men den/de som selger det til h*n.Det er forbudt å selge alkohol til personer under 18. .. og man oppfordrer den butikkansatte til å selge alkohol til seg selv, ergo til å bryte loven? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Men vist du ikke vet at det er alkohol du prøver å kjøpe da? - Vist en 10-åring skulle kjøpe brus og ser en øl-boks som står i kjøleskapet til brus og tenker: "Den nye brusen, den må prøves!" Også går han til kassen og prøver å kjøpe den, men blir stoppet og anmeldt... Det er nokk en grunn til at det er låv å prøve å kjøpe alkohol når du er under 18. Det er jo ikke alle som vet hva alt er... .Salbu! Sannsynligheten for at en 10-åring ikke kan lese er ikke så veldig stor, men det hadde uansett ikke vært noe problem, for det er jo ikke ulovlig å prøve å kjøpe øl selv om man er for ung. Dessuten hadde han i alle fall vært for ung til å straffes. Har du overhodet lest noen av innlegga tidligere i tråden og/eller forsøkt å sette deg inn i gjeldende lovverk før du gulpa opp det der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå