Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]forsøk på kjøping av alkohol..

fredd5050

Anbefalte innlegg

Hey, jeg er en gutt på 17 år som prøvde å kjøpe drikkevarer på en matvarebutikk... da jeg gikk til disken så ville personen som sto der få se legitimasjonen min, for å se om jeg var gammel nok. jeg gav den til henne , og da så hun at jjeg bare var 16 år... hun tok fra meg kortet mitt. har hun lov til dette?? det var jo ikke noen flask legitimasjon.... hva kan skje?? forklar...

PLZ svar fort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun har ikke lov til å ta kortet ditt. Det hadde hun ikke hadd lov til selv om det var noen annen sitt kort.

Du har ikke gjort noe ulovlig, hun hadde derimot gjort det om hun hadde solgt det alkohol.

Gå nedover og krev tilbake kortet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men er ganske sikker på at betjeningen ikke har noen rett til å ta fra deg legitimasjonen. Spesielt siden den var ekte.

Det er ikke forbudt å prøve å få kjøpt alkohol når man er under 18.

Krev og få legitimasjonen tilbake. Hvis de nekter, anmeld de for tyveri.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert, men er ganske sikker på at betjeningen ikke har noen rett til å ta fra deg legitimasjonen. Spesielt siden den var ekte.

Høres bra ut... men med falsk legg kan de holde deg igjen??? har hørt mange som sier det.. mange som ikke sier det... noen som har god greie på dette?

Lenke til kommentar
Hva skal de holde han for da? Til politiet kommer fordi han prøvde å kjøpe alkohol? Blir ikke prioritert engang. Få tilbake kortet med en helvetes gang.

Vet nesten ikke hav jeg skal tro... kan ikke noen eksperter forklare dette?? eller linke meg lover om dette?

Lenke til kommentar

om du blir holdt igjen så er det bare å skrike frihetsberøvelse og kidnapping ;)

så vidt jeg har skjønt det så har ikke andre enn politiet lov til å holde deg tilbake (med mindre det er fare for liv, helse eller eiendom)?

mulig jeg tar feil, men gidder ikke sjekke :)

edit: alkoholloven

edit2: ser nesten ut som at mye av det samme blir gjennomgått her

edit76: Kap 14. Pågripelse og fengsling. - Straffeprosessloven (legg gjerne merke til § 174)

Endret av Leken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

" e lov å prøv "

sa jeg alltid da jeg ikke fikk kjøpt i butikkene før jeg ble 18. Men høres som sagt litt absurd ut at du skal bli fratatt kortet ditt. Det blir jo på lik linje med tyveri. Ta med deg mor/far, på butikken og prøv å få en prat med sjefen. Dersom foreldrene dine er litt konservative/jævlig strenge på at du prøver å kjøpe alkohol, kan du få med en voksen kompis eller onkel, til å leke sinna far.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
" e lov å prøv "

sa jeg alltid da jeg ikke fikk kjøpt i butikkene før jeg ble 18. Men høres som sagt litt absurd ut at du skal bli fratatt kortet ditt. Det blir jo på lik linje med tyveri. Ta med deg mor/far, på butikken og prøv å få en prat med sjefen. Dersom foreldrene dine er litt konservative/jævlig strenge på at du prøver å kjøpe alkohol, kan du få med en voksen kompis eller onkel, til å leke sinna far.

OK, men liksom når eg komme neste gang å ska handla.. di spør itte legitimasjon... eg vise korte mitt , å di ser at eg isje e gammale nok. å tar korte mitt ... ka kan eg sei te di då?? eg gidde isje ta med far / mor osv... vil bare komme meg bort med korte mitt uten mye prat...

Lenke til kommentar

bruk heller ordet identitetstyveri når du går frem, dette smeller mer og gjør ting mer alvorlig.

Lenke til kommentar

Bliv1n, er uendelig mange plasser som ikke ser på datoen, bare sjekker at du er villig til å vise legg.

I alle fall er det slik her i Stavanger-området.

Forøvrig glad jeg er ferdig med den tida der vi gikk å håpte på at vi ikke måtte vise legg... :p

Lenke til kommentar

Sannsynligvis visste ikke helt kassadamen hva hun skulle gjøre, og fant der og da på å ta kortet ditt. Du har selvsagt krav på å få det tilbake, det er ikke forbudt å prøve å kjøpe alkohol. Nå har butikken faktisk stjålet kortet ditt.

Neste gang du prøver, så kan du jo holde kortet selv istedet for å gi det fra deg....

Lenke til kommentar
Du har ikke lov til å kjøpe, men du har lov til å prøve

Tull. Har man love til å "prøve" å drepe folk liksom? Er noe forbudt så er det forbudt, man kan ikke unnskylde seg med "lov å prøve".

Nei, man har ikke lov til å prøve å drepe noen, men det er fullt lovlig for mindreårige å kjøpe alkohol - og derfor også å prøve. Om en mindreårig får kjøpt alkohol, så er det kun butikken som gjør noe ulovlig så lenge man ikke bruker falsk legitimasjon.

Hadde jeg vært i trådstarters sko, ville jeg truet med anmeldelse for tyveri på stedet. Eventuelt ringt politiet, eller faktisk bedt butikken gjøre det. Man har loven på sin side her, og det kan man utnytte. Det eneste man eventuelt risikerer er at politiet kontakter foresatte.

Nå som kortet allerede er "stjålet", og trådstarter har forlatt butikken, så vil kanskje en anmeldelse være på plass. Eventuelt bare gå tilbake og henvis til loven. Be om å få snakke med daglig leder om dama ikke er tilstede, eller fortsatt nekter å gi det tilbake.

Lenke til kommentar

Ikle deg ballene du fikk med under fødsel og stikke ned på butikken og krev tilbake kortet ditt. Begynner hun å kuke seg så snakk med sjefen. Er ikke alltid kassafolk har peilig (har sittet i kassen selv), men sjefen vet nok hva som er rett. Du får deg sikkert en liten overhaling, men det skal du bare ta rennefart og drite i, kortet skal du ha tilbake uansett.

Hvis du har førerkort som er identisk med et bilførerkort, gjør som jeg gjorde når jeg var under 18, ha det godt synlig i lommeboken og fikle litt med lommeboken før det er din tur i kassen. Jeg har gjort det. Kassabetjeningen kikket på lommeboken min, så førerkortet, og gadd ikke spørre en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...