Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp, jeg hater kvinner


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lett litt, og finner ikke helt ut når man faktisk tok i bruk kjønnskvotering for alvor i Norge. Noen steder står det 2004, andre 2002, og noen steder enda tidligere.

 

Men jeg vil tro det er en tidkrevende prosess, og jeg er redd jeg ikke kan finne forskningsresultater til deg som peker i noen retning ennå.

 

Likevel har jeg tro på kvotering, i og med at det er holdninger og gamle vaner (kanskje til og med fremmedfrykt) som skal bekjempes. Av og til funker tvang ganske fint. Jeg lærte i hvert fall å svømme ved å bli forlatt i den dype enden av bassenget.

Lenke til kommentar

Var jo ikke så veldig vanskelig å finne da, et kjapt google søk gav følgende treff på første side:

De første regler om kjønnskvotering til offentlige utvalg kom inn i likestillingsloven allerede i 1981, og kravet om en minimumskvote på 40 prosent

representasjon av begge kjønn ble tatt inn i loven i 1988 (Lov om likestilling mellom kjønnene). Kvoteringsreglene i kommuneloven krever at minst 40 prosent av hvert kjønn skal være representert i politiske utvalg.

Kilde

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Har vi ikke likestilling her på forumet? Nå har jeg funnet en link, så nå er det din tur :D :D :D

(eller. Jeg er stuptrøtt og må komme meg til sengs, så jeg har ikke tid å sitte å google for øyeblikket)

 

PS! Har du kikket på kilden jeg oppga? Det er en doktorgradsavhandling fra NTNU på 285 sider som heter "Takt og utakt, sagt og usagt Kjønnsrettferdighet og kvotering i lokalpolitikken". Skulle undre meg stort om du ikke fant noe om resultater der også ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Egentlig har man utrolig mange muligheter og rettigheter i dag uansett kjønn, men alltid skal noen likevel syte at de er urettferdig behandlet fordi de tror likestilling er det samme som å få ting på fanget uten å jobbe for det - at man ikke trenger å ofre noe for å oppnå noe annet. Det er ikke samfunnets feil hvis en kvinne har poppet ut flere unger også syter hun at hun ikke får direktørstilling i et stort konsern (eller andre stillinger hvor det kreves at du "selger sjelen din" mot høy lønnsslipp og bra CV om du skjønner). Men det er vel for hardt å innrømme at man har valgt litt feil i livet, og dermed blir å skylde på samfunnet beste løsning - eller "ting er ikke tilrettelagt for meg, dermed er det ikke likestilling".

 

Så lenge folk ikke greier å vise at de er likestilte gjennom handlinger, men kun syter i øst og vest, så kan de ikke regne med å bli tatt seriøst. For da er man ikke noe bedre enn de politikerne som babler i vei men som ikke gjør en dritt. Det handler rett og slett om å vise ansvar.

 

Hele likestillings/kjønnsdebatten er egentlig veldig barnslig med tanke på hvor mange muligheter vi i realiteten har. Man må heller jobbe mer målbevisst på hva man vil oppnå. Om man får en E i eksamen så er det ikke fordi du har feil kjønnsorgan, men fordi du er ræva i faget. Gå heller inn i seg selv om hva man kan forbedre.

 

De som roper "likestilling" i "vestlig" kultur (dvs. man skal stryke de landene hvor ting er JÆVLIG skjevt fortsatt) i dag er ikke likestillingsforkjempere, men sytere som har det alt for godt.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Jeg regner egentlig med at man vil kvotere for å bringe fram mentaliteten at disse fagene kan det underrepresenterte kjønnet også gjøre, f.eks matte og siv.ing. Slik starter man en prosess som vil sørge for at vi faktisk får kvalifiserte personer inn i yrket. Man må starte et sted for å forandre folkets mentalitet.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle forskjeller som kan forklares historisk. Noe kan man rett og slett akseptere.

 

Ved en undersøkelse gjort av Visendi i 2004 spurte man ungdommer av begge kjønn hvilke yrker de kunne tenke seg å jobbe med når de ble voksne. Svarene viste at selv ungdommer i dagens likestilte Norge hadde forskjellige ønsker, i motsetning til det som prekes fra Likestillingsombud og offisielle instanser.

 

Gutter hadde statistisk sett mest lyst på en lederstillig, mens jenter hadde dette på 6. plass på sin liste. Jenter hadde sykepleier på 3. plass, mens gutter hadde dette nede på 30. plass. Jenter hadde interiørarkitekt på 7. plass, mens gutter hadde dette nede på 110. plass. Noen som ser et mønster?

 

Oppsummert kan vi si at gutter i større grad ønsket yrker med ansvar og enkeltmannsyrker, mens jenter foretrakk omsorgsyrker og estetiske fag. Hva er da grunnen til at man presser folk inn i jobber og roller de ikke er komfortable med?

 

Gutter har visstnok anlegg for matematikk fordi de tror de har anlegg for matematikk. Javel, men tror de fleste jenter at de er bedre i matematikk av at noen blir kvotert inn i yrker og stillinger? Skal vi kvotere inn gutter i interiørarkitektstillinger? Hva med flyger, skal vi kvotere inn jenter i stillingen som flyger, og slik få en illusjon av handling på bekostning av kompetanse?

Lenke til kommentar
Det er ikke alle forskjeller som kan forklares historisk. Noe kan man rett og slett akseptere.

 

Ved en undersøkelse gjort av Visendi i 2004 spurte man ungdommer av begge kjønn hvilke yrker de kunne tenke seg å jobbe med når de ble voksne. Svarene viste at selv ungdommer i dagens likestilte Norge hadde forskjellige ønsker, i motsetning til det som prekes fra Likestillingsombud og offisielle instanser.

 

Gutter hadde statistisk sett mest lyst på en lederstillig, mens jenter hadde dette på 6. plass på sin liste. Jenter hadde sykepleier på 3. plass, mens gutter hadde dette nede på 30. plass. Jenter hadde interiørarkitekt på 7. plass, mens gutter hadde dette nede på 110. plass. Noen som ser et mønster?

 

Oppsummert kan vi si at gutter i større grad ønsket yrker med ansvar og enkeltmannsyrker, mens jenter foretrakk omsorgsyrker og estetiske fag. Hva er da grunnen til at man presser folk inn i jobber og roller de ikke er komfortable med?

 

Gutter har visstnok anlegg for matematikk fordi de tror de har anlegg for matematikk. Javel, men tror de fleste jenter at de er bedre i matematikk av at noen blir kvotert inn i yrker og stillinger? Skal vi kvotere inn gutter i interiørarkitektstillinger? Hva med flyger, skal vi kvotere inn jenter i stillingen som flyger, og slik få en illusjon av handling på bekostning av kompetanse?

 

Hva folk sier de har lyst til er resulatat av sosiale normer, dette kan forandres.

Lenke til kommentar
Feministiske oppdragersamfunnet inneholder bla.:

 

Gutter i barnehager får ikkelov å leke med pinner. Det kanjo ende med en ulykke!

 

Gutter i barnehager får ikke lov å lekesloss (Gjelder også på barneskolen). Lekeslossing er en meget viktig del av menns sosiale utvikling.

 

Gutter får ikke lov å stå og tiss. Ref: <a href="http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/188022/-+...e+og+tisse.html" target="_blank" rel="nofollow">http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/188022/-+...e+og+tisse.html</a>

 

Gutter får ikke lov å klatre i trær.

 

På barneskolen kvoteres jenter inn til å spille fotball i friminuttene. For hvis det ikke gjøres så er det are guttene som spiller. Men at jentene faktisk ikke vil spille fotball i friminuttene, nei det er det ingen som bryr seg om. Så lagne ender opp med uengasjerte jenter og elendige medspillere. Dette kan vidre trekkes som en paralell til alle plasser i samfunnet der kvinner kvoteres inn.

 

Skolen legges til rette for stille og snille piker, mens mer utagerende og høylytte gutter blir sett på som et problem og behandles deretter. Noe vi bla. annet ser igjen i "teori-fiseringen" av praktiske fag.

 

 

Enkelt. Fornekt ordet likestilling, forlang ordet rettferdighet.

 

Sinnsykt enig i dette. Kjenner fortsatt på følelsen av å hele tiden måtte legge bånd på meg selv/lye gjennom barndommen. Når man er barn er det lett å føle når noe føles helt feil. MANGE sånne wtf-opplevelser om oppførsel i barndommen som nå er blitt helt vanlig for meg å ikke reagere på.

Jeg er egentlig litt pissed fortsatt, ikke på damer generelt, men på oppdragelsen og arven etter den bedritne kristendommen/1800-tallets dritt samt überfeminismen.

Ingen tvil om at den favoriserer jenter og jeg mener jo ikke noe galt med det. Men alle gutter(hvert fall de oppegående) skjønner at det er noe galt med oppdragelsen.

Hvorfor ikke leke med pinner? Hvorfor ikke klatre i trær? Hvorfor ikke lekesloss??? Dette er KUN sunt og skaper selvtillit og bånd mellom gutter. Skulle vært mer rebellious i barndommen og reagert hefitgere, fordi jeg merker jeg har fått en reaksjon nå. Det og at jeg måtte gå i kirken og gjøre ting jeg IKKE hadde lyst til eller følte som naturlig. jeg er pissed!

Spesielt irriterende er det at det er ikke lov å være høylydt eller få lov til å være som jeg er. Har fortsatt problemer med en trangsynt far som er hengt opp i kristendommen.

Før eller senere vil det komme mer reaksjoner på dette, folk liker ikke leve som pussies.

Lenke til kommentar

Snubla over en artikkel som jeg tenkte kunne være interessant for denne tråden: Thereyago :)

 

Om det skal være kvotering inn i lederstillinger bør det hvertfall være lidenskap og driv etter å få jobben. Ikke bare å slenge inn en søknad liksom:P

 

 

Men synes dette er et vanskelig tema. Føles veldig feil å la noen som er dårligere kvalifisert til å få en jobb enn en annen, få den pga hvilket kjønn man er født med, men samtidig liker jeg ikke tanken på at kvinner ikke skal bli ansatt fordi resten av folka på arbeidsplassen er menn som liker gutteklubben sin. :p

 

At gutter blir "oppdratt til å være jenter" i barnehagen/skolen synes jeg også er fælt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...