Gå til innhold

Disney satser på 3D


IMG_123

Anbefalte innlegg

Ja, nå begynner 3D-filmene til Disney å rulle inn på norske kinoer. Den nye filmen BOLT har jo premiere idag. Det ser ut til at Disney virkelig satser på dette med 3D, og spørsmålet er om det vil klare å slå igjennom. Hva tror folket? Personlig tror jeg ikke det vil bli noen hit så lenge man må ha briller på. Er det noen som vet litt om hva slags briller det er snakk om egentlig? Er det de klassiske røde og blå, eller er det noe nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enda de røde og blå brillene ja, vondt i øynene. Men japanerene har jo en TV som er spesialbygd for 3D, så du har bare noen "vanlige" solbriller på.

Men tilbake til selve poenget. Jeg synes at det er greit nok med 3D, men synes det er supert at du kan velge mellom 2D og 3D, da kan du se uten briller hvis du helst vil det.

Kjøpte Journey to the Center of the Earth for noen uker siden, og den var drit på 3D-delen, det funket rett og slett ikke, alt så helt grønt ut og man kunne se begge lagene av farger. Holdt ut i 20 min før jeg måtte bytte til 2D, men så har jeg sett filmer som funker også. Selv om selve filmen ikke er noe særlig så har Spy Kids 3D ganske bra 3D.

Det er egentlig litt rart at 3D teknologien ikke har kommet noe særlig siden det begynte, det er jo helt likt som når det kom for rundt 50 år siden.

Lenke til kommentar
Var å så en slik 3d film på IMAX i oslo for mange år siden, og så vidt jeg husker var det slike brune briller og ikke slike i forskjellige farger som man bare blir svimmel av.

Imax bruker polarisert lys og brilleglass med forskjellig polaritet, i stedet for den billigere(?) rød/blå/grønn-varianten. Derfor vil du ødelegge Imax-effekten om du skakker på hodet :)

Lenke til kommentar

3D moten har dukket opp på kino med 20 års melomrom siden begynnelsen på 1950 tallet, og foreløpig har det ikke holdt seg oppe mer enn noen måneder av gangen ved noen annledning. Det handler ikke om teknologiske mangler heller, det er rett og slett simpelten det faktum at det ikke er mulig å gi noen god 3d effekt med en framvisser (da snakker vi en tv, en prosjektor osv.). Imax er en helt annen ting da den bruker 2 prosjektorer, det er heller ingen revlusjonerende teknologi, og den samme muligheten fantes på 50-tallet, problemet er bare at det er mer kostnadskrevende og kan ikke benytte seg av eksisterende infrastruktur.

 

De færeste ser vel heller egentlig behovet for 3D.

Lenke til kommentar

Cinemascope er ikke litt bredere Videscreen, men derimot Anamorphisk widescreen 2.39:1 som var det første formen for widescreen som kom og fortsatt er den vanligste i dag. Det lages vet at en ordinær filmrute strekkes 2:1 i fremviseren og komprimeres motsatt vei i kamera (eventuelt filmprint systemet). Til å begynne med var enten filmen anamorphiske eller så var det ordinære 1.33:1 det var først senere at også ikke anamorphiske filmer fikk Widescreen som regel 1.85:1 i USA, mens i Europa brukte vi lenge 1:66:1. Dette oppnås med Hard-matting eller Soft-Mattiing, dvs. enten produseres filmen med sorte striper i bunnen og toppen, eller så får maskinisten instruksjoner om og dekke til toppen og bunnen av bildet i framviseren.

 

Det fantes altså ikke noe annen widescreen da cinemascope kom, alternative var 1.33:1. Senere har man valgt å bruke matting til filmer som ikke egner seg til veldig bredt bildet, siden de fleste vil foretrekke litt bredere bilde enn 1.33:1. Unntaket er en del av filmen til Gus Van Sant (ikke de mest kommesielle slik som årets Milk) som ofte bruker 1.33:1 selv i dag slik som i elephant og paranoid park.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...