Gå til innhold

Benq Projektor reprasjon drar ut i tid


Anbefalte innlegg

Anovo har nå brukt 1.5 mnd på å bestille noen vifter til min Benq 8720

 

Sendte mail til benq og sa jeg ikke fant meg i dette.

 

Så fikk jeg tilbake at en fabrikk overhalt projektor skulle komme i retur.

 

Fikk så idag enn liten negativ overaskelse i posten.

 

Det kom en i retur, men orginal embalasjen min mangla, lurer på hvor den er blitt av?

Denne hadde jeg lånt av en kompis, og det er meget utstrukturert og ikke få denne orginal embalasje tilbake.

 

Det kom en lik projektor (erstatningsmodellen, siden de ikke klarte skaffe viftene), som såg veldig ripete og stygg ut, var tydlige striper på sidene, og under, dette er ikke akseptablet, da jeg har tatt veldig godt var på min, kunn stått på en fast hylle siden jeg fikk den, noe som tilsier at den er helt 100% strøken.

 

Greitt at jeg kanskje virker litt pirkete, og hadde ikke brydd meg, om jeg ikke behandla slike ting pent selv, og visste at min var i god stand da jeg sendte den fra meg. Striper og riper trekker ned ved ett evnt salg , dersom oppgraderinger i fremtiden, hvem vil vel kjøpe en PJ med riper ol. ser jo ut som den er skikkelig dårlig behandla.

 

Tok så kontakt med benq og forklarte situasjonen, og de har nå sendt en mail til Anovo, om hvordan saken skulle løses, så venter nå på feedback.

 

Videre skulle pæren min vert satt i den fabrikk overhalte, min var vel godt ca 800, mens denne var godt 333, mens støvfilteren var godt 450, lukter litt bullshitt, stoler ikke helt på dem. Men pæra kan jo røket etter kun få timer , slik at støvfilter har gått lenger. (kom jo greitt ut av det med hensyn til timeantall, forutsatt at det stemmer)

 

 

Har hørt flere som har veldig dårlige erfaringer med Anovo, ting kommer igjen ufikset, mangen får ikke tilbake emballasjen sin, ol.

 

 

Videre følger slik jeg tar kontakt med Benq igjen som har fått svar fra Anovo, der hevder de at projektor som ble sendt ut, bare var låneprojektor, mens jeg venter på deler til den andre.(MIN)

 

Så skrur jeg på låneproduktet og hører en forferdelig vifte støy. Så tenker at dette gidder jeg ikke ha.

 

Ringer til Benq igjen og sier at de egentlig ha frist på seg til å utbedre feil innenfor rimlighetens tid, og at jeg derfor ikke finner meg i at de ikke kan gi meg ETA på når delene til min er på service. At det skal ta 1.5 - 2 mnd og fikse noen smådeler de ikke får i posten, er ikke mitt problem , og jeg mener det drar ut utenfor rimlighetens tid.

 

Så vi blir enige om, at han å benq purrer på Anovo, og sier de skal gi eta for deler, og samtidig sendes det mail til benq europa, om at jeg vil ha erstattningsprodukt.

 

Har jeg noen rettter som er lovfestet her , som jeg kan bruke? Mener at straks 2 mnd, langt fra er innenfor rimlighetens tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at det er urimelig at en reparasjon av en vifte tar mer enn tre uker 21 dager.

 

Dette på grunn av at vifter er slitedeler og følgelig noe man forventer at produsenten har tilgjengelig. Når man da regner med tiden det tar å transportere tingen så vil reparatøren ha godt og vel to uker på å utføre en reparasjon som sannsynligvis tar mindre enn en time.

 

Det er min mening at du har rett til heving av kjøpet og eventuelt erstatning av evt. tap du pådrar deg med dekningskjøp av ny prosjektor med liknende spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er urimelig at en reparasjon av en vifte tar mer enn tre uker 21 dager.

 

Det får bli din tolkning. FTU har slått fast at fem uker ikke er innenfor rimelig tid når det kommer til reparasjon av denne typen produkter. Det vil si at man neppe mår medhold i å heve kjøp før det har gått fem uker eller mer (Viktig å påpeke at denne fristen er veldig flytende avhengig av hvem man prater med).

Når trådstarter hevder at varen har vært inne til service i en og en halv måned ligger utenfor det som kan kalles rimelig tid.

 

Er dette et næringskjøp eller et privatkjøp?

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er urimelig at en reparasjon av en vifte tar mer enn tre uker 21 dager.

 

Det får bli din tolkning. FTU har slått fast at fem uker ikke er innenfor rimelig tid når det kommer til reparasjon av denne typen produkter. Det vil si at man neppe mår medhold i å heve kjøp før det har gått fem uker eller mer (Viktig å påpeke at denne fristen er veldig flytende avhengig av hvem man prater med).

Når trådstarter hevder at varen har vært inne til service i en og en halv måned ligger utenfor det som kan kalles rimelig tid.

 

Er dette et næringskjøp eller et privatkjøp?

 

 

Det er et privatkjøp :D

Lenke til kommentar
Da gjelder stort sett det jeg skrev over.

Vil anbefale deg å kontakte Benq og be om å få en prosjektor i samme stand som den du leverte inn. Det har du nemlig krav på.

 

En låneprosjektor ? Eller enn ny projektor, da de har brukt for lang tid?

 

Har du noen paragrafer som enn kan knytte dette opp mot?

Lenke til kommentar
Da gjelder stort sett det jeg skrev over.

Vil anbefale deg å kontakte Benq og be om å få en prosjektor i samme stand som den du leverte inn. Det har du nemlig krav på.

 

En låneprosjektor ? Eller enn ny projektor, da de har brukt for lang tid?

 

Har du noen paragrafer som enn kan knytte dette opp mot?

Ingen som har noen paragrafer i kjøpslov etc , jeg kan linke dette opp mot?

Lenke til kommentar
Kontakt butikken der du kjøpte projektoren, forklar situasjonen saklig, og krev en løsning innen én uke. Dersom dette ikke oppfylles, forlanger du å heve kjøpet. Nesten 2 måneder må nok regnes som for lang ventetid.

 

Har vert i kontakt med forbrukerrådet, de sier høyesteretts dommer har sagt at 3-4 uker skal defineres som rimlighetens tid.

 

Så jeg sendte til selger og skrev at jeg krevde omlevering av produkt. Saken er sendt videre til Benq

Lenke til kommentar
Kontakt butikken der du kjøpte projektoren, forklar situasjonen saklig, og krev en løsning innen én uke. Dersom dette ikke oppfylles, forlanger du å heve kjøpet. Nesten 2 måneder må nok regnes som for lang ventetid.

Har vert i kontakt med forbrukerrådet, de sier høyesteretts dommer har sagt at 3-4 uker skal defineres som rimlighetens tid.

Så jeg sendte til selger og skrev at jeg krevde omlevering av produkt. Saken er sendt videre til Benq

Bare vær obs på at selger ikke kan fraskrive seg ansvar og "sende saken videre". Du kan kreve omlevering direkte fra selger.

Lenke til kommentar

Rimelig tid er nødvendigvis forskjellig fra sak til sak.

 

Hva som er rimelig er også avhengig av feilens art og hyppighet og hvorvidt produsenten/reparatøren burde ha reservedeler tilgjengelig.

 

Rimelighet har også et subjektivt element. Med andre ord, når du synes du har ventet veldig mye lengre enn du mener det vil ta å reparere feilen så har ikke reparasjonen skjedd innen rimelig tid.

 

Nå kan det være at jeg tar feil her, men en vifte er en slitedel, er det ikke? Det er også en del som bør være enkel og komme til for rengjøring av sluttbrukeren. Derfor ser jeg for meg at en utskifting av en slik vifte ikke burde ta mer en høyst en time.

 

I og med at vifter er noe som en produsent bør regne med at kan ryke så bør produsenten ha reservedeler tilgjengelig for slike reparasjoner.

 

Med disse to elementene så mener jeg at mer enn tre uker er urimelig lenge å vente på å få utført en slik reparasjon.

Lenke til kommentar

Nå har jeg som sagt klaget dette inn for forhandler eller selger blir vel rettere å si.

 

Sendte klagen på mandag, og har heltiden purret på for å få et svar om heving av kjøp er ok. Fredag hadde han enda ikke fått svar fra Benq, men han har hele tiden purret på mail og tlf. Er klar over det er selger som er ansvarlig, men forbrukerrådet mente det var normalt at selger fikk tid å ta dette med sin forhandler.

 

Men det som skjedde på lørdag er at projektoren er reparert tror jeg, og ligger på posten har ikke fått hentet den enda. Skulle nesten bevvist tro benq har latt være å svare på klage, for så reparere den i enn helvetes fart. Har jeg fremdeles rett på omlevering av produkt? I og med at jeg sendte klage før produktet kom i retur?

Lenke til kommentar
Hvis selger ikke svarer, så bør du kanskje vurdere å sende et utfylt klageskjema til forbrukerrådet.

Det har vel nå straks gått 2 mnd? Og vet du mer om statusen?

 

Jeg får svar fra selger, men han sier han skal purre på Benq for benq svarer ikke.. han har forsøkt dem hele uken sier ham, sjefen for benq nordic eller noe, men var visst ikke noen lett mann å få fatt i.

 

Og nå er plutslig mirkuløst projektoren min fikset, skal hente den i posten i morgen, men jeg klaget og krevde omlevering før jeg fikk den tilbake.. Så spørsmålet er jo om jeg fremdeles har rett til omlevering?

Lenke til kommentar
Hvis selger ikke svarer, så bør du kanskje vurdere å sende et utfylt klageskjema til forbrukerrådet.

Det har vel nå straks gått 2 mnd? Og vet du mer om statusen?

 

Jeg får svar fra selger, men han sier han skal purre på Benq for benq svarer ikke.. han har forsøkt dem hele uken sier ham, sjefen for benq nordic eller noe, men var visst ikke noen lett mann å få fatt i.

 

Og nå er plutslig mirkuløst projektoren min fikset, skal hente den i posten i morgen, men jeg klaget og krevde omlevering før jeg fikk den tilbake.. Så spørsmålet er jo om jeg fremdeles har rett til omlevering?

 

Kan da oppdatere litt her igjen i tilefelle noen er intressert i hvordan dette utarter seg.

 

Nå har jeg purret på forhandler der jeg kjøpte projektor, og forsøkt å få svar på hva som hender med omleveringskravet mitt. Dette drev jeg med hele uken, men Benq har ikke svart forhandler.

 

Videre skjer det en ny utvikling, mens jeg er på kurs på lørdag, så kommer projektor i posten fra Anovo.

 

Jeg henter projektoren idag, og det viser seg at det står at vifte og lampe er byttet, jeg tenkte at uansett om jeg fikk den tilbake skulle jeg kjøre på omleverings kravet, da jeg fremdeles har rett til dette.

 

Jeg monterer opp projektor og ser om den fungerer, og det er da jeg blir virkelig forbanna, det viser seg at den har samme feil som da jeg sendte denne inn for snart 2 mnd siden.

 

Jeg ringer så til forhandler og gir ham to dager til å rydde opp i dette sirkuset, så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Men det er har nå tatt rundt 8 uker? Og om de ikke har klart å repaere varen eller få omlevert vare innen den tid, så ville jeg krevet å heve kjøpet.

Om butikken nekter, så send et utfylt klageskjema til Forbrukerrådet.

 

Jeg vil ikke si at det er butikken sin feil. men det er butikken som er ansvarlig for å følge forbrukerkjøpsloven.

Så om butikken ikke får dekket/kreditert varen, så må det bare bli butikkens tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...