Gå til innhold

7.6 % ledighet i USA

Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror krisen er over nå for Norge sin del. Det kan bli et problem med ganske høy inflasjon når effekten av knapphet på ressursene kommer tilbake samtidig som det blir muliplikatoreffekt på alle pengene Norges Bank har sendt ut. Egentlig så er alt av råvarer latterlig billig i forhold til hvor mye penger som er i omløp, så kanskje vi er bortkjemte.

Lenke til kommentar
California er nå så konkurs som en delstat/offentlig sektor kan bli:

http://anilnetto.com/neo-liberal-economics...e-us-is-busted/

Skummelt. Enda en grunn til å ikke ha cash. Dette kommer til å bli ubehagelig for folk i de landene som blir hardest rammet som Storbritannia og USA. Folk har vært vant med at de har krav på noe, og nå vil de oppleve at pensjonene sine kommer til å krympe dramatisk i hva de kan kjøpe.

Lenke til kommentar

Nå er inflasjonen på vei oppover igjen. Det kan bli interessant for Norges Bank. Hyperinflasjon oppstår i motsetning til hva folk tror ikke nødvendigvis fordi det plutselig trykkes masse penger, men fordi pengene som alt finnes i omløp brukes på veldig kort tid når tilliten til pengene forsvinner. Slikt sett er det mer enn nok kroner i omløp for at hyperinflasjon skal oppstå. Usannsynlig, men Norges Bank bør sette renta opp nå.

Lenke til kommentar
Kredittveksten i Kina doblet seg visstnok i Januar, fra i Desember som også var et høyt tall. Det er Kina som kommer først ut av resesjon kan det se ut som.

Jeg må si du er optimistisk......

Kineserne har i hvertfall store utestående handelsbalanseoverskudd, men de har mange ledige migrantarbeidere nå.

Lenke til kommentar

Den reelle arbeidsledigheten er nok høyere, da offisielle tall vanligvis ikke tar med folk som går på et eller annet tiltak/arbeidsledighetsprogram o.l. Tipper den er nærmere 13 % og vokser kraftig..

Fra kjentfolk i USA hører jeg at naboer kommer på døra for å selge det de har (ringer, mobiler diverse ting) for å skaffe seg penger etter at de har blitt arbeidsledige.

Dette kommer til å på stygt.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Kredittveksten i Kina doblet seg visstnok i Januar, fra i Desember som også var et høyt tall. Det er Kina som kommer først ut av resesjon kan det se ut som.

Jeg må si du er optimistisk......

Kineserne har i hvertfall store utestående handelsbalanseoverskudd, men de har mange ledige migrantarbeidere nå.

Det virker som Kina kan få en stor kredittboble slik som Japan hadde på 70-80 tallet. De erstatter en svikt i eksport med en stor innenlands kreditt. Tenk på handelen som pågikk når det ble handlet Opium mot te, hvis jeg husker rett så ble teen dumpet i havet og stoffene engelskmennene hadde med seg satte de fyr på. Nå er det slavearbeid mot dollar. Det skulle ikke overraske meg om de gjør det samme med statsobligasjonene som de gjorde med teen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...