Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny forsterker til sub

Tmz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte det kanskje var på tide å bytte ut den midlertidige forsterkeren jeg har i bilen nå. Suben jeg bruker er noe fancy jallagreier med lys og hele pakka, altså jeg tror han jeg kjøpte den av har kjøpt suben m/kasse. Han betalte vel 3500 for den. Og det står 1000w på suben så det er vel det den tåler regner jeg med? Suben er vel en 15''

Ihvertfall så tenkte jeg og bytte ut den knøttlille forsterkeren jeg har nå. Det er en liten monoforsterker på 350w og den sparker fra seg, men vil ha noe med litt mere kraft og litt flere innstillinger, da jeg kanskje skal bytte ut suben seinere også. Forsterkeren er ganske liten, kanskje 20x18cm eller noe og veier ikke mer en rundt en kilo tror jeg, så er bare noe smått.

Jeg har sett litt på dynabel sine forsterkere, tenkte i utgangspunktet på denne http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1829 men har liksom ikke noe å sammenligne med så vet ikke hvor kraftig denne er.. Er litt kjipt å kjøpe en forsterker også finner jeg ut seinere at den er for liten og må derfor kjøpe en ny og kaste denne.. Ser jo at den yter 800w i 2ohm men vil lydkvaliteten fortsatt være god da?

Så det andre alternativet er http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1830

Denne burde jo ihvertfall være kraftig nok, vet ikke om det kanskje er litt overkill? Kan jeg koble feks 2 elementer på denne? Ville egentlig gått for denne, men 5000 er egentlig litt mer en det jeg har lyst til å bruke da jeg må leve på vann og brød i en måned hvis jeg kjøper denne. Dessuten står det jo at jeg kanskje trenger ekstra batteri og en 200amp sikring, jeg har liksom 80amp nå, og jeg skal ikke konkurere eller noe, bare vanlig musikk er bare glad i mye bass.

Går det eventuelt ann å ha 2 av den første forsterkeren? Kjøpe en til seinere hvis jeg finner ut at det blir for lite.

Er åpne for andre merker som kanskje har noen priser imellom også,men har blitt anbefalt dynabel tidligere da det sies at det gir mye for pengene.

takk på forhånd.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass deg så du ikke plutselig blir uten subelement da.

Kan fort sprenge elementet om man plutselig går over til en forsterker med kraft i. En kamerat av meg klarte plutselig å sprenge elementet når han gikk over til kraftigere høyttalerkabler, så det er ikke bestandig mye som skal til.

Lenke til kommentar

Subben hadde en mye kraftigere forsterker før, men jeg ville bare ha litt bass i bilen så fikk lånt en forsterker som jeg brukte midlertidig. En forsterker på 800w kan vel ikke sprenge et element som står merka med 1000w?

Trodde forresten at en kraftigere forsterker var bedre for subben sålenge man passet på volumknappen. Den forsterkeren jeg har nå tviler jeg på at driver elementet ordentlig. Blåser ut like mye luft som min sub på pcen hjemme på 15 w eller noe xD

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

At forsterkeren gir mer effekt, enn det elementet tåler, er bare fint, da får du full kontroll over elementet, men du må da også styre volumet med ørene dine, slik at du ikke spiller høyere enn det elementet liker...

Det er lettere å sprenge et element med for LITEN forsterker ;)

Har suben din 1 eller 2 spoler??

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

De blir fryktelig varme, jeg er skeptisk altså... Sett et par av de som har gått over til de evige jaktmarker etter litt for mye pushing på dem i 1 ohm altså. Lydkvaliteten blir jo dårligere også.. Jeg føler at 800w er mer enn nok effekt utav den der, og om man har to subs kan man jo godt bare kjøpe to forsterkere. De er jo ikke så dyre, iallefall ikke brukt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...