Nauz Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 I dag kom vi inn på temaet skader forårsaket av elektrisk strøm. Læreren vår nevnte at hvis man feks fikk strøm fra ledningsnettet( 220v) gjennom kroppen kunne det endre hjerterytme og gjøre indre skader. Han fortalte om ett tilfelle der en elektrikker pluttselig hadde omkommet uten at helepersonellet fant noen årsak. Under obduksjonen viste det seg at han hadde fått en brannskadet på hjertet for ett år tilbake eller noe sånt. Uansett, når jeg satt på bussen kom jeg til og tenke på at jeg og en kamerat var så ufattelig dumme og puttet spikere inn i en stikkkontakt på barneskolen. Husker jeg fikk skikkelig strøm gjennom kroppen en kort stund før vi slapp, men at jeg ikke hadde noe vondt/skader etter det, så tenkte ikke noe mer over det. Detter er 5-8 år siden. Kan jeg ha fått en skade uten og merke noe til det? Har søkt litt på nettet men har ikke kommet frem til noe svar. Er sikkert bare jeg som ble litt engstelig etter vi snakket om det. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg har holdt en nøkkel og putta inn i en strømkontakt for et par år tilbake(bevisst). Kan ikke si jeg fikk noe mer skader enn et kraftig støt. Lenke til kommentar
Barstad Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hei Å få 230v kan vere skadelig ja men som oftest går det bra, men nå må dere huske på at vist du får støt mellom en fase og jord så er det ikke 230v men kan variere rundt 120-130 volt med mindre det er jordfeil på anlegget da er det mindre skadelig, har selv fått støt mellom fase og jord men det var bare som et kraftig støt men blei svært overaska da. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) det er veldig skjelden at det kommer ettervirkninger, bare tenk på hvor mange om faktisk får strøm og hvor mange som dør av det. Hvis en elektriker får strøm i seg på jobb så må han til lege for sjekk, uansett om han føler seg bra eller ikke. Det skal også føres opp med tanke på ettervirkninger. Jeg trur det er veldig mange som har fått strøm gjennom kroppen som ikke har vært inne på kontroll, så det går nok bra. det kan godt hende at denne elektrikeren har fått strøm i flere minutter, og kanskje han koblet 400v anlegg. Det som er vitkig er å dra til legen med en gang etter at du har fått støt, slik at de får kontrolert deg, hvis det er mange år siden du fikk strøm så gikk det sikkert bra med tanke på at du fortsatt lever selv har jeg fått 230 v gjennom kroppen, veldig ubehagelig, hadde sinnsyk puls etterpå, følte meg så dum at jeg ikke dro til legen, gikk fint Endret 6. februar 2009 av Tøffe-Tetra Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Vel, har gått ihvertfal seks år, lever enda! Fikk bare en sånn "nervøs" følelse i stad, så måtte bare sjekke opp, takk for svar. Den elektrikker historien kan som du sier ha vært ved mye høyere spenning og ved større strømmer. Dessuten skal det litt til for at inmaten blir skadet uten at man merker noe. Hadde jeg fått brannskader og følt meg søvnig etter "opplevelsen" hadde saken vært noe annet. Går elektrofag selv, så har lært litt om skader i forbindelse med strøm, men ble som sagt litt shaky etter den historien, så måtte bare få det ut! Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Ja, som alle andre har sakt så kan det være farlig å få strøm i seg. Men det er feil å si at 230V ikke er farlig. Det hele kommer ann på hvor strøm gjennomgangen gikk. Gikk den via hjertet så kan det være farlig. Og hvor lenge du "lot" strømmen gå gjennom kroppen din. 230 gjør litt vondt. Det samme med 400. Men 690V, der snakker vi smerte! Og det tar mye lengere enn 6 år før du merker noe. Tenk deg at du får strøm i deg. Hjertet ditt øker frekvensen litt. Ingen skade skjedd. 20-30år senere med samme "lille" frekvens forskjell så skjer det. Det er derfor strøm er farlig selv i små mengder/korte stunder. Tenkte bare å si det. Ettersom alle tror hvis det ikke har skjedd noe det første året så er alt greit. Ettersom du går elektrofag så burde du vite dette Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Husk det er ikke Volt(spenning) som dreper, men Ampere(strøm) som "dreper." Gamle CRT TVer er rundt 20 000 Volt og er sjelden du hører folk dø av å ha tatt på den. På en annen side er det også rundt 1 Ampere, men det varierer. Endret 6. februar 2009 av RePaC Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Husk det er ikke Volt(spenning) som dreper, men Ampere(strøm) som "dreper." Gamle CRT TVer er rundt 20 000 Volt og er sjelden du hører folk dø av å ha tatt på den. På en annen side er det også rundt 1 Ampere, men det varierer. Stemmer det, volten bestemmer bare hvor hardt det oppfattes, kan få en mill volt i mellom kroppen uten å dø. Men Amperen er det som dreper, det tåler man ikke mye av. Fikk strømgjennomgang på elektron en gang, da var det rett på sykehus for så å ligge på overvåking i 24 timer, så jeg trur ikke det er noen stor fare lenger enn 24 timer (ish) etter at du fikk strømgjennomgang. Lenke til kommentar
Andreas-J Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Det kommer helt an på hvordan strømgjennomgangen i kroppen blir. Å få et lite støt mellom to fingre er ikke farlig. Men hvis det går fra en arm til en annen (da kan hjertet bli skadet av dette) burde man oppsøke lege. Får man strømgjennomgang skal man egentlig ligge 24t til overvåking på sykehus. Kan komme med en liten "skrekkhistorie". Det var en elektriker som fikk strømgjennomgang mellom armene, den var såpass sterk at han måtte sette seg ned en liten stund før han kunne starte arbeidet igjen. Da var formannen hans til stede og fikk med seg hendelsen, han ville kjøre elektrikeren til legen for en sjekk noe elektrikeren ikke ville, for han var blitt bra igjen. Det var jo bare en liten strømgjennomgang. Formannen sto på sitt, kjørte han til lege, der ble han innlagt på sykehus for overvåking i 24t (noe som nevnt skal skje ved strømgjennomgang). I løpet av natten stoppet hjertet hans, da mest sannsynlig pga strømgjennomgangen han hadde fått før på dagen. Hadde han ikke vært på sykehus da, er det ikke sikkert den mannen hadde levd i dag. Har selv fått strøm gjennom meg, jobber i e-verket så driver med strøm til vanlig. Dessverre, reiser jeg ikke til lege hvis jeg får et lite støt. Men ved større strømgjennomganger ville jeg også oppsøkt lege. Det er veldig dumt å ikke reise til lege for sjekk etter at noe sånt har skjedd, uansett volt og amper. 12V kan være like farlig som 230V. Det finnes solskinnshistorier om de som overlever en strømgjennomgang på 22000V også. Men det er ikke alltid det går bra :-) Strøm er farlig, ikke driv med den hvis du ikke har nok kompetanse! Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Mange prater om hjerterytme og at det kan gi utslag hvis man får strøm gjennom armene osv. Pulsen i hjertet styres av elektriske impulser fra hjernen som så sendes til sinusknuten på hjerte. Så ut ifra sånn jeg har fortstått det; vil det ikke ta lang tid før hjerterytmen stabiliseres. Og 24 timers sjekk er nok for sikkerhets skyld. Om man får langtidsvirkninger i forhold til andre funksjoner i kroppen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Warrior Elite Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei for noen år siden så var jeg på Tusenfryd og spilte volleyball. Volleyball gikk over et gjerde ved noen hester. Jeg skulle hente ballen og da jeg klatra over gjerdet så lå jeg plutselig i bakken og rista lenge. Alle lov jeg lo selv også, men kan hjerterytmen min være endret? Hvordan kan man egentlig finne ut om den er endret, siden jeg visste ikke hva hjerterytmen var før jeg skulle gå over det jævla strømgjerdet. Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Hei for noen år siden så var jeg på Tusenfryd og spilte volleyball. Volleyball gikk over et gjerde ved noen hester. Jeg skulle hente ballen og da jeg klatra over gjerdet så lå jeg plutselig i bakken og rista lenge. Alle lov jeg lo selv også, men kan hjerterytmen min være endret? Hvordan kan man egentlig finne ut om den er endret, siden jeg visste ikke hva hjerterytmen var før jeg skulle gå over det jævla strømgjerdet. Hvis du leser min forrige post så hadde du skjønt litt mer rundt dette. Kroppen og naturen generelt reagerer over tid, om du jobber med metall en hel dag uten hansker så blir du veldig tørr på hendene. Gjør du det i flere måneder eller har det som yrke vil de være mye mer motstandsdyktige. Hadde livet vært som du påstår, kunne man vært proff bodybuilder etter et par måneder. EDIT: liten trykkleif. Endret 8. februar 2009 av RePaC Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei for noen år siden så var jeg på Tusenfryd og spilte volleyball. Volleyball gikk over et gjerde ved noen hester. Jeg skulle hente ballen og da jeg klatra over gjerdet så lå jeg plutselig i bakken og rista lenge. Alle lov jeg lo selv også, men kan hjerterytmen min være endret? Hvordan kan man egentlig finne ut om den er endret, siden jeg visste ikke hva hjerterytmen var før jeg skulle gå over det jævla strømgjerdet. Vil bli overrasket om dette er farlig, da hadde de vel ikke fått lov å sette opp et slikt gjerde? Når det gjelder strøm fra stikkontakter så kan det vel være litt farlig om du samtidig holder i et metallrør eller lignende som kan lede strøm videre fra deg. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Det er ikke spenningen(volten) som dreper, det er strømmen(ampere). Når det ikke er belastning i stikkontakta(tilkopla tv, vaskemaskin etc), så er ikke det så mye ampere der. Feks når du er elektrisk opplada på et elr anna vis. Så tar du på noe metall, da får du støt som er sikkert rundt 1000v. Drev å lekte med transformatora på skulen engang, fekk ut 800v på et multimeter. Og han eg kopla med glømte å slå av sikringa så han fekk 800v i seg når han skulle kople alt ned igjen. Men strømmen var bare noen mA(milliampere). Så han fekk bare støten, og et lite sår Endret 10. februar 2009 av Bllink Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Dobbelpost.. Endret 10. februar 2009 av Bllink Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Akkurat det du sier er blitt sagt, Bllink... Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ok, beklager, gadd ikke lese igjennom alle innlegga Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Ja, som alle andre har sakt så kan det være farlig å få strøm i seg. Men det er feil å si at 230V ikke er farlig. Det hele kommer ann på hvor strøm gjennomgangen gikk. Gikk den via hjertet så kan det være farlig. Og hvor lenge du "lot" strømmen gå gjennom kroppen din. 230 gjør litt vondt. Det samme med 400. Men 690V, der snakker vi smerte! Og det tar mye lengere enn 6 år før du merker noe. Tenk deg at du får strøm i deg. Hjertet ditt øker frekvensen litt. Ingen skade skjedd. 20-30år senere med samme "lille" frekvens forskjell så skjer det. Det er derfor strøm er farlig selv i små mengder/korte stunder. Tenkte bare å si det. Ettersom alle tror hvis det ikke har skjedd noe det første året så er alt greit. Ettersom du går elektrofag så burde du vite dette Det er veldig veldig sjeldent at det kan ta mange år før hjerte tar skade av en strørmgjennnomgang (jeg vet ikke om det har skjedd en gang). Har hjertet blitt påvirket av strømmen er det risikablet iforhold til de første 24timene. Det er derfor overvåkingen er på 24t. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Over 20mA er det farlig, 80mA er dødelig. Ikke vær redd for og ta et 12 volt's batteri mellom polene. Huden har mye resistans i seg. Og slikke på 9volts batterier for og skjekke om de har strøm i seg er ikke farlig. Skummle er når volten beveger seg opp mot 500v, da blir resistansen i kroppen kraftig redusert. Da blir strømmen som kan gå gjennom kroppen enda større. Så en mikroovn's transfomator er ikke noe og leke med. Endret 17. februar 2009 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hei for noen år siden så var jeg på Tusenfryd og spilte volleyball. Volleyball gikk over et gjerde ved noen hester. Jeg skulle hente ballen og da jeg klatra over gjerdet så lå jeg plutselig i bakken og rista lenge. Alle lov jeg lo selv også, men kan hjerterytmen min være endret? Hvordan kan man egentlig finne ut om den er endret, siden jeg visste ikke hva hjerterytmen var før jeg skulle gå over det jævla strømgjerdet. Elektriske gjerder er konstruert for å ikke gi varige skader (mange volt, 8-10.000, men liten strøm og effekt), men jeg anbefaler likevel ikke å f.eks. pisse på gjerdet, og heller krype under enn å skreve over, med mindre du er 110% sikker på høyden.. Grunnen kan du sikkert tenke deg selv, enten du er gutt eller jente.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå