Gå til innhold

Intervjuteknikk - Hvordan vinne?

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg på et jobbintervju om et par dager. Dette er ikke et intervju hvor man skal være formell og vise til god CV. Dette er en studentorganisert arrangement, hvor jeg søker en jobbstilling. Det vil altså si at det er studenter slik som meg som sitter på den andre siden og vurderer meg. For å vinne dette og dermed stillingen så må jeg være den mest interessante og den som legger igjen en morsom tanke hos "sjefene".

Jeg trenger derfor adjektiver som jeg kan bruke til å fremheve meg selv. "Hei, jeg heter .... og er ..... og kommer fra ...." blir litt for tamt for meg. Selv om jeg må bruke det som en start, så vil jeg gjerne la dem legge merke til dem.

Derfor må jeg ha noe morsomt å si, slik at alt ikke blir så seriøst. For da kan jeg slappe helt av også under intevjuet. Jeg har hatt muntlig eksamen på videregående for et par år tilbake, og da skal man jo bare pøse på med faglig stoff frem til sensor sier stopp. Det burde jeg på en måte her også, slik at de ikke skal få stille meg spørsmål for å fylle intervjuet. Da må jeg ha mye å si.

Noen som har noen morsomme punchlines og noen gode historier som jeg kan bruke? Med gode historier mener jeg "Jeg er ganske jovial av meg, jeg husker dengang jeg ......". Sjefene selv har sagt at det gjelder å lage et best mulig show, og da skader det ikke å juge. Og alle andre juger så det renner av dem slik at de stiller bedre, så det at jeg skal være meg selv blir litt tamt. For jeg er virkelig et interessant menneske, men jeg må få det ut til sjefene. Noe som ikke kommer av seg selv. Jeg trenger litt ideer for å få den beryktede ballen til å rulle :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UKA09 huh? Dette burde vel ærlig talt være under jobb og utdanning fremfor politikk og samfunn. Hvis ikke man skal diskutere litt rundt det å juge på seg diverse ting, jeg antar du har noen egne historier du kan bruke? Slik at du slipper å juge, selv om de har samme funksjon. Som sagt, det er bare å være seg selv, dra fram gjerne historier fra gamle jobber som setter deg i ett godt lys.

Hva slags stilling er det snakk om og har du noe tidligere/lignende erfaringer? Så kan du jo dra fram historier derfra.

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som at arrangementet er så seriøse greier, men i ordentlige intervjusammenhenger er det ikke så viktig hva du sier men det er måten du sier det på. Hvordan klarer man det? Jo, f.eks.:

1) Finn ut mest mulig om jobben på forhånd.

2) Overbevis deg selv om du er riktig mann/kvinne til jobben på forhånd.

3) Overbevis intervjuer om at du er riktig mann/kvinne til jobben.

Enkelt! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...