Gå til innhold

Linse til Canon for gode innebilder

Anbefalte innlegg

Jeg står på nippet til å kjøpe Canon 450D (mulig jeg ender på 1000D, men det er en annen diskusjon)

Tidligere hadde jeg et EOS10 samt et annet hus som fatter og jeg veklset på, de brukte vi følgende optikk på:

- Canon Zoom Lens EF 50-200mm 1:3.5-4.5

- Canon Zoom Lens EF 35-135mm 1:4-5.6 Ultrasonic <- Kjapp og lydløs

- Siste er et lite og lett objektiv, men det finner jeg ikke i farta. Mener det var et 35-70, eller noe i den duren.

Kitobjektivet til Canon er vel for tiden et ok "18-55mm IS" (usikker på f/x-verdien her). På zoom-siden har jeg de gamle objektivene å spille på (uten at jeg aner hvor gode/dårlige de er i bruk) så jeg er mest ute etter godt objektiv for innebilder. Typisk mest mulig bilder uten for mye bruk av blitz. Hovedmotivet vil av naturlige grunner bli min datter på 18mnd i forskjellige situasjoner så 'inneobjektiv' er vel kanskje litt feil benevnelse.

Har kikket litt på følgende objektiver, men i og med at jeg er som nybegynner å regne så er jeg usikker på om det er riktig vei å gå:

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II

Nå får man kjøpt f.eks 450D med kitobjektivet til 5495,- på nett, finner ingen løse kamerahus under 4800,- så det er kanskje bare dumt å kjøpe uten. Hadde et ønske om et meget bra objektiv fra starten så jeg fikk se hva kamera (og ikke minst fotografen) var god for.

Er det noen andre forslag som er bedre for mitt bruk, noe jeg må ta spesielt hensyn til med så potensielt store blenderåpninger osv. Jeg har alltid hatt et stort ønske om å ta gode biler så jeg er lydhør og lærevillig. Har bare ikke hatt muligheten til å kjøpe digitalt utstyr av kvalitet før nå.

En annen liten ting: Må man gange opp med cropfaktor 1,6 også på betegnelsene på nye objektiver laget for DSLR? (typisk DC-serien til sigma) Så en 30mm får utsnitt som en 50mm?

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann Mozze!

Jeg er selv en gryende amatør (holdt på med speilrefleks i litt over 6mnd nå), men skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Jeg har selv 450D, og er veldig fornøyd med dette. Nå er det dog objektiv til innebruk du spør om hjelp til. Selv har jeg Canon EF 50mm f/1.8, som du sikkert kommer til å få anbefalt av flere. Dette er et glimrende og lyssterkt objektiv, og prisen ligge på skarve 900kr nytt (du får det ned til 500-lappen brukt). Optisk vil jeg si at dette objektivet er verdt mange ganger prisen, dog skal det sies at byggekvaliteten er lite å skryte av. Alternativt kan f/1.4-versjonen av det nevnte objektiv også anbefales (som både har bedre byggekvalitet og er enda bedre optisk), men dette koster også en god del mer.

Jeg ser at du også vurderer tamron sin 17-50 med fast f/2.8. Jeg har selv også dette objektivet, og benytter det som min primære normalzoom. I ditt tilfelle vil du sitte med to objektiver med samme brennvidde hvis du går for 450D/1000D med kit-objektiv, og sannsynligvis vil et av de bli liggende å støve. Alternativet er å enten gå bort ifra tamronen, kjøpe huset alene, eller selge kit-objektivet på bruktmarkedet (jeg solgte mitt når jeg gikk for tamronen, og det var større etterspørsel for dette enn jeg trodde).

Sigma'en du linker til har jeg ingen erfaringer med, men det er jo en litt videre brennvidde enn 50mm som jeg anbefaler. Dette kan sies å være en smakssak å anbefale en bestemt brennvidde fremfor en annen i et slikt tilfelle som dette, og mitt beste råd er egentlig å få testet de to brennviddene og vurdere hva du liker best. Et forslag er da at du går for en canon-pakke med kit-objektiv, eventuelt går for tamronen, og prøver deg med zoom-ombjektivet på henholdsvis 30mm og 50mm for å få en viss anelese om hva du burde gå for.

Når det gjelder crop-faktor mener jeg at samtlige objektiver som skal brukes på crop må ganges opp (her med henholdsvis 1.6 som du selv sier), uavhengig og objektivet er spesielt utviklet for crop-DSLR.

Til slutt vil jeg bare komme med min egen anbefaling, siden jeg har vært innom to av objektivene du vurderer. Jeg syns du skal gå for 1000D/450D med kit-objektivet, som jeg personlig mener er et veldig godt objektiv for prisen. Hvis du trives med den brennvidden 18-55 byr på, kan du eventuelt oppgradere til tamronen siden, som både er bedre optisk, mer lyssterk, og har bedre byggekvalitet i mine øyne. Når det står mellom canon sin 50mm og sigma sin 30mm kan jeg ikke gi deg noe svar siden jeg ikke har vært borti sigma'en, men jeg er hodestups forelsket i min faste 50mm f/1.8 ;) Håper dette var til noe hjelp!

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Har kikket litt på følgende objektiver, men i og med at jeg er som nybegynner å regne så er jeg usikker på om det er riktig vei å gå:

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II

Jeg har Tamronen og er meget fornæyd med den. Noe inneobjektiv uten blits syntes jeg imidlertid ikke det er. Syntes kun fastoptikk duger til dette. 30 mm du nevner går jo for å være bra, men det finnes også mange andre alternativer. Det du bør gjøre er å finne ut hvilken brennvidde du ønsker.

Når det gjelder crop-faktor mener jeg at samtlige objektiver som skal brukes på crop må ganges opp (her med henholdsvis 1.6 som du selv sier), uavhengig og objektivet er spesielt utviklet for crop-DSLR.

Det stemmer.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med Barney her; ville klart foretrukket et fast objektiv til det formålet du nevner, tamron'en er vel mer et (stort) skritt opp fra kit-objektivet som normalzoom i mine øyne, forutsatt at dette er en brennvidde man liker seg i. Det kom kanskje ikke godt nok frem av svaret mitt, men nå er det klargjort :)

Lenke til kommentar
Det du bør gjøre er å finne ut hvilken brennvidde du ønsker.

Her sliter jeg selvsagt litt, for jeg føler ikke jeg på nåværende tidspunkt har kunnskaper til å bestemme det. Hvilke kriterer er det som bestemmer hvilken brennvidde jeg fakitsk trenger?

Jeg leste forøvrig blenderguiden som ligger på Akam og forskjellen fra Tamron til Sigmen er tross alt fire ganger større brennvidde (enda noe mer mot kitobjektivet). Det må da ha enorm mye å si for bilder i begrenset belysning. Men det ble også nevnt at dybdeskarpheten får seg et skudd for baugen med stor blender, hvilket selvsagt kan benyttes til det positive hvis man vet hva man driver med. Så kanskje det er et krevende objektiv til tross for at speccen tilsynelatende er meget god?

Det som foreløpig har gjort at jeg ikke satt opp 50mm fastobjektivet på lista er at med cropfaktoren så havner vi på bildeutsnitt tilsvarende 80mm. Jeg stilte mitt gamle objektiv på 80mm og kikket litt rundt i stua, det funker ikke innendørs hos meg med mindre det kun er ansikter og enkeltpersoner som skal skytes. 30mm Sigma er vel kanskje mer ideelt sånn sett. Syntes dette er veldig vanskelig for jeg ønsker ikke å kjøpe et objektiv til rundt 4k som ikke fungerer som jeg ønsker. Takker uansett for tilbakemeldingene så langt, antar noen flere melder seg på etterhvert som de kommer hjem fra jobben ;)

Lenke til kommentar

Hei,du har rett i at 50mm blir 80mm på de kameraene.Det du imidlertid skal være klar over er at Canon har jo endel bra optikk i segment og pris,24-35mm og lystyrke på fra f/1,8-3,5 tror jeg det er.Det er jo ikke så stor forskjell på disse lysstyrkene og du har jo endel å gå på ved å justere ISO.Det er ingenting feil med tredjepartsoptikk,men så lenge originalene finnes til nesten lik pris,så synes jeg disse også bør vurderes.Lykke til!

Lenke til kommentar
Her sliter jeg selvsagt litt, for jeg føler ikke jeg på nåværende tidspunkt har kunnskaper til å bestemme det.

Skjønner det. Er vanskelig å se for seg hvilke brennvidder man trenger. For min del bruker jeg stort sett 50 mm (jeg har også 1.6 crop) på portretter og noen ganger 85mm på rene hodeportretter. Skal jeg derimot ta bilder av barn i lek eller bilde av mer enn en person syntes jeg 28 mm'eren passer bedre.

Lenke til kommentar

Har selv Sigma 30mm f1.4 med innebilder som formål. Funker også fint til helportretter. Canon EF 28mm f1,8 er (litt dyrere) alternativ. Du taper litt lysstyrke, men det er til gjengjeld litt videre, noe som sikkert mange setter pris på i litt trange selskaper og slikt, ta bilder over bordet etc.. 28mm på 450D tilsvarer det du er vant til som 45mm på fullformat/film. 30mm tilsvarer 48mm, altså tilnærmet det man anser som normalt.

Sigma 30mm f1.4 EX får min anbefaling.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Andreasfe, du har jo mer eller mindre akkurat den utrustningen jeg ser på, men du nevner ikke Tamron-objektivet..

Er det forresten noen her som har noen eksempelbilder som viser typiske innebilder med stearinlys og dempet belysning, typisk "julemiddagsetting"? Da selvsagt tatt med en linse med meget gode blenderverdier, tilsvarende de vi snakker om. Bare så jeg får sett potensialet ved en slik linse i slike lysforhold.

Kikket litt mer rundt og da dukket også dette opp:

Sigma 20mm F/1.8 EX Aspherical

Jeg har flydd rundt i hele huset med EOS10 huset og 35mm linsa mi, som blir sammnelignbart og det er ikke en dum størrelse på objektivet. Dog er 30mm objektivet vesentlig mer populært, så man blir selvsagt litt i tvil. Jeg jobber meg frem til en beslutning uten å teste i praksis. Men hvor gæli kan det bli hvis man havner opp med god optikk?

Må også huske på at jeg har gamle linser som dekker (cropomregnet) 56-216 f:4-5,6 samt 80-320 f:3,5-4,5 så det er det nedre feltet som skal dekkes opp skikkelig i første omgang. Kjenner jeg begynner å glede meg skikkelig.

Lenke til kommentar

Er ekstremt fornøyd med Tamron'en som en normalzoom. Autofokusen støyer litt, men det er det eneste negative jeg har å si foreløpig. Til innebilder uten blitz blir den nok litt for lyssvak. De blir ålreit om belysningen er bra, men det er jo ofte litt dunkelt, spesielt i selskaper etc., som var formålet til innkjøpet av Sigma 30mm f1.4 EX.

En veldig stødig hånd og 800 ISO eller 1600 ISO kan redde mange av innenbildene med Tamron'en, men med sistnevnte blir det fort litt for mye støy. Sigma 30mm f1.4 EX er derfor mitt soleklare førstevalg til innendørsfotografering. Men har jo alltid med begge, så jeg er beredft hvis behovet for litt mer vidvinkel skulle melde seg.

Dersom du trives best på 35mm innendørs med ditt EOS10 syns jeg du så absolutt skal vurdere Sigma 20mm f1.8. Personlig syns jeg en slik brennvidde gjør at innendørsbilder mister litt av det intime preget som jeg liker. Vurderte både Sigma 24mm og 28mm f1.8 før valget falt på 30mm.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Kikket litt mer rundt og da dukket også dette opp:

Sigma 20mm F/1.8 EX Aspherical

Hvis du kun skal kjøpe deg ett lyssterkt objektiv tror jeg jeg ville vurdert en større brennvidde. 20 mm vil være håpløs til f.eks. portretter siden du må veldig nærme (min personlige mening da).

Et argument for å kjøpe 30mm'eren du har nevnt er at dersom du (mot formodning) skulle finne ut at denne ikke passer deg, så tror jeg den er veldig enkel å selge igjen. Dette er nok verre med en 20 mm.

Lenke til kommentar

Vil støtte oppunder BarneyGumble sine argumenter. Sigma 30mm f1.4 EX er, i tillegg til et godt inneobjektiv, også et knallobjektiv for helportretter. For meg har det nok eliminert et umiddelbart behov for en 50mm til portretter. Tror jeg nok heller i fremtiden vil prioritere en 70-90mm til headshots-portretter. Canon EF 85mm f1.8 stiller sterkt og ligger høyt oppe på prioriteringslista, bak en blits og en kurant telezoom.

Lenke til kommentar

Jeg personlig hadde nok valgt Sigma sin 20mm til innebruk, men jeg er kanskje mer glad i vidvinkel enn gjennomsnittet. Gjør litt grundige tester på både 20, 24, 28 og 30mm (32-48mm omregnet til fullformat) med zoomen du har nå og finn ut hva du er mest fortrolig med.

Endret av dga01
Lenke til kommentar

En god normalzoom er kjekt å ha, både inne og ute.

Tamron 17-50/2.8 er jeg godt fornøyd med.

Et vindu og/eller en blits gjør god nytte som lyskilde for innendørsfoto.

Et nytt kamera er gammelt i det du tar det ut fra butikken, og utdatert når den nye modellen kommer.

Nye kameramodeller kommer flere ganger i året, med minimale forbedringer hva angår bildekvaliteten.

Du kan spare mye på å kjøpe forrige modell.

Sjekk bruktmarkedet på foto.no, det flommer over av 0-3 år "gamle" digitale speilreflekskameraer, samt mye annet fotoutstyr.

Jeg anbefaler:

En god normalzoom ( evt. + et lyssterkt fastobjektiv )

+ blits

+ Et billig kamerahus

= Rimelig og god kamerapakke.

Omtale av kamerahus finner du f.eks. her:

http://www.dpreview.com/reviews/

Omtale av optikk finner du f.eks. her:

http://www.photozone.de/all-tests

Kjøp brukt:

foto.no , bra!

finn.no , generelt overpriset.

Bruktpriser er max 70% av dagens laveste butikkpris.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si jeg har tatt en avgjørelse enda, men jeg har fått mange gode tips. Har satt opp en RSS-feed fra Foto.no, så jeg holder et øye oppe for brukte objektiver.

Så til min store overaskelse at en avdeling på jobben hadde et 1000D hus, så det låner jeg hjem i helga og får testet ut optikken jeg allerede har. Bestilte meg en fotobok i helga også, så da bør jeg være rustet til å gjøre et fornuftig innkjøp. Blir vel først mars-lønninga som utløser handletur tenker jeg.

Takk så langt alle sammen, jeg får håpe sitringen etter å ta bilder holder seg like godt når utstyret endelig kommer i hus ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Har selv Sigma 30mm f1.4 med innebilder som formål. Funker også fint til helportretter. Canon EF 28mm f1,8 er (litt dyrere) alternativ. Du taper litt lysstyrke, men det er til gjengjeld litt videre, noe som sikkert mange setter pris på i litt trange selskaper og slikt, ta bilder over bordet etc.. 28mm på 450D tilsvarer det du er vant til som 45mm på fullformat/film. 30mm tilsvarer 48mm, altså tilnærmet det man anser som normalt.

Sigma 30mm f1.4 EX får min anbefaling.

Sigma har så dårlig nærgrense at portretter av mindre enn hele kroppen kan være irreterende å ta. Skal man bare ha hodet er man ofte nødt til å rygge bakover for å komme innenfor fokusområdet. Fokusmotoren er treg, og noen snapshots av barn feks, er veldig vanskelig.

Når det kommer til farge og skarphet er det veldig bra. (hvis du får en god kopi)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å kjøpe begge faktisk, 30mm 1.4 (synes 30mm 1.4 har litt større bruksområde enn 50mm 1.4 på kamera med 1.6x cropfactor) og sigma eller tamron 17/18-50 2.8.

Hvis du har litt strammere budsjett enn dette er nok det mest gunstige en 18-50 2.8 + canon 50mm 1.8 (ligger vel på ca 900 nye og 500kr brukt). Da får man et godt allround-objektiv som også fungerer greit innendørs, samt et som passer fint til portrett eller i dårlig lys.

Hadde Tamron 17-50mm 2.8 og ble stort sett til at jeg brukte det til det meste i stedet for å bytte til 30mm 1.4 som stort sett bare ble brukt når jeg lekte med dybdeskarphet.

Ellers vil anbefale å sjekke bruktmarkedet, kan komme over endel rimelige objektiv. 17-40 f/4L, 28-70 2.8L etc.

Ellers får man mange manuellfokusobjektiver for M42 relativt rimelig, 135mm f/2.8 for et par hundrelapper fra ebay f.eks, adapter med af-confirm (hold utløser som med autofokus, og fokusindikatorene lyser og kameraet piper ved fokusering). Jupiter-9 85mm f/2 er veldig kurant, eller Helios 40-2 85mm f/1.5 som er en del dyrere.

Lenke til kommentar
...

Nå får man kjøpt f.eks 450D med kitobjektivet til 5495,- på nett, finner ingen løse kamerahus under 4800,-

...

Du får 40D hos Japanfoto for rundt 6000Kr. Det burde du også vurdere.

En tamron 17-50f2.8, en 50mm f1.8, og en 28mm f1.8/30mm f1.4 vil være en ypperlig løsning, særlig med 40D.

Sigma 20mm f1.8 er stor og tung, samt har begrensede bruksområder. Det ville jeg ventet med. Hvis innebilder er primært bruk, så kommer 28/30mm før zoom, og 40D før 450D og kit zoom. Med mindre du skal slå deg opp med snapshots og ikke skikkelig fotografering.

Selg de linsene du har, kjøp en 40D og en 28mm f1.8 eller en 30mm f1.4. Har du råd kjøper du en først en 50mm f1.8, så en tammy zoom. Bruk kompaktkameraet til snapshots, det holder i bøttevis.

Du kan fint beskjære ett 10Mpix bilder, en 28mm kan fint benyttes for å oppnå tilsvarende 85-100mm FF. Ved kun å ha en 28mm og en 50mm, så vil du mangle vidvinkel og ekstrem tele. Greit nok. Men det du da har, det er milevis mer enn noen zoom kan gi deg. Du får mye flere bilder du kan henge å veggen med en slik løsning, men færre rølpebilder til facebook. Alt ettersom hva du har behov for.

Frode

Lenke til kommentar

Jeg skal teste litt med linsene jeg har hjemme, fått lånt et 1000D hus. Tror neppe salgsprisen på 15år gamle objektiver overgår nytteverdien av å bruke dem selv. Det er i alle fall greit å ha i starten så jeg ikke trenger å bruke så sinnsykt mye penger på å komme igang. Linsene selges vel etterhvert som man finner sin nisje og spesialiserer seg litt, da melder vel behovet for bedre utstyr seg selv

Lenke til kommentar
Jeg skal teste litt med linsene jeg har hjemme, fått lånt et 1000D hus. Tror neppe salgsprisen på 15år gamle objektiver overgår nytteverdien av å bruke dem selv. Det er i alle fall greit å ha i starten så jeg ikke trenger å bruke så sinnsykt mye penger på å komme igang. Linsene selges vel etterhvert som man finner sin nisje og spesialiserer seg litt, da melder vel behovet for bedre utstyr seg selv

Objektiver holder seg stort sett veldig godt i pris, så ikke se bort fra at du vil få en del for dem. Men da hvert fall 35-135 har litt bruksverdi så ville jeg ikke solgt før du vet du har noe som erstatter den zoomrangen. 50-200mm skal faktisk være bedre enn den nyere 55-200mm, men skyvezoom er ikke mest populært på bruktmarkedet selv om det er mange som foretrekker dette. (Hvis du har L-versjonen får du nok litt mer selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...