Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan en PC starte uten CPU?

Anbefalte innlegg

PCn har havarert totalt og den nekter å starte. Har prøvd å skifte psu og hovedkort, men alt er helt dødt. Det er ei lita led lampe som blinker på hovedkortet(5vsbled), så jeg vet at det er strøm på det, men ingen av viftene starter når jeg trykker på startknappen. Strømforsyninga starter heller ikke. Har prøvd å starte PCn med en skrutrekker for å utelukke feil med startknappen, men den reagerer ikke. Har tatt ut alt unntatt cpu og ram.

Kan det være cpun som er ødelagt, og går det ann å få igang skiten uten cpu for å sjekke om det blir liv da? Noe anna som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ei lita led lampe som blinker på hovedkortet(5vsbled), så jeg vet at det er strøm på det, men ingen av viftene starter når jeg trykker på startknappen.

Hvis den led lampen blinker betyr det at det er noe galt med enten PSUen din eller HK, blinkende lys betyr feil på 5V railen. Vanligvis skyldes det feil på PSU. Den skal normalt lyse fast når alt er i orden. Så jeg tror ikke det er noe galt med CPUen din. Hvilket HK har du?

Glemte en annen ting, alle PSU har en minimum belastning de trenger for å starte. Det bør stå et eller annet sted på PSUen. Har de ikke min. belastning, starter de ikke.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Du kan sjekke om PSUen er i orden din slik:

1. Slå av strømforsyning (Knapp bak eller dra ut kabel)

2. Koble fra alle strømkabler inkludert: Koble fra 24pins kontakten (Den lange store som sitter på hovedkortet),

3. Lage en liten kabel som har kobber i begge ender.

4. Koble denne som på bildet i 24pins kontakten (Pin 4 og 5)

post-179662-1233922423_thumb.jpg

5. Slå på strømforsyningen. (Knapp bak eller putt inn kabel)

6. Dersom du har en vifte på strømforsyningen din skal nå denne spinne opp. eller du kan koble strøm til en harddisk/Cd/dvd rom (dersom det ikke er det allerede) og se om den spinner opp (eventuelt. kan du trykke på "eject knappen på cdrom") får du da strøm da, er hovedkortet ditt defekt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Da har jeg testa den gamle strømforsyninga, og den virker ikke i det hele tatt. Kommer bare tikkelyder fra den så fort jeg plugger i kontakta og skrur på brytern.

Står ingenting om min. belastning på den nye PSUen, men jeg har kobla i strømmen til hardisken og dvddrevet uten at det gjør saken bedre. Starter heller ikke med skjermkortet satt i, og jeg har prøvd å ta ut\bytte ram brikkene med noen jeg vet fungerer uten hell.

Lenke til kommentar
Jo! Eg starta mitt system utan CPU då eg dreiv og feilsøkte.

PC vil starte ja, altså vifter å slikt vil gå og lysdioder vil lyse men PC er IKKE på. Er bare hovedkortet som får størm Du vil ALDRI få bilde på skjermen uten CPU montert i hovedkortet for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Kan legge til at BIOS aldri vil få kjørt, så man får ikke gjort POST (Power On Self Test), så om det er noe feil med hovedkort, skjermkort, RAM, etc, vil man aldri få melding om det når det ikke står noen CPU i.

Man kan altså ikke si at "alt det andre virker" når man starter opp PCen uten CPU og bare viftene går og lysdiodene lyser.

Lenke til kommentar

Ok, prøvde å gjøre det du sa Chavalito, og vifta i PSU starter når jeg slår på strømmen. DVD rommen spinner også opp, og den kommer ut når jeg trykker eject. Er strømforsyninga defekt da, eller var det en skriveleif?

Lenke til kommentar

Da kan du være ganske så sikker på at PSUen er i orden. Jeg er da redd for at hovedkortet ditt har tatt kvelden.

Sier dette fordi du nevnte at 5V leden blinker på hovedkortet. På et hovedkort som er OK, lyser denne led lampen fast hele tiden.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Ja, begge PSUene starter, og DVDrommen fungerer som den skal med begge to.

Var redd for det ja. Etter som begge PSUene virker, kan jeg ikke dra annen konklusjon enn at hovedkortet ditt er ganske så kaputt. :(

Er det noen som tror noe annet her da?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Testa litt mer, og når jeg bruker den gamle PSUen på det nye HKet blinker ikke 5vsbled lyset. (Lyser heller ikke.) Funker fortsatt ikke og det det kommer tikkelyden fra PSUen. Med den nye PSUen blinker 5vsbled lyset. Skal prøve å sette sammen alt på den gamle HKet og se om det funker med den nye PSUen...

Lenke til kommentar
Testa litt mer, og når jeg bruker den gamle PSUen på det nye HKet blinker ikke 5vsbled lyset. (Lyser heller ikke.) Funker fortsatt ikke og det det kommer tikkelyden fra PSUen. Med den nye PSUen blinker 5vsbled lyset. Skal prøve å sette sammen alt på den gamle HKet og se om det funker med den nye PSUen...

Hmm, hva er oddsen for at 2 PSUer er kaputt da? Har jo googlet en del også, og normalt er det PSUen som feiler. I svært få tilfeller er det HK som ryker. Blinkende 5vsb led betyr at +5V er enten overbelastet eller ikke får strøm. Har du noen USB enheter tilkoblet?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nei, alt av eksterne enheter er koblet fra. Nå har jeg satt sammen alt det gamle utstyret, og PCn starter igjen men den kommer ikke lenger enn "NVRAM check OK". Etter det blir det svart og skjermen setter seg i standbymodus.

Lenke til kommentar
Nei, alt av eksterne enheter er koblet fra. Nå har jeg satt sammen alt det gamle utstyret, og PCn starter igjen men den kommer ikke lenger enn "NVRAM check OK". Etter det blir det svart og skjermen setter seg i standbymodus.

Rare greier. Kan tyde på at den nye PSUen din ikke er helt bra. Vifter og alt slikt går? Som sagt, sysnes det er rart at 2 PSUer skal klikke. På en annen side har jeg snekret sammen PCer i 15 år, har vel blitt en 20+ PCer til sammen og har kun en gang opplevd at HK var "fried". Men en god del PSUer har sagt takk for seg.

Har du mulghet til å låne en PSU for å utelukke en komponent? Altså være sikker på om det er HK eller PSU som er dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...