Gå til innhold

Hvorfor dele opp harddisken i partisjoner?

Anbefalte innlegg

Når jeg har kjørt fdisk har jeg alltid satt kun en partisjon. Noen som kan gi meg et "lynkurs" i hvorfor man deler opp harddisken i forskjellige partisjoner? Hva er fordelen med dette o.s.v.? "Beskytter" man OS på denne måten? (legg gjerne inn en link til et nettsted hvis dette er enklere)

En annen ting jeg har lurt på er om man kan ha eks. WinXP på en partisjon og Win98 på en annen? Hvis dette går, kan man i så fall "hoppe" fra XP til 98 uten å restarte? Spør om det siste fordi jeg lurer bare, ikke for det nødvendigvis hadde vært noen vits.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Et OS per partisjon. Hvis du ikke gjør det kan det bli kluss med systemfiler.

-Videoredigering annbefales ikke (snakket med en som jobber med det) på samme partisjon som OS'et. Du bør altså IKKE lagre filer ol. som du bruker i videoredigering på samme partisjon som OS'et.

-Hvis du må legge inn OS på nytt, eller bare ønsker å rense opp OS'et ditt kan du da formatere partisjonen du har OS'et på, uten å måtte tenke på backup ol. fordi du har minst en annen partisjon hvor du lagrer alle filer.

Partisjoner!

Lenke til kommentar
-Et OS per partisjon. Hvis du ikke gjør det kan det bli kluss med systemfiler.

-Videoredigering annbefales ikke (snakket med en som jobber med det) på samme partisjon som OS'et. Du bør altså IKKE lagre filer ol. som du bruker i videoredigering på samme partisjon som OS'et.

-Hvis du må legge inn OS på nytt, eller bare ønsker å rense opp OS'et ditt kan du da formatere partisjonen du har OS'et på, uten å måtte tenke på backup ol. fordi du har minst en annen partisjon hvor du lagrer alle filer.

Partisjoner!

Takk for svar! Men, hvordan formatterer man kun den ene partisjonen? Når jeg formatterer skriver jeg bare "format c:" i DOS. Regner med at det ikke går an hvis en skal formattere bare den ene partisjonen?

Lenke til kommentar

Det viktigste er vel at det for en del blir lettere å holde orden. En annen viktig sak er at når man formaterer så kan mangreit formatere en partisjon og la en annen være. Slik kan du ha opperativsystemet på en partisjon som du lar stå, mens du formaterer partisjonen med alle familiebildene. Om du da har f.eks 1 partisjon med musikk og en med film osv er det lettere å ta vare på det du vil ha og slette det du ikke vil ha.

Ulempen er at du er mye mindre dynamisk. Ofte har man en del plass til overs på noen partisjoner mens man mangler plass på andre. Det kan man fikse med et vertøy som partition magic, men det kan gjerne bli litt stress. Personlig bruker jeg bare 2 partisjoner, en hovedpartisjon på ca66Gb og en bacup partisjon på ca 7g, men det angrer jeg egentlig litt på nå når jeg får for lite plass på hovedpartisjonen. Har liksom ikke noe som akkurat passer inn på reservepartisjonen, og partiton magic funker ikke. Så har du liten plass kan det være en fordel med færre partisjoner da de har en tendens til å "stjele" litt plass. Har du nokk plass og liker flere partisjoner for å holde orden så lager du deg flere partisjoner.

Edit: Svar på spørsmålet; Hver partisjon oppfører seg som en egen disk, og vil dermed få sin egen "disk-bokstav". Altså kan du skrive format d: og den vil formatere partisjonen kalt D. Du må så vidt jeg vet alltid innstalere windows på C.

Lenke til kommentar

Men, hvordan formatterer man kun den ene partisjonen? Når jeg formatterer skriver jeg bare "format c:" i DOS. Regner med at det ikke går an hvis en skal formattere bare den ene partisjonen?

Skriver du format c: så formaterer du bare c: og ikke d:. Of det er det som er fordelen med å ha flere partisjoner, skal du formatere en partisjon så kan du legge det du vil ta vare på over på den andre partisjonen.

Lenke til kommentar
Og ikke glem cluster size. Personlig har jeg alle diskene mine satt opp som hver sin NTFS-partisjon, med unntak av bootpartisjonen.

Om ikke eg husker feil larsc så er NTFS "bare" 4KB cluster size, mens fat32 har 32KB om du lager en store partisjon.

Men du kan bruke PM8.0 til å lage større cluster size om du har NTFS.

Alle mine fat32 er 32KB, men de er meget store partisjoner.

I den tiden diskene ikke var store laget eg partisjoner med cluster size 32KB med PM6.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...