robertaas Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 True, men det eksemple der går under lover i det norske loverk.. Synd det ikke gjør det om antivirus program på en pc..Det er på ingen måte ulovlig å ikke ha antivirus eller å ha virus som ødelegger alt du har lagret på din maskin, de fleste ISP-er bryr seg heller ikke om det. Problemet oppstår viruset åpner for at maskinen din blir brukt for til utsending av masse spam og ddos mot andre på nettet. Det er absolutt ulovlige handlinger og da er du faktisk ansvarlig for de ulovlige handlingene. Skulle det bli en rettssak vil det kunne argumenteres for at du ikke hadde kontroll over din egen PC og du vil da antagelig slippe straff. En ISP vil imidlertid ofte bli sortelistet pga trafikken fra din PC og vil få ekstra jobb med å rydde opp. Det er derfor de sperrer aksessen til infiserte maskiner så raskt som mulig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Lyse har vel som endel andre ISp-er helt sperret port 25, all utgående mail må gå via ISP sin egen SMTP-server. http://www.ikt-norge.no/bekjempspam Her gikk de store samlet inn for sperring av port 25 i Norge. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg får inn tonnevis av maskiner fra folk som sier "Øøh, det er noe galt med PC'n min! Den virker ikke skikkelig". Går inn med virus og spywareverktøy (som selvfølgelig er fjernet fordi "Den bare maste om registrering og oppdatering hele tiden") og finner ut at maskinen er så infesta av møkk og jævelskap som det bare går an å bli. Jeg får hodeverk... Virus-/spam-/spywareverktøy BURDE vært pålagt ved lov. Så får jeg beholde forstanden. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Så det er derfor epostserveren min plutselig sluttet å sende mailer. Fins det ikke noen måte å få åpnet dette på? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Så det er derfor epostserveren min plutselig sluttet å sende mailer. Fins det ikke noen måte å få åpnet dette på? Hvis du har Telenor så kan du åpne den manuelt på mine sider. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg får inn tonnevis av maskiner fra folk som sier "Øøh, det er noe galt med PC'n min! Den virker ikke skikkelig". Går inn med virus og spywareverktøy (som selvfølgelig er fjernet fordi "Den bare maste om registrering og oppdatering hele tiden") og finner ut at maskinen er så infesta av møkk og jævelskap som det bare går an å bli. Jeg får hodeverk... Virus-/spam-/spywareverktøy BURDE vært pålagt ved lov. Så får jeg beholde forstanden. Jeg personlig syns egentlig at man bør dømme skikkelig hardt på alle som utvilker slike ting, slik at de blir borte fra internettet. Brukere er generelt dumme, men hva om hvis ISP hadde lagt inn antivirus og sjekker trafikken til folk. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Er enige med noen av innleggene her.... Trådstarter er helt i tåka og har som mange andre hatt en illusjon om at han med bakgrunn i sine kunnskaper kunne klart seg uten antivirus inn i evigheten... Selv er jeg jævlig glad for at det finnes seriøse ISP'er som tar sånne møkkaspredere på allvor og stenger de ute når de sprer skiten til andre... Har nesten ikke tall på hvor mange ISP'er jeg har varslet om denslags, og da er det godt å se at noen av de tar ansvar i motsetning til mange av brukerene! Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg får inn tonnevis av maskiner fra folk som sier "Øøh, det er noe galt med PC'n min! Den virker ikke skikkelig". Går inn med virus og spywareverktøy (som selvfølgelig er fjernet fordi "Den bare maste om registrering og oppdatering hele tiden") og finner ut at maskinen er så infesta av møkk og jævelskap som det bare går an å bli. Jeg får hodeverk... Virus-/spam-/spywareverktøy BURDE vært pålagt ved lov. Så får jeg beholde forstanden. Jeg personlig syns egentlig at man bør dømme skikkelig hardt på alle som utvilker slike ting, slik at de blir borte fra internettet. Brukere er generelt dumme, men hva om hvis ISP hadde lagt inn antivirus og sjekker trafikken til folk. Det er jeg forsåvidt også enig i, men hvor dumme må man bli da? Nordmenn generelt er allerede så dumme at vi snart er fratatt enhver rettighet som gjelder i mange andre samfunn... Ikke har vi plikter heller, vi bare setter oss ned og griner til staten kommer å hjelper oss Og etterpå furter vi fordi vi ikke får lov til å gjøre som vi vil? Nei la oss få en lov som forbyr virus! Det kommer nok til å hjelpe mye Blir nesten som å forby apotekene å selge plaster fordi det finnes en lov som sier det er ulovlig å få noen til å blø Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg får inn tonnevis av maskiner fra folk som sier "Øøh, det er noe galt med PC'n min! Den virker ikke skikkelig". Går inn med virus og spywareverktøy (som selvfølgelig er fjernet fordi "Den bare maste om registrering og oppdatering hele tiden") og finner ut at maskinen er så infesta av møkk og jævelskap som det bare går an å bli. Jeg får hodeverk... Virus-/spam-/spywareverktøy BURDE vært pålagt ved lov. Så får jeg beholde forstanden. Jeg personlig syns egentlig at man bør dømme skikkelig hardt på alle som utvilker slike ting, slik at de blir borte fra internettet. Brukere er generelt dumme, men hva om hvis ISP hadde lagt inn antivirus og sjekker trafikken til folk. Hvis man sammenligner data trafikk med telefonsamtaler, noe som er helt rett med tanke på overvåking, så blir det samme om operatørene skal legge inn filter som fjerner banneord i en samtale... De har ikke lovt til å overvåke innholdet i trafikken, men hvor den går har de plikt til å overvåke. Samme med telefonsamtaler. De har ikke lovt til å lytte på samtalene, men kan gjøre det etter pålegg fra domstolene. Ringer man Osama Bin Laden, så er der noen varselamper som lyser. Det samme skjer hvis din maskin tar kontakt med en spesiell ip-adresse. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hvis man sammenligner data trafikk med telefonsamtaler, noe som er helt rett med tanke på overvåking, så blir det samme om operatørene skal legge inn filter som fjerner banneord i en samtale... De har ikke lovt til å overvåke innholdet i trafikken, men hvor den går har de plikt til å overvåke. Samme med telefonsamtaler. De har ikke lovt til å lytte på samtalene, men kan gjøre det etter pålegg fra domstolene. Ringer man Osama Bin Laden, så er der noen varselamper som lyser. Det samme skjer hvis din maskin tar kontakt med en spesiell ip-adresse. Det er ikke slik det fungerer. ISP-en får beskjed av noen om at de blir angrepet fra en av IP-adressene. "Stopp angrepet fra ***.***.***.*** øyeblikkelig ellers blokkerer vi all trafikk fra nettet deres." Eller forresten, de blokkerer faktisk først og klager etterpå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det er ikke slik det fungerer. ISP-en får beskjed av noen om at de blir angrepet fra en av IP-adressene. "Stopp angrepet fra ***.***.***.*** øyeblikkelig ellers blokkerer vi all trafikk fra nettet deres." Eller forresten, de blokkerer faktisk først og klager etterpå. Jo slikt er det faktiskt en vei det fungerer på. Har jobbet ved et universitet og når Uninett oppdaget at en maskin tar kontakt med en spesiell ip-adresse som er registrert som mistenkelig, så fikk vi beskjed om å ta maskinen av nettet. Et virus som man ikke viste hva gjorde eller kunne identifisere med antivirus, tok kontakt med en ip-adresse, så bleen slik beskjed sendt ut. Dette viruset (stormworm) er en uhyggelig afere og eneste løsning var og resofte maskinen. Hvordan ISP'er får denne beskjeden vet jeg ikke, men vi fikk bare beskjed fra Uninett om å ta maskinen av nettet og fjerne viruset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå