SondreB Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hei! Jeg vurderer å søke på Utskrevet befalskurs (1- årig) nå til sommeren. Er det noen som har erfaringer med dette? Vil gjerne ha litt generell info om kurset også. Hvordan er det første halvåret? Og hvordan er praksishalvåret? På forhånd tusen takk for svar! Sondre Lenke til kommentar
ViktorBravo Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) I det første halvåret er du ikke verdt en dritt. Du ligger til og med under menige. Hvis du ha sett Full Metal Jacket, så er det det du kommer til å oppleve, ivertfall i det første 6 uker. Praxisåret var derimot helt fantastisk, og det lønnte seg å knipe sammen skinkene. Do it! Endret 6. februar 2009 av ViktorBravo Lenke til kommentar
vZ Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Må man ha generell studiekompetanse for å gå året som sersjant etter UB? Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Okei, takk for svar. Har du litt mer info om hva de ulike delene av året består av? Eller noen andre? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Første halvåret består av utdanning. En del teori, mest praksis. Grunnleggende soldatutdanning, noe spesialistutdanning (avhengig av linje) og en del lederskap. Andre halvåret er du i praksis, ett eller annet sted (avhenger av linje det også, men ofte som instruktør på rekruttskole eller lagfører/lignende. Etter det kan du søke engasjemnt som sersjant, eller du kan søke krigsskole om du har generell studiekompetanse. Sistnevnte er litt omdiskutert, og så vidt jeg vet har ingen gjort det enda (første mulighet for å gjøre det var det kullet som begynte høsten 08), og jeg tror ikke forsvaret er heelt sikre på hvordan det skal gjøres, men etter et år som sersjant er du i alle fall søknadsberettiget på krigsskole. Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Okei, takk for forklaring. Hvilke spesialiseringsmuligheter finnes det? Jeg har lest på militærets hjemmesider, men det fant ikke så grusomt mye... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det burde være et minimumskrav for å komme inn at en klarer å finne informasjonen. Den er lett tilgjengelig! http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...erutdanning/ub/ Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Vet du hvilke fysiske krav som stilles? Antall sit-ups, push-ups osv? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vet du hvilke fysiske krav som stilles? Antall sit-ups, push-ups osv? Du gir ikke umiddelbart uttrykk for å være en fantastisk god kandidat for befalsutdanning dersom du ikke er i stand til å finne de fysiske opptakskrava engang :-) http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/informasjon/#1 Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Hehe... Så kravene til befalsskole og UB-kurs er de samme, altså. Tusen takk Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Til dere som har gått gjennom selekteringsperioden: Det står på sidene om opptakskravene at det muligens ikke holder å bare komme over kravet, men gjøre det så og så mye bedre. Vet dere hvor mange armhevinger, sit-ups og hang-ups man bør greie for å være "sikret"/ha gode sjanser? Jeg har hørt at det i tillegg til fysiske tester også er psykiske tester. Hva går disse ut på? Lenke til kommentar
terracon Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Til dere som har gått gjennom selekteringsperioden: Det står på sidene om opptakskravene at det muligens ikke holder å bare komme over kravet, men gjøre det så og så mye bedre. Vet dere hvor mange armhevinger, sit-ups og hang-ups man bør greie for å være "sikret"/ha gode sjanser? Jeg har hørt at det i tillegg til fysiske tester også er psykiske tester. Hva går disse ut på? det kommer ann på hvor mange de andre tar, så lenge du klarer deg sånn ca midt på treet så går det nok greit. under selekterings perioden så ser de veldig på hvordan du er sammen med andre menesker og hvordan du håndterer forskjelige situasjoner. de har litt spesielt opplegg på push up det hadde de ihvertfall på værnes der man måtte helt ned med brystkassen og haka, situp står en bak for og se om du holder hendene sammen riktig. er litt usikker på om det er psykiske tester men det er mange skriftelige tester som tester matte og genrell tenking lignende som de har på sesjon. Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Ok. Men du trenger ikke være supermenneske for å komme gjennom? Det holder å være i generelt god form? En ting til... Sett at jeg ikke kommer gjennom selekteringsperioden. Hva skjer da? Får jeg velge hvor jeg blir satt over til? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Noen får tilbud om å velge, andre blir sendt dit de opprinnelig hadde fått innkallingen sin, og noen drar hjem og venter på å bli innkalt ved et senere spørsmål. Lenke til kommentar
Cx Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Til dere som har gått gjennom selekteringsperioden: Det står på sidene om opptakskravene at det muligens ikke holder å bare komme over kravet, men gjøre det så og så mye bedre. Vet dere hvor mange armhevinger, sit-ups og hang-ups man bør greie for å være "sikret"/ha gode sjanser? Jeg har hørt at det i tillegg til fysiske tester også er psykiske tester. Hva går disse ut på? Så lenge du klarer de oppsatte kravene får du godkjent på testene. Grunnen til at de skriver dette er at du ikke blir automatisk godt nok rystet til de andre fysiske utfordringene i opptaksperioden. Til bedre fysisk form du er i, jo bedre takkler du de fysisk/psykiske stresset du blir utsatt for under opptaket. Er du en seriøs søker bør du greie ta det dobbelte av minimuskravene, 16 pushups er jo latterlig lite. Lenke til kommentar
Scatch Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Tar et spørsmål i denne tråden jeg og, slik at vi slipper mange tråder om det samme emnet. Etter 6 måneder med UB-kurs på KNM Harald Haarfagre, hvilke muligheter har man da? Var på fartøysbesøk i dag, og møtte en kvartermesteraspirant ved en ubåt. Han sa at han hadde vært 6 måneder på Madla, og deretter var han befal ombord i ubåten. Etter hva jeg har lest på mil.no, virker det som om det "kun" er instruktører ved rekruttskolene som utdannes på UB-kurset, men der tar jeg altså feil? Noen som har noe mer informasjon om hvor man kan tjenestegjøre etter selve UB-kurset? Takk! Lenke til kommentar
Penny Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Etter hva jeg har lest på mil.no, virker det som om det "kun" er instruktører ved rekruttskolene som utdannes på UB-kurset, men der tar jeg altså feil? Mitt inntrykk er at man i utgangspunktet utdanner instruktører til KNM HH, men at enkelte som allerede besitter spesiell kompetanse kan få tjeneste innen dette. Kjenner ett tilfelle av en med sivil økonomiutdanning som gikk fra UBHH til forvaltningsstilling. Kanskje denne blodkvarten på uvb allerede hadde en utdanning eller førstegangstjeneste? Lenke til kommentar
Scatch Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Det kan selvfølgelig være. Fikk bare utvekslet et par setninger med han. Høres logisk ut i grunn Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Veit om flere som har søkt seg til andre stillinger etter UB-kurs. F.eks velferdsoffiser, NK i en vakt-avd osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå