HannaMagnussen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vi har laget en guide som hjelper deg å forstå speilreflekskameraet, og se hvilke potensialer det har. Les mer Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Kjempefin guide! Har skumlest hele, og dette ser ut til å passe meg midt i blinken da jeg har handlet nytt speilrefleks og enda ikke er så god på alt det tekniske Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Vi har laget en guide som hjelper deg å forstå speilreflekskameraet, og se hvilke potensialer det har.Les mer Rent teknisk; hva skjer?Mekanikken i et speilreflekskamera er relativt enkel. Lyset kommer inn gjennom blenderåpningen i objektivet og treffer speilet, bildet reflekteres videre opp til søkeren slik at du får sett hva du tar bilde av. Når du trykker på utløseren, løftes speilet opp og lyset slippes inn på sensorene som ligger bak i en angitt tidsperiode (se avsnittet om Lukkertid lenger ned). Henvise til denne? Endret 6. februar 2009 av anderfo Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Utrolig kjekk guide for oss nybegynnere ... Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Litt småpirk: 1) Overskriften "blits" er korrekt, "blitz" som brukt i selve teksten er det ikke 2) Man kan strengt tatt ha gode grunner for å gå opp i ISO selv om man har mer å gå på mtp. blenderåpning. Hvis man ønsker å ha litt skarphetsdybde så er det begrenset hvor stor blenderåpning man kan ha. Og noen ganger vil man gjerne ha kornete bilder nettopp for den visuelle effekten. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 ...og jeg gleder meg til alle nybegynnerne med Nikon-kamera kommer trekkende for å spørre om hvordan de setter iso til 50 eller 100, siden det er best... 1 Lenke til kommentar
teoh Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 "Om så er tilfelle, vil alle bilder hvor motiv eller kamera er flyttet vekk fra den originale posisjonen bli mer eller mindre uskarpe om man bruker AF-innstillingen Enkeltbildefokus. Dette kan man løse ved å bruke tvillinginnstillingen Følgefokus; en innstilling hvor kameraet automatisk fokuserer på nytt før hver eksponering." På min Nikon D60 så har jeg AF-A, AF-S og AF-C. Hva er forskjellen på de? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Synd det ikke er folk med E-400, Anew! Da kunne du ringt meg, og jeg kunne forklart det hvordan du snor deg rundt menyene og får deg ISO50! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 På min Nikon D60 så har jeg AF-A, AF-S og AF-C. Hva er forskjellen på de? AF-A: Kameraet bytter automatisk mellom AF-S og AF-C ahengig av motivet AF-S: "Single" - enkeltbildefokus AF-C: "Continous" - følgefokus Lenke til kommentar
teoh Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vil det ikke da alltid lønne seg å bruke følgefokus? Eller gir enkeltbildefokus noen fordeler over følgefokus når man tar f.eks komponerte stillbilder? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Følgefokus fokuserer hele tiden på det som ligger under det aktive fokuspunktet, så du kan ikke låse fokus og så rekomponere utsnittet som du kan med enkelbildefokus. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Følgefokus fokuserer hele tiden på det som ligger under det aktive fokuspunktet, så du kan ikke låse fokus og så rekomponere utsnittet som du kan med enkelbildefokus. "Skikkelige fotografer" (sånne som meg ) bruker utelukkende AF-C, men så bruker vi ikke utløserknappen til å aktivere autofokus, heller. D200 og oppover har dedikert AF-ON-knapp, mens de lavere Nikonmodellene kan kofigurere AE-L/AF-L-knappen til dette. Halvpresset på utløseren settes til eksponeringslås. Det er litt læringskurve på den teknikken, men når man har lært den, så ser man seg aldri tilbake. Endret 6. februar 2009 av Anew Lenke til kommentar
teoh Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Tar jeg ikke helt feil nå, så bruker jeg selv også AE-L/AF-L knappen hver gang jeg vil fokusere på noe, for så å rekomponere. Har ikke funnet noen annen enklere måte å gjøre dette på heller, da denne knappen sitter veldig hendig til, og jeg liker at AF er på Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg foretrekker å bruke AE-L/AF-L til eksponeringslås i stedet. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 De minste eksterne harddiskene koster heller ikke skjorta; man finner lett en standard og velfungerende ekstern harddisk med 160 GB lagringsplass til godt under tusenlappen både i nettbutikker og forretninger. Om man leter litt, finner man også eksterne harddisker med 320 GB til under en tusenlapp. Om disse brukes utelukkende til lagring av bilder skal man være en særdeles aktiv fotograf for å fylle opp en slik disk med det første. En personlig erfaring: samtlige råfiler (JPEG-format, 10 megapixler, høyeste oppløsning) fra en middels aktiv helg med fotografering på et arrangement, totalt 2000-2500 bilder, tar opp omtrent 6 GB diskplass. Hvis man leter litt? Man får 1 TB disk til 1000kr. idag. Jeg kjøpte en ekstern Iomega 1 TB disk på Elkjøp til 999kr. (Det er en Maxtor 3,5" 7200RPM disk inni). Jeg har ca. 700 jpg filer av ymse kvalitet og ca. 1500 RAW filer, dette tar 26 GB med diskplass. (De fleste RAW filene er fra Pentax K10D). Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 De minste eksterne harddiskene koster heller ikke skjorta; man finner lett en standard og velfungerende ekstern harddisk med 160 GB lagringsplass til godt under tusenlappen både i nettbutikker og forretninger. Om man leter litt, finner man også eksterne harddisker med 320 GB til under en tusenlapp. Om disse brukes utelukkende til lagring av bilder skal man være en særdeles aktiv fotograf for å fylle opp en slik disk med det første. En personlig erfaring: samtlige råfiler (JPEG-format, 10 megapixler, høyeste oppløsning) fra en middels aktiv helg med fotografering på et arrangement, totalt 2000-2500 bilder, tar opp omtrent 6 GB diskplass. Hvis man leter litt? Man får 1 TB disk til 1000kr. idag. Jeg kjøpte en ekstern Iomega 1 TB disk på Elkjøp til 999kr. (Det er en Maxtor 3,5" 7200RPM disk inni). Jeg har ca. 700 jpg filer av ymse kvalitet og ca. 1500 RAW filer, dette tar 26 GB med diskplass. (De fleste RAW filene er fra Pentax K10D). men den er vel ikke i lommeformat? Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Synd det ikke er folk med E-400, Anew! Da kunne du ringt meg, og jeg kunne forklart det hvordan du snor deg rundt menyene og får deg ISO50! Hei,har,u en måte å få ISO50 på canon 30D og,eller;aller helst ISO25,som er det jeg drømmer om,(gammel jeg,skjønner du),men det fåes vel ikke på digitalt,eller..........? For ikke å bli alfor OT:Synes dette var en veldig bra artikkel,savner kanskje at det kunne vært linket til etpar av trådene her på forumet,som også hjelper nybegynnere å ta bedre bilder. Dette er tross alt en veldig bra foto-site.(tror jeg det heter) Endret 7. februar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Det har egentlig ingen hensikt å cracke en Canon slik at den tar bilder i iso 25. Husk at vi snakker ikke om film her. En Nikon på iso 200 tar ikke mer kornete bilder enn en Canon på iso 100 i praksis. Det som er problemet med iso som er over eller under det som fabrikanten har valgt er at da er den ikke kalibrert skikkelig, og det går som oftest ut over dynamikken. Jeg er også gammeldags, men Kodachrome 64 som en av mine favoritter. Denslags erfaring må vi bare legge i glemmeboken når vi skyter digitalt, for det er ikke direkte overførbart når man tar bildekvaliteten med i betraktningen. Det er kun hvis du har behov for å begrense hvis man ønsker å bruke en større blender enn lysforholdene tillater at vi trenger lavere iso enn det som produsenten har gitt oss. Og det problemet løses bedre med gråfilter, enn å ta i bruk en ukalibrert iso-følsomhet. En finfin guide for nybegynnere, forresten. Endret 8. februar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
ToreRoika Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Flott! Perfekt for meg som vil fatte de forskjellige begrepene. Nå må jeg bare sette meg skikkelig inn i mitt ny innkjøpte Nikon D90, for å finne hvordan alt kan justeres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg