Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny data, bilde kommer ikke, mye feil!


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny "bygg-selv-data" på komplett, og bygde den sammen kjæresten igår, som har bygget flere før.

 

Det er denne:https: Datamaskin

 

Når vi startet den opp, kom ingen skjermbilde på, cd-rom blinket konstant og prossesoren ble kjempevarm. Alle viftene startet, og det gikk på en måte strøm til kompontentene, men noe var altså galt.

 

Fulgte bruksannvisningene som fulgte med, dobbeltsjekket alt flere ganger, feilsøkte, men det ser ut til at det er hovedkortet som er galt.

 

Er det ei ledning vi kan ha glemt? Synes dette var snålt.

 

tok av prossesorkjøleren for å se om det var noe vi ikke hadde tatt av på pastaen, men det var noe galt før vi var så dum å gjorde det.

 

Noen som kan forklare eller har en god løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det er blitt nevnt mange ganger før i dette forumet, gå gjennom denne guiden for å sjekke at dere ikke har glemt noe.

 

Eller sier dere ikke noe om at lyset for hard disken blinker. Virker som PCen prøver å starte kun fra CD drevet og ikke noe annet. Uansett, les guiden og dobbeltsjekk alt. Kan være en kabel dere har glemt å koble til.

 

Det at CPUen blir varm tyder på at den ikke får nok kjøling, men hvis dere har sjekket at det er kjølepasta på den og at den har god kontakt burde det være i orden.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Som det er blitt nevnt mange ganger før i dette forumet, gå gjennom denne guiden for å sjekke at dere ikke har glemt noe.

 

Eller sier dere ikke noe om at lyset for hard disken blinker. Virker som PCen prøver å starte kun fra CD drevet og ikke noe annet. Uansett, les guiden og dobbeltsjekk alt. Kan være en kabel dere har glemt å koble til.

 

Det at CPUen blir varm tyder på at den ikke får nok kjøling, men hvis dere har sjekket at det er kjølepasta på den og at den har god kontakt burde det være i orden.

Har gått gjennom den fra før, så det er ikke noe som burde være feil egentlig.

 

Lyset på cddisken blinket, men ikke hdd. Hva betyr det at den ikke får nok kjøling? Er det normalt at den blir brennvam etter 3 sek da? :S

Lenke til kommentar
Ingen feilmeldinger i form av pip fra speaker?

Og dere er 100% sikre på at alle komponenter sitter der de skal, og som de skal?

 

Hvis kjæresten din har litt erfaring med dette så er det muligens en ide at han poster da han sikkert kan beskrive problemene mer nøyaktig :roll:

Hehe:) Har bygd data fra bunn selv og hjmmelaget kabinett så har litt peiling. Var jeg som bygget, men ble rettledet hele tiden.

 

Eneste som kommer på skjermen er "no input" eller liknendes. Som om skjermen ikke var koblet til dataen idethele tatt. hdd høres at starter opp, og lyden virker, men cd-rommen virker ikke, og skjermkortet vil ikke virke.

 

Noe spesielt man må koble til på nye kompontenter?

 

Skal få ham til å forklare i tråden min bedre straks;)

Lenke til kommentar

Kjæresten her:

 

Datamaskinen er bygget på riktig måte. Alle kabler er sjekket og dobbeltsjekket. Både 24 pins ATX og 4 pins CPU ledninger fra strømforsyningen er koblet inn i hovedkortet. Skjermkortet er plassert i riktig PCI Express x16 slot og har fått koblet til egen strøm via riktig kabel ut fra strømforsyningen.

 

CD-rommet er av typen som bruker IDE kabler. Denne er også koblet inn i riktig IDE-kontakt på hovedkortet og har fått strøm via riktig kabel fra strømforsyningen. Både RAM og CPU ble riktig installert og kjølepastaen gir god kontakt. CPU'en i seg selv vet vi jo ikke om blir varm fordi vi ikke får noe bilde på skjermen. Kjøleribbene på kjøleelementet blir i midlertid veldig varmt ganske fort.

 

Det kommer ingen pipelyd når vi skrur på datamaskinen, og det blinker heller ingen lys foran som sier noe om HDD-aktivitet. Ledningene som styrer reset, av/på og ledlys er riktig koblet inn i hovedkortet med riktig polaritet. Lyd vet vi jo ikke om fungerer siden datamaskinen ikke starter opp.

 

CD-romlyset bare blinker febrilsk og det er ikke mulig å få åpnet CD-rommet selv om dette er riktig plugget inn på hovedkortet. Alle ledninger er som sagt sjekket mange ganger og 1394-kabelen ble aldri blandet sammen med USB-kabelen og ble ikke satt på feil plass før vi startet opp.

 

En antistatisk armlenke koblet til jord ble brukt hele tiden og alle komponenter ble behandlet med det største forsiktighet. Vi var også meget forsiktige med å ikke røre på selve kretskortet på noen av delene.

 

Bare si fra om jeg har glemt noe info her! Da kommer det så fort som mulig! :)

Lenke til kommentar

Hehe, full oversikt :)

Må også si dette høres merkelig ut, at det er en viss lunk på CPU-kjøleren er jo bare bra da det tyder på at den leder, men det skal jo ikke bli steketemp. 9950 er også relativt kjølig,

og med en god stock-kjøler såvidt meg bekjent.

 

Bare en spontan tanke, prøv å deaktiver dvd/cd-rom, dvs. kutt strømtilførsel.

Kan jo også prøve å ta ut skjermkort, for så å prøve å sette det inn igjen, evt. annen pci-e og/eller evt. annen kabel.

 

Kan ikke komme på noe annet pr. nå :hmm:

Lenke til kommentar

Vi har prøvd skjermkortet med en annen kabel. Dette fungerte ikke. Vi fikk dessverre ikke tid i går til å ta ut skjermkortet å sette det inn en annen plass. Jeg måtte hjem og vil nødig at kjæresten skal rote oppi der når hun ikke har alt for mye peiling. Hun er god, men ikke SÅ god.

 

Det neste som kommer til å skje i dag er at vi flytter skjermkortet (det stod jo i en kommentar på Komplett at det ikke passer helt i den ene sloten), så plugger vi ut CD rom å sjekker om det fungerer.

 

Fungerer det ikke da blir det feilsøking ved å ta ut og inn ledninger fra HDD osv, bytte plass på RAM-brikker og slikt. Kommer vi ikke frem til noe da blir det vel bare å sende datamaskinen tilbake til Komplett.

 

Rart det ikke fungerer. Bygde nylig min egen datamaskin med akkurat like komponenter (med unntak av HDD og hovedkort). Vi gjorde akkurat det samme som jeg gjorde og jeg skjønner ikke dette her.

 

Edit: alt dette skjer nok heller i morgen

Endret av TASan
Lenke til kommentar

Selv om mange av komponentene er relativt skjøre greier så skal det likevel litt til før man ødelegger noe. Selv har jeg vært rimelig brutal ifm. skifte/bygg pga. ulike årsaker uten at dette har bidratt til defekter.

 

Det er jo heller ikke umulig at noe er defekt i utgangspunktet så det vil sikkert være det beste å sende tilbake hele stasen til Komplett etter litt feilsøking.

Lenke til kommentar
Selv om mange av komponentene er relativt skjøre greier så skal det likevel litt til før man ødelegger noe. Selv har jeg vært rimelig brutal ifm. skifte/bygg pga. ulike årsaker uten at dette har bidratt til defekter.

 

Det er jo heller ikke umulig at noe er defekt i utgangspunktet så det vil sikkert være det beste å sende tilbake hele stasen til Komplett etter litt feilsøking.

Ja.. Skal la en skikkelig data"nerd" få kose seg med den imorgen, finner han ikke det ut, får vi sende den inn =/

 

Håper ikke det er vi som har gjort det uforiktig da:S

Lenke til kommentar

Min mistanke er at det kan være noe galt med rammen. En annen ting. Jeg bygde en pc en gang hvor jeg ikke fikk ps2 kontakten helt inn, da fikk jeg svart skjerm. Alle vifter osv fungerte. Kan jo kanskje prøve med et gammelt tastatur. Ellers er det bare å feilsøke. Prøve med komponenter man vet fungerer.

Lenke til kommentar
Har du husket den 8 pin kontakten som skal være i hovedkortet?

 

På denne var det en 4 pins kontakt, og ja, vi husket den ;)

 

Vi har ikke prøvd å resette bios. Det er mye vi ikke fikk tid til, men nå har jo en meget erfaren person fått den så det burde ikke være noe problem for ham å fikse det hvis det er så enkelt.

Lenke til kommentar

Han som skulle se på dataen ga et svar på problemet idag. Han mente vi ikke gjorde noen feil da vi bygde den, og ingenting så ut til å være feil, en varsellampe lyste og han mente det måtte være en defekt på enten hovedkortet eller skjermkortet.

 

Jeg skal på Zargate den 20, og skulle ha med dataen dit, hvor lang tid vil det ta å få sendt den tilbake, og få en ny en? Har vi klagerett eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...