Gå til innhold

Asus ENGTX 260 TOP - svak ytelse

McCabre

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bytta nylig ut mitt 8800 GTX med Asus sitt GTX 260 TOP, men jeg er rimelig overrasket over at ytelsen i f.eks Warhammer Online er merkbart dårligere enn med det gamle kortet. Hadde vel heller regna med at ytelsen ville begrenses av prosessoren, men den er nok neste på oppgraderingslista. Jeg har 500w PSU fra Mist og var litt spent på om det holdt, men går ut fra at det enten ville krasja eller fungert, for det kan vel ikke bare føre til dårligere ytelse? Temperaturene er jevnt over langt under noe som kunna tyde på overoppheting, men da ville jeg vel også ha sett grafiske problemer, artifacts og BSODs

Oppsett:

Vista home premium 32 bits

Asus p5n e sli (bruker bare ett kort)

Core 2 DUO E6600

4 GIG RAM (ca. 3,5 i bruk pga. OS)

3 x HD (Ikke RAID)

1x DVD/cd brenner

Mist 500w

Har prøvd 4 forskjellige drivere med samme resultat, noen som har noen tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har formatert så bør du vurdere det, driveren du har på cd kan være litt gammel og bør byttes ut med en nyere som kan gi betydelige boost i enkelte spill. Det kan jo være at du ikke har innstallert på riktig måte, og du bør derfor uinstallere driveren > restarte > kjøre driver sweeper i safe modus > restarte og innstallere den nye driveren og restarte enda en gang.

Link til Driver Sweeper. Programmet fjerner alt driversnusk som henger igjen fra forrige skjermkort og drivere.

Når du har gjort dette så kan du omtrent utelukke driver-problemer som har oppstått med nytt skjermkort. Det kan også være din CPU som rett og slett er for svak, men noe dårligere enn 8800GTX skal det ikke bli. En formatering og reinstallering av windows er alltid lurt etter ny maskinvare.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har som sagt prøvd 4 forskjellige drivere, alle originale Nvidia drivere med gode referanser så det er ikke driveren i seg selv det er noe galt med. Kortet er heller ikke klokka. Jeg har ikke brukt driver sweeper mellom byttene, så det blir det neste å prøve før en evt. formattering/reinstallering.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å bruke driver sweeper og så installere drivere på nytt uten at det gjorde noen merkbar forskjell. Da gjenstår å formatere/reinstallere, og det må jeg nå gjøre uansett så det er neste på programmet når jeg klarer å grave opp Vista DvDen fra langt inne i kjellerboden...

Tok en test i 3DMark og fikk bare litt lavere resultat enn deres generiske oppsett med min cpu og grafikkort (10.472 mot 10.700) . Det skulle vel tyde på at problemet først og fremst ligger i kombinasjonen warhammer online og min maskin, eller hva ? På den annen side spiller jeg sammen med en som også har et gtx 260-kort og hans ytelser er vesntlig bedre, uten at jeg veit noe mer om oppsette hans. Kan det bety at det er nettop Asus sitt gtx 260 som ikke funker bra med dette spillet ? Testen viste ellers at CPUen er maskinens svakeste ledd, men det visste jeg jo fra før.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for gode tips!

Beklager sein tilbakemelding. Etter litt fram og tilbake fikk jeg formattert HDen og installert Vista på nytt. Spillet funker mye bedre nå, er omtrent likt sånn det var med mitt gamle kort, så da er prosessor og PSU neste på lista når jeg får råd/det blir nødvendig.

Takk igjen for gode svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...