Gå til innhold

Hodetelefoner, ledningsbrudd (litt hypotetisk)

Anbefalte innlegg

Dette er bare en tenkt situasjon, men lurer på hvilke rettigheter jeg har.

Si at jeg har kjøpt ett par hodetelefoner. Under normal bruk går ledningen av litt ovenfor pluggen. Greit, dette er ren slitasje, som jeg da fikser selv ved å kutte av over og under bruddstedet og skjøyter ihop dette.

Senere, innenfor reklamasjonsrettens virketid, (5 år i dette tilfellet, ja? Hodetelefoner i prisklassen 2k++) slutter venstre element å fungere, lyden er borte. Si at dette IKKE skyldes reperasjonen av ledningen, som ble gjort på skikkelig vis. Har butikken de er kjøpt fra da mulighet til å nekte reklamasjon?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har forstått av kjøpsloven, skal reklamasjon meldes fra om til forhandler så snart mangelen er oppdaget, og ikke senere enn 2 mnd.

Om du kan nektes reklamasjon på grunnlag av at du har forsøkt reperasjon selv, er jeg ikke sikker på, men i utgangspunktet vil jeg konkludere med at forhandler kunne faktisk ha nektet reklamasjon på grunn av dette.

Det finnes mange forskjellige typer forhandlere, det vil si persontyper. Noen forhandlere ville hjulpet deg uten problemer, mens andre har som eneste mål å spare penger. Det er derfor du trenger et svar som er hjemlet i lov, ikke i personlige konklusjoner. En refferanse til lov kan jeg dessverre ikke legge på bordet her og nå.

Lenke til kommentar

Vil ikke ledninger være en slitasjedel som uansett ikke kan fikses på reklamasjonsretten? (Om de ikke slites uforholdsmessig fort ved normalt bruk?)

Og hva om jeg bytter hele ledningen istedet for å skjøyte ved bruddet?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Ved normal bruk skal vel ledningen til headsett vare en god stund, spesielt i den prisklassen du nevner.

Slik jeg har forstått det, faller som regel garantien bort dersom det gjøres inngrep selv. I noen tilfeller vil forhandler godta dette og behandle produktet for reklamasjon, mens det i andre tilfeller vil være slik at forhandler nekter å ta produktet inn for reklamasjon dersom du har gjort egne reperasjoner. I og med at dette kan være forskjellig fra forhandler til forhandler, ville jeg nok ha kontaktet stedet du kjøpte produktet fra, FØR et eventuelt inngrep på egen hånd.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er en årsakssammenheng mellom ledningsbruddet og feilen på elementet, noe det høyst sannsynlig ikke er, så har du din fulle rett til å reklamere på dette (ihvertfall innforbi 2 år). Du mister ikke reklamasjonsretten av å ha en reparasjon på produktet.

På den annen side så vet ikke jeg om hodetelefoner faller under 5 års reklamasjonsrett selv om de koster 2K+. Kan ikke huske å ha hørt at reklamasjonstid på hodetelefoner er prøvd i FTU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Etter hva jeg har forstått av kjøpsloven, skal reklamasjon meldes fra om til forhandler så snart mangelen er oppdaget, og ikke senere enn 2 mnd.

Om du kan nektes reklamasjon på grunnlag av at du har forsøkt reperasjon selv, er jeg ikke sikker på, men i utgangspunktet vil jeg konkludere med at forhandler kunne faktisk ha nektet reklamasjon på grunn av dette.

Det finnes mange forskjellige typer forhandlere, det vil si persontyper. Noen forhandlere ville hjulpet deg uten problemer, mens andre har som eneste mål å spare penger. Det er derfor du trenger et svar som er hjemlet i lov, ikke i personlige konklusjoner. En refferanse til lov kan jeg dessverre ikke legge på bordet her og nå.

Sett at dette skulle være et privatkjøp, så er det da forbrukerkjøpsloven, og ikke kjøpsloven som er gjeldene. I forbrukerkjøpslovens §27 første ledd står det at forbrukeren må reklamere innen rimelig tid fra mangelen ble oppdaget eller burde bli oppdaget. Denne fristen kan aldri være kortere enn to måneder. Altså skulle det ikke være noe problem å reklamere etter 10 uker f.eks. Tror du har misforstått litt der. :) Hva som faktisk anses som rimelig tid er jeg dog litt usikker på.

Dersom en reparasjonen av denne kabelen ikke er skyld i mangelen som har oppstått, ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle få dette på reklamasjon.

Angående reklamasjonsfristen, så vil jeg si at denne er 5 år. Hodetelefoner i denne prisklassen er da absolutt ment for å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Lenke til kommentar

Sett at dette skulle være et privatkjøp, så er det da forbrukerkjøpsloven, og ikke kjøpsloven som er gjeldene. I forbrukerkjøpslovens §27 første ledd står det at forbrukeren må reklamere innen rimelig tid fra mangelen ble oppdaget eller burde bli oppdaget. Denne fristen kan aldri være kortere enn to måneder. Altså skulle det ikke være noe problem å reklamere etter 10 uker f.eks. Tror du har misforstått litt der. :) Hva som faktisk anses som rimelig tid er jeg dog litt usikker på.

Dersom en reparasjonen av denne kabelen ikke er skyld i mangelen som har oppstått, ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle få dette på reklamasjon.

Angående reklamasjonsfristen, så vil jeg si at denne er 5 år. Hodetelefoner i denne prisklassen er da absolutt ment for å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Stemmer. Blandet disse to lovene, men ja, det er forbrukerkjøpsløven som er gjeldende i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...