Gå til innhold

Hvor kjøper jeg nytt skjermkort??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har planer om å skifte skjermkort i min IBM a31, sitter med et ATI Mobility Radeon 7500 nå, og har lyst til å gå opp til Radeon 9000.

Men hvor i all verden kan jeg få kjøpt et slikt? og til hvilken penge?

Mvh

Ole Martin

råder deg til å sjekke eventuelle auksjoner på www.qxl.no

hender seg det kommer ruslende noen gode tilbud, selv på helt nye varer

Lenke til kommentar

Tok et kjapt søk etter mobility 9000, fant ganske mange men de var jo allerede i en bærbar så jeg regner med det ikke hjelper mye (om du ikke vant i lotto da :))

Når de finnes i nye bærbare så finnes de helt sikkert som løse komponenter problemet er bare å finne et sted de selges. Foreslår at du kontakter webbutikker og/eller faste utsalgssteder og spør.

Når det gjelder QXL som var nevnt i en annen post så vil jeg si prøv å styr unna dem om du ikke liker ekstra regninger for ting du ikke bestiller/selger der (ja den "ikke" er veldig seriøst ment)

Lenke til kommentar

ja, det er en bærbar jeg sitter med...tenkte de som svarte skjønte det siden jeg skrev "mobility radeon 7500" og i tillegg posta det under bærbare.

Men å få det satt inn er ikke noe problem, men det er umulig å finne steder å få kjøpe skjermkort til bærbare..

-omw

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan bli ganske vanskelig da kortene ofte er spesialtilpasset til maskinen det sitter i. Ofte er også kortene loddet fast eller integrert i hovedkortet...

I Dells inspiron 8200 kan du for eksempel bytte grafikkort, men det betyr ikke at kortet nødvendigvis passer i en IBM, snarere tvert imot..

Lenke til kommentar
Men å få det satt inn er ikke noe problem, men det er umulig å finne steder å få kjøpe skjermkort til bærbare..

-omw

Hvordan har du tenkt å bytte skjermkortet? Sitter det løst i maskinen?

Har en T30, fikk beskjed at det ikke var mulig å bytte det. Det er vissnok loddet fast.

Lenke til kommentar

Hei,

dette er et spørsmål jeg får veldig mange mail om. Jeg har svart på slike spørsmål før i forumet så hvis dere søker så finner dere tidligere poster av meg rundt dette emnet.

Det er mulig å endre grafikkbrikken på enkelte maskiner hvis og bare hvis;

* Grafikkbrikken ikke er loddet på hovedkortet

* Grafikkbrikken kommer i en pakning som er mulig å bytte ut

* Den nye brikken kommer i samme pakningstype

På enkelte bærbare modeller, f.eks. Znote 2100 og Inspiron 8200 er det mulig å bytte grafikkbrikken med en nyere grafikkbrikke. Men spørsmålet er "Hvor skal du få kjøpt grafikkbrikken?".Og jeg tar ikke så veldig mye feil, hvis jeg sier at en slik oppgradering ikke spesielt er billig.

Oppfordring

Jeg oppfordrer alle interesserte på dette forumet til å undersøke om deres bærbare har en grafikkbrikke som kan byttes ut. Hvis noen av dere gidder så kan dere lage en oversiktelig tabell over bærbare som har utskiftbare grafikkbrikker. Jeg er villig til å lage en guide/poste denne tabellen på barbara.no slik at andre brukere kan sjekke om deres bærbare har en grafikkbrikke som kan skiftes ut eller ikke.

Er det noen som tør å ta utfordringen? :)

Lenke til kommentar

hei,

Jeg er ikke sikker på om grafikk-kortet er loddet fast eller ikke, jeg sitter med en IBM a31, 1,6ghzp4m 256ddr,40gb og ati Radeon mobility 7500. Vet du om denne har et byttbart skjermkort, [L]337-Zonic ?

uansett så kan det kanskje lønne seg å selge hele maskina og kjøpe ny maskin med den nye ati brikken...(?)

-o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...