Gå til innhold

Skal ta bilder for jobben, hva bør jeg tenke på?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ta bilder på min jobb, som er en butikk som selger pianoer og flygler, bildene skal både være nært og av hele rommet. Er det noe jeg bør tenke på?

 

Regner med at blankpolerte sider ikke er det enkleste å ta bilder av, men hvordan bør jeg gå frem? Bildene skal brukes på butikkens internettside etter på.

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du kan, pass på å bruke en dag det er tålig alright vær ute og på et tidspunkt hvor det fremdeles er nok av lys dersom butikken har vinduer som slipper inn dette. Ta med en diffusor og en reflektor for enten å dempe naturlige lyskilder eller blits, og for muligheten til å myke opp skyggepartier.

 

Prøv noen bilder med liten dybdeskarphet for et litt artsy inntrykk, men pass også på at du knipser bilder med skarphet gjennom hele bildet. Unngå uskarphet og uønskede elementer (flytt på ting og folk som måtte stå i veien for "reine" bilder) og "eksponer mot høyre".

 

Ta deg god tid. Ta pauser. Stress ned. Pust. Snakk med de andre ansatte. Etter en første omgang, se gjennom bildene, få deg litt luft, se på bildene igjen, og ta eventuelle bilder om på nytt fra andre vinkler osv.

 

Lykke til.

Endret av LilleHjelper
Lenke til kommentar
Takker masse gode tips her, ser ut som jeg må kjøpe meg polafilter, diffusor og en reflektor..

 

Siden du jobber der antar jeg at du er der hver dag. Hvorfor ikke bare ta med kameraet en dag og prøve. Blir det bra nok trenger du ikke kjøpe noe som helst. Hvis ikke er det lettere å få råd om konkrete problemer enn på en generell forespørsel.

 

Vær forsiktig med å bruke den innebygde blitsen, det blir lett masse reflekser og ujvent lys, bedre med stativ og lang lukkertid. Men som sagt prøv og se hvordan det går!

Lenke til kommentar

Reflektor.

På interiør bilder.

 

Jøss. Godt tips.

 

Det eneste du virkelig trenger er ett stativ med vater, som kan gi deg mulighet til å stille kameraet helt rett.

 

Ellers om du har en ekstern blitz, så funker det fint å bounce i taket på slike bilder. Men hjelper lite med speedlites etc, har du en studioblitz, så bruk den med en softlyskilde bouncet mot taket.

Har du det ikke, så bare bruk stativ og så lang lukkertid du må.

 

Får du med vinduer osv er det ikke noe problem å ta en seperat eksponering av det, og evt. en seperat en for de mørkeste områdene. Pianoer er ganske stillestående dyr sist jeg sjekket.

 

Mao, tull å kjøpe utstyr om du ikke har det til ett slikt oppdrag.

Lenke til kommentar
Takker masse gode tips her, ser ut som jeg må kjøpe meg polafilter, diffusor og en reflektor..

 

Siden du jobber der antar jeg at du er der hver dag. Hvorfor ikke bare ta med kameraet en dag og prøve. Blir det bra nok trenger du ikke kjøpe noe som helst. Hvis ikke er det lettere å få råd om konkrete problemer enn på en generell forespørsel.

 

Vær forsiktig med å bruke den innebygde blitsen, det blir lett masse reflekser og ujvent lys, bedre med stativ og lang lukkertid. Men som sagt prøv og se hvordan det går!

 

 

Ja jeg kommer nok til å ta mange forsøk, kommer nok til å bruke min sb-600 bilts tenkte jeg. Eventuelt stativ og lang lukkertid - og knipse i RAW

Lenke til kommentar
Reflektor.

På interiør bilder.

 

Jøss. Godt tips.

 

Det eneste du virkelig trenger er ett stativ med vater, som kan gi deg mulighet til å stille kameraet helt rett.

 

Ellers om du har en ekstern blitz, så funker det fint å bounce i taket på slike bilder. Men hjelper lite med speedlites etc, har du en studioblitz, så bruk den med en softlyskilde bouncet mot taket.

Har du det ikke, så bare bruk stativ og så lang lukkertid du må.

 

Får du med vinduer osv er det ikke noe problem å ta en seperat eksponering av det, og evt. en seperat en for de mørkeste områdene. Pianoer er ganske stillestående dyr sist jeg sjekket.

 

Mao, tull å kjøpe utstyr om du ikke har det til ett slikt oppdrag.

 

Jeg kommer til å bruke min eksterne blits, studioblits har jeg ikke. Du har rett, det er meget få av dem som forflytter seg uten hjelp. :p

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar

Har du mulighet for å låne noe videre enn 18mm? Kan være greit med vidvinkel til bilder av lokaler.

 

HDR er er også en mulighet for å få med alt av dynamisk omfang i rommet. Jeg tenker på "real world" hdr, ikke den suppa du ser i BK her på akam.

 

Jeg driver å tester, d.v.s. prøver og feiler, mest feil :p

Jeg tar bare random bilder av stua etc.

Jeg bruker 12-24mm objektiv, stativ og fjernutløser.

Gjør minst mulig i photomatix og resten i Lightroom2.

 

Ett av test bildene mine.

3257894821_bbd648edfa_o.jpg

 

Dette er "normalen" etter den er blitt justert i Lightroom. (MYE "fill light")

3257894763_49d399ed4e.jpg

 

Prøver å få hdr bildet til å være mest mulig normal, men med mye mer dynamisk omfang. Overeksponer det lyseste bildet slik at minst 2/3-deler av bildet er utbrent, så kan du gå 1-stop/trinn opp derfra osv. Har ikke gjort det på dette hdr bildet, derfor kan man se støy i de sorte partiene av bildet.

Prøving og feiling, ta tiden til å lære, det er det som er morro med foto ;)

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Jo, det tror jeg den skal.

 

Polafilteret fjerne refleksjon fra alle ikke-metalliske overflater, noe et flygel er. :)

Vel - et polfilter fjerner polarisert lys - noe reflektert lys gjerne er, når det er reflektert i vinkel. Det vil ha null å si på lys som blir reflektert fra en flate 90 grader for kameraet, som hvis man skulle se en direkte refleksjon av kameraet i siden på flygelet.

Et polfilter vil på bildet vi ser her kunne fjerne lyset som skinner i gulvet (og samtidig taket), eller eventuelt lys reflektert i veggen bak tv'en (men ikke vegg og gulv samtidig). Lys reflektert fra bakveggen med vindu vil ikke kunne bli påvirket av et polfilter i nevneverdig grad. Vel - i alle fall ikke fra der bildet ble tatt.

Eksperimenter og roter! :)

Lenke til kommentar
Har du mulighet for å låne noe videre enn 18mm? Kan være greit med vidvinkel til bilder av lokaler.

 

Jeg kjenner ikke noen andre med Nikon vidvinkel opptikk.

 

HDR er er også en mulighet for å få med alt av dynamisk omfang i rommet. Jeg tenker på "real world" hdr, ikke den suppa du ser i BK her på akam.

 

HDR har jeg ennå ikke forstått så mye av..

Lenke til kommentar

Objektivene dine har størst blender "lite tall" på minste brennvidde "18mm."

Du er sikkert klar over det,men nevner det fordet :)

Så i stede for og "zoome" så forflytt deg i stede,spesielt hvis du ikke får nok lys på bildene.

 

Har du noen halogen arbeidelamper kan de med fordel brukes,bare finn noe hvit duk/laken eller plast for og dempe/myke opp lyset.Bare vær klar over at disse typer lamper avgir mye varme så man må være forsiktig og ikke sette noe helt inntil lyskilden.

 

Biltema selger halogenlamper fra en 40.- og oppover.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som har noe tips ang. behandling av bildene etterpå jeg har cs3

 

Det er jo veldig avhengig av hvordan bildene ser ut, hva du synes er galt med dem og hva de skal brukes til. Skal de vises på web kan du (etter at andre justeringer er gjort) bruke "Save for web and devices" for å komprimere dem så mye som mulig uten at det går for mye ut over kvaliteten.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...