Gå til innhold

Begynne å fotografere i RAW - Hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for at det er på tide å fotografere i RAW.

Min fremgangsmåte med .jpg'ene er som følger:

1 - Koble kamera til PC, browse minnekortet manuelt (windows utforsker), kopiere bildene inn i ønsket mappe på Pc'en.

2 - Importere bildene i Photoshop Elements 7.0.

3 - Kategorisere/etterbehandle i Elements.

Hvis jeg nå begynner å ta bildene i RAW, hvor mye av fremgangsmåten over må jeg forandre?

Håper på en grei forklaring her :)

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ikke så mye egentlig. Forskjellen ligger i etterbehandlingen i Elements. Når du skal editere bildet åpnes raw-converteren først (Camra raw). Her "fremkaller" du bildet, justerer evt hvitbalanse, lys, kontrast, etc. Når du trykker på "open image" går bildet til Elements slik du kjenner den. (Her lagrer du bildet i jpg)

Lenke til kommentar

Du skal fint kunne klare deg med Photoshop Elements og din nåværende arbeidsflyt selv om du inkluderer raw i dette. Mtp problemet du nevner, sjekk at Camera Raw er oppgradert og av nyeste versjon. CR kan oppdateres frittstående fra Photoshop (tror det også gjelder Elements). Se Adobes hjemmesider for kamerastøtte og nedlastninger (edit: hoppet visst over den delen i posten din hvor du sa du alt hadde gjort dette.. sorry).

Jeg vil likevel anbefale deg å se på programmer som Lightroom, Aperture (Mac), Bibble o.l. dersom du finner ut at raw arbeidsflyten passer deg; dette er fullblods programmer for behandling av raw filer. Programmene har ulik tilnærming til arbeidsmetodikk og selvsagt forskjellig brukergrensesnitt, prøv alle for å finne det som passer deg best.

Endret av LilleHjelper
Lenke til kommentar
Sliter litt med hvordan jeg skal bruke Camera Raw..

Har lastet ned, og fulgt instruksjon på denne siden

Men, når jeg velger "Get photos" osv, inne i Elements 7, og finner raw fila, får jeg bare beskjed om at formatet ikke er støttet.

Mystisk!

Når du har editoren i Elements 7 åpen er det bare å gå på "file" + "open" og velg filen som skal konverteres. Da skal filen åpnes i camra raw. Hvilket kamra har du forresten?

Bruker du organizer delen av Elements som bilde browser? Da er jeg blank på hvordan veien fra browser til editor går.

Jeg bruker ACDSee som bildebrowser og har satt opp elements som hoved editor. Da markerer jeg bare de bildene som skal konverteres og trykker på edit knappen. Bildene åpnes da i camra raw. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...