StormEagle Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Rampage: Jeg syns du har veldig liten tilltro til næringslivets vilje til å invistere i å utvide sine bedrifter når de får mere frie midler. Har du hørt om gearing? Dette er noe alle suksessfulle finansmenn (som røkke ol.) gjør. Det går ut på at de låner så mye penger de kan få fordi de klarer å få mer ut av disse pengene enn det de må betale i renter og selvfølgelig blir da det overskuddet de kan ta ut større desto mer de låner (risikoen hvis det går til helvete er selvfølgelig også større desto mer de låner, men det skal jo betale seg mer desto større risikoer man tar). Når en bedrift får flere frie midler pga mindre skatt vil det være helt naturlig at de utnytter dette ved å utvide virksomheten for på den måten å kunne ta ut enda mer. Når det gjelder "flykting" av Norske "rike folk" pga skatter og avgifter så er det vel bare å se på alle rederene som flyttet ut av landet for noen år siden (med blandt annet kansje Norges rikeste mann på den tiden), eller i litt nyere tid sjømatsprodussentene: http://www.hegnar.no/okonomi/skatt_avgift/article353240.ece De aller fleste store selskaper i Norge er internasjonale seskaper og har dermed ikke noe som helst problem med å flytte ut hvis avgifter og skatter skulle bli for høye. At det er lav arbeidsledighet i Norge har vel mye med det du nevner om måten det regnes på (de som ikke er interessert i å ha arbeid av trygdede og sosialklienter regnes ikke med (og det er mange trygdede i norge som ikke har så veldig store plager akkurat)). Med mindre skatt blir det mer attraktivt for disse å gå ut i jobb fordi de vil tjene mer på dette (i dag kan jo flere av dem tjene mer på å ikke jobbe!) Endret 7. februar 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ja, jeg har lite tiltro på næringslivets vilje til å investere? Hvorfor? Fordi det er en svært liten konsumtilbøyelighet blant konsumere for tiden. De tror ikke på markedet og de sparer fordi de er redde for jobben sin. Derfor man kutter rentene og pøser på med penger ut i markedet nå. Det er lite poeng å ekspandere hvis det ikke er en etterspørsel som kan dekke den økte produksjonen. Ergo, ingen vits å ekspandere hvis de ikke kan få solgt varene sine. Så selv med skattelette vil de nødvendigvis ikke ekspandere, men se på det som mer profitabelt å holde status quo med senkede skatter. Joda, fullt klar over at noen kan gjør dette, men det betyr ikke at det er det som kommer til å skje. Jeg har allerede forklart hvorfor de vil vegre seg med å ekspandere og ansette nye personer. Til tross for dagens skattetrykk, så rømmer de ikke. Det finnes enkelte ja, slike som en av norges rikeste og grådigste som har, til min kjennskap, utnyttet haugevis av arbeidere. Men generelt så rømmer de ikke. Ja, det vil nok senke arbeidsledigheten litt. Både fra de arbeidsledige og de som står utenfor, siden de ikke ønsker jobb. Men hovedproblemet her er at staten skal starte massive prosjekter, de skal gi skattelette og vi fører en ekspansiv pengepolitikk for å få igang private prosjekt. Man kommer til å få en betydelig lønns- og prisvekst og dermed en betraktelig høyere inflasjonsrate enn vi har idag. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Ja, jeg har lite tiltro på næringslivets vilje til å investere? Hvorfor? Fordi det er en svært liten konsumtilbøyelighet blant konsumere for tiden. De tror ikke på markedet og de sparer fordi de er redde for jobben sin. Derfor man kutter rentene og pøser på med penger ut i markedet nå. Jeg kan være enig i dette når det gjelder situasjonen akkurat nå under finanskrisen, men på lengere sikt (når værdensølonomien kommer seg på føttene igjenn) så tror jeg at lavere skatt vil lønne seg for både staten og det private næringslivet. Jeg snakket egenklig litt mer på generell basis når det gjaldt lavere skatters effekt, og ikke om situasjonen akkurat i dag (med finanskrisen og greier). Men en krise vil jo aldri vare veldig lenge (om 1 til 2 år tenker jeg økonomien begynner å komme seg oppover igjenn). Og de selskapene som er litt lure nå (og har råd til det) vil vel investere det de har av overskudd (mer overskudd med mindre skatt ) i R&D for å kunne ha et forsprang på konkurentene når økomomien kommer seg opp å går igjenn. Men når det gjelder situasjonen i dag med finanskrisen så burde man faktisk senke skattene for å unngå at arbeidsledigheten går mye opp. Og man burde også bruke mer oljepenger på f.eks opprustning av vei og andre offentlige prosjekter (også dette for å unngå kraftig økning i arbeidsledigheten i blandt annet byggebransjen) (folk kan arbeide med offentlige prosjekter i krisetiden istedenfor å gå arbeidsledige og på sosialtjenester). Endret 7. februar 2009 av flesvik Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ønsker Siv Jensen hjertelig velkommen som statsminister, ikke fordi jeg liker hennes lederskap, men bare for å bevise at det FRP presterer å gjøre på 4 år vil ta 3 kommende regjeringer etter å rydde opp etter. Arbeiderpartiet mot Fremskrittspartiet La oss heller face the facts, mild sosialisme mot mild kapitalisme Men hvordan skal Siv Jensen, klare å få igang næringslivet i når markedet er tørt, Skal vi trykke masse penger for å kunne gi billige lån? Selv om vi kanskje kunne fått opp forbruket ved å senke skatter mot bedrifter, ville da disse pengene som vi har spydd generere mer penger enn med høyere skatter ? Tror det er på tide å innse at folk er kanskje ikke så interisert i økonomiske Boom, raske biler og kreditkort, kanskje folk har begynt å innse at en bivirkning kan medføre såkalte finanskriser. Vi har hatt mange av dem, og denne som vi har nå, er her fordi vesten har trykket penger i stor stil, Helt klart at vi må finne en vei ut av krisen, men vi må ivertfall ikke gå i samme felle flere ganger, økonomien her i verden er basert på tilbud og etterspørsel. Ta en kikk rundt deg, og se på alle de tingene du er omringet, spør deg selv: Hvilken av disse tingene er helt ubrukelig? Små nips produsert for å kunne produsere noe hvis man ser på det objektivt, og hvorfor? fordi noen skal ha en jobb. Vi har laget et samfunn basert på service, det finnes jo ikke industri lenger, 70% av samfunnet vårt er service næring, vi kan konkludere med at 50% av arbeidsstyrken, har et arbeid, som er avhengi av hvor mange dollar en privat bank i USA printer for å holde deres økonomi ved like, slik at disse menneskene ikke trenger å klage over at de er sulten, Industrien erstattet av disse fantasiske maskinene vi har funnet opp, slik at vi kan alle forsøple mer enn vi forbruker. Vi er framdeles ikke slaver for systemet, og når først depresjonen slår inn, vil mest sannsynlig globalisering komme et hakk nærmere. Felles valutta, felles forsvar, felles leder, felles handel, felles lover, felles land. Samtidig som vi pluttselig har blitt et stort amerika, så har vi i mellomtiden av finanskrisen, utviklet bedrifter som overlever på grunn av at de kjøpte maskiner til å gjøre en manns arbeid. Vi er også flere enn 6 milliarder, vi har garantert ikke løst alle kriger, fattigdom eller sult. Selv om jeg falt utenfor stupet når det kommer til å falle bort fra tema, så var ivertfall det jeg hadde på hjertet. Og til de som mener at FRP har gjort mye for dette landet, HUSK at FRP er et høyre parti Alt nevnt nedenfor er det venstre partiet eller AP som har gjennomført, Høyre har vært imot. Stemmerett for vanlige borger (menn - 1889) Stemmerett for kvinner (1913) Og diverse lover som beskytter deg som fritt individ mot arbeidsgiver Jeg er mye mer interisert i at vi skal kunne ta vare på hverandre, istedenfor at alt og alle skal gjøre handel på alle Livet er så mye mer verd enn papir og digitale siffer. god natt Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Om en hadde hatt flere sosialdemokratiske regjeringer her i verden hadde dagens situasjon sett langt bedre ut enn den gjør i dag ihvertfall. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ønsker Siv Jensen hjertelig velkommen som statsminister, ikke fordi jeg liker hennes lederskap, men bare for å bevise at det FRP presterer å gjøre på 4 år vil ta 3 kommende regjeringer etter å rydde opp etter.Tror du virkelig Siv vil klare å rydde opp etter de rødgrønne i løpet av en regjeringsperiode? Verdens lengste helsekø, halvparten av skolene helseskadelige og få norske veier opp på europeisk nivå vil nok ta lengere tid å ordne opp i.Alt nevnt nedenfor er det venstre partiet eller AP som har gjennomført, Høyre har vært imot. Stemmerett for vanlige borger (menn - 1889) Stemmerett for kvinner (1913) Og diverse lover som beskytter deg som fritt individ mot arbeidsgiver Du snakker her om en helt annen tid da Arbeiderpartiet var for og av arbeidere. Idag er det Frp som har denne posisjonen og Arbeiderpartiet kjemeper mot vanlige arbeidere og for å umyndiggjøre dem. Vis oss heller hva Arbeiderpartiet har fått til de siste 30 årene for her har de konsekvent gått mot utviklingen. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ønsker Siv Jensen hjertelig velkommen som statsminister, ikke fordi jeg liker hennes lederskap, men bare for å bevise at det FRP presterer å gjøre på 4 år vil ta 3 kommende regjeringer etter å rydde opp etter.Tror du virkelig Siv vil klare å rydde opp etter de rødgrønne i løpet av en regjeringsperiode? Verdens lengste helsekø, halvparten av skolene helseskadelige og få norske veier opp på europeisk nivå vil nok ta lengere tid å ordne opp i.Alt nevnt nedenfor er det venstre partiet eller AP som har gjennomført, Høyre har vært imot. Stemmerett for vanlige borger (menn - 1889) Stemmerett for kvinner (1913) Og diverse lover som beskytter deg som fritt individ mot arbeidsgiver Du snakker her om en helt annen tid da Arbeiderpartiet var for og av arbeidere. Idag er det Frp som har denne posisjonen og Arbeiderpartiet kjemeper mot vanlige arbeidere og for å umyndiggjøre dem. Vis oss heller hva Arbeiderpartiet har fått til de siste 30 årene for her har de konsekvent gått mot utviklingen. Veier trenger vi ikke å bygge opp, vi trenger et nasjonalt kollektivtilbud for å minske på utslippene. Vi trenger ikke å forbedre skolen noe særlig. Kutte ut med lekser og lengre skoledag så er den i boks. FrP er ikke annet enn høyreekstrimister som vil sende norske statsborgere ut av landet når de gjør noe kriminelt! Er du norsk statsborger, ja da er du norsk statsborger! Kommer FrP til makten flykter jeg ikke, jeg kjemper for landet mitt til jeg dør! AP er noe av det mest konservative du finner, vi trenger ikke FrP, Høyre, SV eller AP. Vi trenger Rødt! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Veier trenger vi ikke å bygge opp, vi trenger et nasjonalt kollektivtilbud for å minske på utslippene.Det meste av transporten i Norge er privat transport på vei. Skulle du gjort all denne transporten kollektiv ville det bety langt høyere utslipp og tregere transport da kollektivtransport er bra for å transportere mange samtidig fra A til B, men ikke for en enkeltperson som skal fra C til D. I tillegg er mange av veiene i for dårlig stand til kollektivtransport. Og om du har tenkt å skifte all vei i Norge ut med jernbane vil vi ha mange århundrer med utbygging forran oss selv i høyt tempo. Om vi hadde hatt veier med europeisk standsrd kunne vi spart mange menneskeliv og mye lidelse, men sosialister driter jo i om folk dør eller lider, de er kun interessert i symbolpolitikk. Vi trenger ikke å forbedre skolen noe særlig. Kutte ut med lekser og lengre skoledag så er den i boks.Det største problemet med skolene i Norge er at mesteparten av byggene er i ulovlig dårlig stand. Det dårlige inneklimaet gir mange unger allergi og asma. Sosialistene driter selvsagt i dette, de bryr seg kun om symbolpolitikk.FrP er ikke annet enn høyreekstrimister som vil sende norske statsborgere ut av landet når de gjør noe kriminelt! Er du norsk statsborger, ja da er du norsk statsborger!Jeg er klar over at for enkelte er det ekstremisme å gi folk rettigheter, å beskytte dem mot kriminelle og å faktisk gjøre kriminalitet ulønnsomt. Jeg står på offrenes side og sosialistene står på de kriminelles side, det er et verdivalg.Kommer FrP til makten flykter jeg ikke, jeg kjemper for landet mitt til jeg dør! AP er noe av det mest konservative du finner, vi trenger ikke FrP, Høyre, SV eller AP. Vi trenger Rødt!Bare dra til Nord-korea med en gang du. Du vil sikkert like deg bedre der. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Tror du virkelig Siv vil klare å rydde opp etter de rødgrønne i løpet av en regjeringsperiode? Verdens lengste helsekø, halvparten av skolene helseskadelige og få norske veier opp på europeisk nivå vil nok ta lengere tid å ordne opp i. Føler du ikke for å underbygge noen av påstandene dine? (Og "hvis det ikke stemmer kan jo bare du motbevise det" holder ikke.) Endret 7. februar 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Jeg ser du unnlater å svare på det at jeg krevde kilder fra deg Robertaas for påstanden "verdens lengste helsekø" samt en utgreining av hvorfor vi har det. Du hevdet også at flesteparten av de norske skolene er ulovlig å arbeide i. Jeg venter fortsatt på kilder på disse påstandene. Ellers så vil jeg ikke anbefale "historikk" som det beste argumentet for hvem som har gjort de riktige tingene. Arbeiderpartiet var i sin tid mot universielle trygder, og foretrakk felleskassene på arbeidsplassen Og flesvik: Uansett hvordan situasjonen hadde vært, så ville umiddelbare skatteletter og økte offentlige utgifter vært en svært ekspansiv finanspolitikk, der de ønsker å stimulere både offentlige og private prosjekter. Vi hadde fått en unaturlig lav ledighet, vi måtte importert svært mange arbeidere og vi ville fått en rimelig heftig lønns- og prisvekst over tid som følge av den lave raten og overstimulerte økonomien. Særlig under høykunjunkturen ville effekten på ren output vært svært lav, men på lønns - og prissiden vært betydelig. Her ønsket FrP det samme som idag. Idag er det det rette trekket (å stimulere private økonomien, til tross for at man ikke får inn like mye skattepenger), mens da var det direkte økonomiske zimbabwetendenser. Lavere skatter stimulerer det private, men til gjengjeld, selv utifra Norge sin situasjon idag eller ett par år tilbake, inn nok skatteinntekter til å dekke de originale skatteinntektene, og for å opprettholde ett visst nivå i velferden, trygdeordninger og lignende (gitt at vi fortsetter en noe lignende pay-as-you-go modell) så vil ikke staten kunne både gi skattelette og øke offentlige utgifter. Da ville man levd på oljepenger. FrP lover svært mye til offentlige prosjekter, samtidig som at de skal gjøre private prosjekter attraktive gjennom massiv skattelette. De er flinke til å tilby velgerne både pose og sekk, selv om det ikke er så veldig realistisk Endret 7. februar 2009 av Rampage Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Tror du virkelig Siv vil klare å rydde opp etter de rødgrønne i løpet av en regjeringsperiode? Verdens lengste helsekø, halvparten av skolene helseskadelige og få norske veier opp på europeisk nivå vil nok ta lengere tid å ordne opp i.Føler du ikke for å underbygge noen av påstandene dine? (Og "hvis det ikke stemmer kan jo bare du motbevise det" holder ikke.)Jo, det holder faktisk når det er snakk om påstander av typen "verdens største/lengste/etc". Når Guinness rekordbok påstår at noen er verdens eldste person har de ikke sjekket alderen til 6 milliarder personer, de har en påstand som ikke er utfordret. Når noen blir påstått å være verdens raskeste svømmer har vedkommende ikke svømt om kapp med 6 milliarder personer, men har en prestasjon som ikke er utfordret. Lykke til med å finne et land hvor over 5% av befolkningen står i helsekø! Når det gjelder de helseskadelige skolene har jeg vist til kilder for dette flere ganger. Gjett hvorfor folk her later som om de ikke husker dette! http://web.archive.org/web/20041009161248/...ww.sv.no/mener/ "Halvparten av norske skolebygg oppfyller ikke kravene til et sunt inneklima." Og gjett hvorfor SV har fjernet dette fra sin hjemside! Og når det gjelder veistandard, ingen som har kjørt både rundt i Norge og nedover kontinentet vil nekte for at standardene er helt forskjellige. http://www.bilaksjonen.no/bilaksjonen/MEMO.pdf Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er ett langt steg fra å mangle sunt inneklima til "flesteparten av skolene er ulovlig å jobbe i". Som du påsto. Ja, står 5% av befolkningen i kø? Da viser du kilder, og viser til sammenligninger. Man kan heller ikke ignorere faktumet at Norge har svært mange tjenester og ytelser sammenlignet med mange andre land. Der de blir betalt over skatteseddelen. Du kan ikke bare hevde det uten videre, det er litt som religiøs argumentasjon det der. Gud finnes og klarer du ikke motbevise det så finnes Gud. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Lykke til med å finne et land hvor over 5% av befolkningen står i helsekø! Så langt har jeg ikke vært i stand til å finne en hendig verdensomspennende oversikt noe sted, noe som betyr at jeg må tråle meg gjennom det ene .gov-domenet etter det andre, og siden informasjonen for det meste står på landets offisielle språk sliter jeg med å finne tall fra ikke-engelskspråklige land. Praktisk for deg at det er vanskelig (eller i beste fall usannsynlig tidkrevende) å motbevise påstanden din. Men føler du ikke at det er litt urettferdig å dømme helsesystemet til Norge nord og ned utelukkende basert på hvor lang operasjonskøen er? Hva med kvaliteten på tjenesten, for ikke å snakke om hvor mange som faktisk har tilgang til den? Det er jo ikke vanskelig å minimaliserer helsekøen om man kan nekte behandling til et betydelig antall pasienter. Endret 7. februar 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Veier trenger vi ikke å bygge opp, vi trenger et nasjonalt kollektivtilbud for å minske på utslippene.Det meste av transporten i Norge er privat transport på vei. Skulle du gjort all denne transporten kollektiv ville det bety langt høyere utslipp og tregere transport da kollektivtransport er bra for å transportere mange samtidig fra A til B, men ikke for en enkeltperson som skal fra C til D. I tillegg er mange av veiene i for dårlig stand til kollektivtransport. Og om du har tenkt å skifte all vei i Norge ut med jernbane vil vi ha mange århundrer med utbygging forran oss selv i høyt tempo. Om vi hadde hatt veier med europeisk standsrd kunne vi spart mange menneskeliv og mye lidelse, men sosialister driter jo i om folk dør eller lider, de er kun interessert i symbolpolitikk. Jeg har ikke planer om å skifte alle veier i Norge ut, og det jeg skrev kan på ingen måte tolkes dithen. Det jeg skrev var at vi heller må prioritere et nasjonalt kollektivtilbud. Jernbanen må oppgraderes! Mange århundrer meg i rævva, vi snakker 20-30 år. Ja, vi kunne spart et par menneskeliv, men det er for høye CO2 utslipp og for dyrt til å bygge ut. Vi driter ikke i om folk dør, det er nå FrP som jobber mot det med billigere sprit, lappen til yngre mennesker og alt det andre tullet dere har spyttet opp. Vi trenger ikke å forbedre skolen noe særlig. Kutte ut med lekser og lengre skoledag så er den i boks.Det største problemet med skolene i Norge er at mesteparten av byggene er i ulovlig dårlig stand. Det dårlige inneklimaet gir mange unger allergi og asma. Sosialistene driter selvsagt i dette, de bryr seg kun om symbolpolitikk. Nei, sosialistene driter ikke i det, AP driter i det. De er sosial-demokrater. Det er en liten forskjell der, dog større enn forskjellen mellom FrP og NS. Forøvrig kan jeg ikke se hvordan FrP skal hjelpe her. Skal elevene måtte betale penger for å fikse bygget!? FrP er ikke annet enn høyreekstrimister som vil sende norske statsborgere ut av landet når de gjør noe kriminelt! Er du norsk statsborger, ja da er du norsk statsborger!Jeg er klar over at for enkelte er det ekstremisme å gi folk rettigheter, å beskytte dem mot kriminelle og å faktisk gjøre kriminalitet ulønnsomt. Jeg står på offrenes side og sosialistene står på de kriminelles side, det er et verdivalg. Jeg står på de kriminelles side?! Jeg står på menneskerettighetene. Hva er forskjellen på en som er hvit med hvite foreldre og en med foreldre som kommer fra Nigeria som har vært norsk i noen år? Skal de behandles ulikt selv om de begge er norske statsborgere? Jævla rasist. Kommer FrP til makten flykter jeg ikke, jeg kjemper for landet mitt til jeg dør! AP er noe av det mest konservative du finner, vi trenger ikke FrP, Høyre, SV eller AP. Vi trenger Rødt!Bare dra til Nord-korea med en gang du. Du vil sikkert like deg bedre der. Nei, Nord-Korea har ingenting med sosialisme eller kommunisme å gjøre, det er diktatur der. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Du kan ikke bare hevde det uten videre, det er litt som religiøs argumentasjon det der. Gud finnes og klarer du ikke motbevise det så finnes Gud. Man kan bevise at noe eksisterer, ikke at noe ikke eksisterer. Ingen mengde bevis vil være nok til å bevise at noe ikke eksisterer, men ett eneste bevis er nok for å bevise et noe eksisterer. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg har ikke planer om å skifte alle veier i Norge ut, og det jeg skrev kan på ingen måte tolkes dithen. Det jeg skrev var at vi heller må prioritere et nasjonalt kollektivtilbud. Jernbanen må oppgraderes!Jeg er helt enig i det, men det vil kun kunne ta en brøkdel av trafikken i Norge. Uten privatbilismen ville Norge ikke fungere, spesielt distriktene ville lide uten den. Ja, vi kunne spart et par menneskeliv, men det er for høye CO2 utslipp og for dyrt til å bygge ut. Vi driter ikke i om folk dør,Om man bryr seg om folks lidelse så bygger man ut veiene til europeisk standard. Å kjøre i sikk-sakk betyr på ingen måte mindre CO2-utslipp. Vi har jo også den eldste(eller var det nest eldste?) bilparken i Europa. Kan tipse om at også det betyr ekstra utslipp av den magiske CO2-en.Skal elevene måtte betale penger for å fikse bygget!?Hvem i alle dager har sagt noe slikt? Selvsagt skal staten betale. Hva er forskjellen på en som er hvit med hvite foreldre og en med foreldre som kommer fra Nigeria som har vært norsk i noen år? Skal de behandles ulikt selv om de begge er norske statsborgere? Jævla rasist.Hvor tar du dette dra? Er det noen medisiner du går på?Nei, Nord-Korea har ingenting med sosialisme eller kommunisme å gjøre, det er diktatur der.Nevn et sted de har kommunisme eller sosialisme uten diktatur! Lenke til kommentar
Olum Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Er de fleste skolene i så dårlig tilstand at det er ulovlig å jobbe der?Ja faktisk, men I Norge gjelder som kjent ikke de samme lovene for staten og for private. Så var det igjen, det med kilder. På begge grunnskolene jeg har gått på, har det vært altfor mange elever i et klasserom. Om det hadde vært en arbeidsplass og ikke et klasserom, hadde det blitt stengt umiddelbart fordi folka ville sittet for tett. I høst var det en artikkel i Aftenposten om barneskolen jeg gikk på. Skolen er 53 eller 54 år og doene har ikke blitt pusset opp siden den ble bygget. Det eneste som er gjort der er å fjerne tagging. Flere elever kviet seg så fælt over å måtte bruke doene at de gikk og holdt seg hele dagen. Noen fikk også problemer med blæren pga. dette. Nå, etter at jeg har sluttet, går det enda flere elever på skolen. Det foregår normal undervisning på filmrommet, i SFO-lokalene, i korridorene og i trappeoppgangene (dette er faktisk sant.) Om noen år er det ikke lenger mulig å dytte flere elever inn på skolen. Skolene i områdene rundt sliter også med de samme problemene. Det bygges blokker rundt i full fart og det bygges en helt ny bydel i området hvor det er planlagt at det vil komme titusener av nye folk. Det er planlagt nye skoler, men foreløpig er det kun leiligheter det bygges i området og ikke skoler. På den ungdomsskolen jeg gikk var det ikke noe ventilasjonssytem i det hele tatt, så om vi ville ha frisk luft, måtte vi ha vinduene åpne hele tiden, om vinteren også. Forøvrig trengte vi egentlig ikke å åpne vinduene i det hele tatt fordi de som oftest var knuste. Tavlene satt ikke lenger fast i veggen, og måtte ofte henges opp igjen. Vi hadde en prosjektor og en CD-spiller delt på fire klasser, så lærerne måtte avtale seg i mellom når de var ledige. Vi var ca. 30 stykker i disse små klasserommene selv om hele kjelleren på skolen sto ledig. Grunnen til at vi ikke kunne bruke den, var pga. muggsopp. I gymsalen forekom det skader som fint kunne ha vært unngått. En kar slo i høl i hodet fordi han falt mot veggen. Murpussen hadde falt av så han traff metallen som var der. Heldigvis skal denne skolen rives i løpet av noen år. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 At det er lav arbeidsledighet i Norge har vel mye med det du nevner om måten det regnes på (de som ikke er interessert i å ha arbeid av trygdede og sosialklienter regnes ikke med (og det er mange trygdede i norge som ikke har så veldig store plager akkurat)). Den norske arbeidsledigheten er lav uansett hvordan man regner. Også om man regner andelen av folk mellom 16 og 70 som er i jobb. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg har ikke planer om å skifte alle veier i Norge ut, og det jeg skrev kan på ingen måte tolkes dithen. Det jeg skrev var at vi heller må prioritere et nasjonalt kollektivtilbud. Jernbanen må oppgraderes!Jeg er helt enig i det, men det vil kun kunne ta en brøkdel av trafikken i Norge. Uten privatbilismen ville Norge ikke fungere, spesielt distriktene ville lide uten den. Her er jeg enig, og det er et problem med de små distriktene hvor kollektivtransporten ikke blir lønnsom for verken miljøet eller innbyggerene! Vi kan ikke kutte ut bil, men vi kan prioritere kollektivtransporten før nye veier. Ja, vi kunne spart et par menneskeliv, men det er for høye CO2 utslipp og for dyrt til å bygge ut. Vi driter ikke i om folk dør,Om man bryr seg om folks lidelse så bygger man ut veiene til europeisk standard. Å kjøre i sikk-sakk betyr på ingen måte mindre CO2-utslipp. Vi har jo også den eldste(eller var det nest eldste?) bilparken i Europa. Kan tipse om at også det betyr ekstra utslipp av den magiske CO2-en. Ja, men lite gir så mye utslipp som å lage nye veier! Skal elevene måtte betale penger for å fikse bygget!?Hvem i alle dager har sagt noe slikt? Selvsagt skal staten betale. Med så lite skatter og avgifter skal det godt gjøres med FrP ved makten? Dessuten blir vel alt privatisert. Hva er forskjellen på en som er hvit med hvite foreldre og en med foreldre som kommer fra Nigeria som har vært norsk i noen år? Skal de behandles ulikt selv om de begge er norske statsborgere? Jævla rasist.Hvor tar du dette dra? Er det noen medisiner du går på? Jeg tar det fra at FrP vil sende innvandrere ut av landet, selv om de er norske statsborgere. Og når de kun sender ut dem som er farget, og ikke deg og meg er dette rasisme på det groveste! Nei, Nord-Korea har ingenting med sosialisme eller kommunisme å gjøre, det er diktatur der.Nevn et sted de har kommunisme eller sosialisme uten diktatur! Det finnes ikke, kommunismen har aldri eksistert. Det er bare syke diktatorer som sier at det er kommunisme når det helt klart er diktatur. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Her er jeg enig, og det er et problem med de små distriktene hvor kollektivtransporten ikke blir lønnsom for verken miljøet eller innbyggerene! Vi kan ikke kutte ut bil, men vi kan prioritere kollektivtransporten før nye veier. Så de som bor utenfor byene, skal kjøre på gamle og trafikkfarlige veier? Eller du mener vel at busser og slikt også skal kjøre på trafikkfarlige veier? Ja, men lite gir så mye utslipp som å lage nye veier! Men nye veier vil sørge for at veiene er mere trafikksikre, samt at kjøretøy vil forurense mindre på fine veier, enn gamle og slitte som du vil ha. Med så lite skatter og avgifter skal det godt gjøres med FrP ved makten? Dessuten blir vel alt privatisert. Har du i det hele tatt satt deg inn i politikken til frp? Innleggene dine oser bare av uvitenhet. Jeg tar det fra at FrP vil sende innvandrere ut av landet, selv om de er norske statsborgere. Og når de kun sender ut dem som er farget, og ikke deg og meg er dette rasisme på det groveste! Hvor har du dette ifra? Jeg kan ikke huske å ha sett noe sted at FRP vil sende alle som er fargede ut av landet. Jeg anbefaller deg å sette deg ned å faktisk lese om politikken til FRP, da du tydelighvis drar alt du kommer med her ut av et visst sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå