Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til å få eldre laptop med XP på beina

Anbefalte innlegg

Hallo. Har dere noen forslag til noe man kan gjøre for å gjøre en eldre bærbar maskin litt raskere? Jeg vil gjerne ha noen alternativer til ren installasjon av Windows XP (evt. annet OS), fordi jeg ikke har fysisk tilgang til maskinen selv, men forsøker å veilede/råde en venn. Nyinstallasjon av Windows er ikke aktuelt i dette tilfellet, delvis pga. uviljen mot å legge inn større programpakker på nytt, backup etc.

Maskinen har et hurtigminne på kun 500 MB -- dette bør selvfølgelig økes. Finnes det noen gode programmer som "på en enkel og lite risikabel måte" fjerner gamle oppføringer i registeret, lar en deaktivere programmer som kjører i bakgrunnen osv.?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo. Har dere noen forslag til noe man kan gjøre for å gjøre en eldre bærbar maskin litt raskere? Jeg vil gjerne ha noen alternativer til ren installasjon av Windows XP (evt. annet OS), fordi jeg ikke har fysisk tilgang til maskinen selv, men forsøker å veilede/råde en venn. Nyinstallasjon av Windows er ikke aktuelt i dette tilfellet, delvis pga. uviljen mot å legge inn større programpakker på nytt, backup etc.

Maskinen har et hurtigminne på kun 500 MB -- dette bør selvfølgelig økes. Finnes det noen gode programmer som "på en enkel og lite risikabel måte" fjerner gamle oppføringer i registeret, lar en deaktivere programmer som kjører i bakgrunnen osv.?

Takk.

Det ligger en god del howtos og slikt om det på nett, men Ccleaner og AdAware er jo to ting som er obligatoriske. Likevel.. å kjøre Windows på sånn maskinvare er egentlig ikke å anbefale. Det blir automatisk treigt og trasig rimelig kjapt.. Selv har jeg satt opp noen maskiner for bekjente med Ubuntu Linux, og responsen fra alle tre var: "Kjempegreier! Alt fungerer mye raskere og bedre!" De tre var hhv et par menn i 40-50-åra og ei jente på 14. Jenta på fjorten likte msn-klienten i ubuntu mye bedre enn den "originale" fra Microsoft..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...