Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat 97 – problemer med nøkkelsynkronisering

Cucum(r)

Anbefalte innlegg

Hei!

Bestemte meg til slutt for å bytte batteriet i nøkkelen på min VW Passat '97-modell, da dette har vore utlada i omtrent eitt år.

Før eg byrja med batteriskiftet stakk eg innom Møller Auto, og dei forklarte meg at dette skulle være veldig enkelt, eg skulle ikkje trenge å omprogrammere nøkkelen.

Når ein trykker ned enten "lås" eller "lås opp"-knappen på nøkkelen skal indikatorlyset blinke for å bekrefte at nøkkelen fungerer (sjå vedlagt illustrasjon).

Slik det er no, etter at eg satte inn det nye batteriet, lyser lyset konstant – heile tida. Dette tolker eg som om at noko er feil. Eg har prøvd synkroniseringsprosedyra som beskrevet i manualen, men dette gir heller ingen utslag.

Er det nokon som har erfaringer med VAG-systemer som kan forklare meg kva som er i veien? :)

Takk!

post-26509-1233868778_thumb.png

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du må innom Møller uansett for å legge inn den nye startsperrekoden (dersom du ikke får flyttet over kodebrikken også til den nye nøkkelen).

Lenke til kommentar

Ok.

Møller skal ha 713,- for senderen, 669,- for nøkkelbladet og 350,- for koding mot bil. På eBay har eg funne senderenheter for rundt 100,-

Da skulle ein vel tru at det er det beste alternativet, for å så berre betale 350,- til Møller for kodinga?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På min Opel er startsperrekodebrikken(eller hva det heter) en løs enhet som er festet i nøkkelen, og er like enkel å flytte over til en annen nøkkel som det er å bytte batteri. Jeg kan ikke tenke meg at mitt verksted ville tatt betalt for å kode inn ny nøkkel i sentrallåsen heller.

Lenke til kommentar

nå består jo nøkkelen mest sansynlig av mer enn kun én diode. det er garantert en mikrokontroller inni der som styrer dioden via transistorer. Hvis denne får spenning med motsatt polaritet kan de merkligste ting skje...

verdt et forsøk å sjekke hvertfall

edit: definisjoner...

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
nå består jo nøkkelen mest sansynlig av mer enn kun én diode. det er garantert en mikrokontroller inni der som styrer dioden via transistorer. Hvis denne får spenning med motsatt polaritet kan de merkligste ting skje...

verdt et forsøk å sjekke hvertfall

edit: definisjoner...

Jeg mente lysdioden, og dersom batteriet settes feil vei vil ikke denne lyse. Det er hele poenget med en diode.

Lenke til kommentar
jo, det er faktisk fult mulig...

hilsen elektronikkingeniør...

Det må du gjerne forklare. En vanlig ikke-defekt diode har som oppgave og kun slippe igjennom strømmen i èn retning. Ellers ville ikke en likeretterbro fungert heller, da ville det bare blitt en kortslutning. Hilsen en som også har drevet med elektro/elektronikk.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

dette var det enkleste jeg kom på...

Her ser du at lysdioden vil kunne styres om batteriet er koblet riktig vei, men vil lyse konstant om batteriet er koblet feil vei.

Kretsen inni nøkkelen er nødvendigvis ikke akkurat slik, men poenget mitt er at denne kretsen består kun av 6 halvlederoverganger... Inne i en mikrokontroller er det kanskje 100000. Ingeniørene har ikke nødvendigvis tenkt på hvor strømmen vil ta veien om batteriet kobles feil vei, og derfor kan dette være et reelt resultat...

post-81258-1234303336_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...